arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۹۹۹۸
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۰ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۴

وال استريت ژورنال: بازار سهام ايران در کانون توجه سرمايه‌گذاران خارجي

وال استريت ژورنال با اشاره به اين که بورس ايران يکي از اهداف اصلي سرمايه گذاري براي شرکت هاي خارجي است نوشت: سرمايه گذاران خارجي معتقدند اين بازار بسيار کمتر از حد واقعي ارزش گذاري شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وال استريت ژورنال با اشاره به اين که بورس ايران يکي از اهداف اصلي سرمايه گذاري براي شرکت هاي خارجي است نوشت: سرمايه گذاران خارجي معتقدند اين بازار بسيار کمتر از حد واقعي ارزش گذاري شده است.

وال استريت ژورنال طي گزارشي نوشت: دومينيک بوکور اينگرام، يک مدير پولي مقيم لندن که اخيرا سفري به ايران داشته، اقتصاد ايران را مستعد سرمايه گذاري مي داند. وي در اين باره مي گويد: «من به کشورهاي در حال رشد زيادي سفر کرده ام، اما هيچکدام زيرساخت هايي به سطح ايران نداشته اند.»

تعدادي از سرمايه گذاران جسور نظير آقاي بوکور اينگرام، يک مدير سرمايه گذاري که در موسسه چارل ماگنه کپيتال انگليس کار مي کند، در حال بررسي ورود به اقتصاد ايران هستند. آنها که علاقمند به فعاليت هاي رقابتي هستند، قصد دارند سرمايه گذاري هاي مشترک انجام دهند، نيروي کار استخدام کنند و وارد يک فضاي کسب و کاري شوند که مي تواند بي ثبات باشد.

بازار بورس 100 ميليارد دلاري ايران يکي از اهداف اصلي سرمايه گذاران است، زيرا محدوديتي براي سرمايه گذاري خارجي در آن وجود ندارد و آنها معتقدند اين بازار بسيار کمتر از حد واقعي ارزش گذاري شده است. به علاوه، بيش از 300 شرکت در فهرست بورس تهران حضور دارند که بسياري از آنها داراي تجربه مديريتي هستند و سال ها در شرايط تحريمي تلاش کرده اند رشد کنند. شعارهاي خودکفايي دولت ايران نيز موجب شکل گيري شرکت هاي بزرگ صنعتي مانند خاتم الانبيا و شرکت هاي بزرگ خودروسازي نظير ايران خودرو و سايپا شده است.

اگر ايران از يک بازار حاشيه اي تحت تسلط سرمايه گذاران داخلي به يک بازار باز که وسعت آن به بزرگي اقتصاد اين کشور باشد تبديل شود، رشد اقتصادي اين کشور عظيم خواهد بود. ارزش شرکت هايي که در فهرست بورس تهران قرار دارند، حدود 28 درصد توليد ناخالص داخلي کشور را تشکيل مي دهد، نسبتي که نسبت به اکثر اقتصادهاي نوظهور بزرگ جهان، پايين است.

ايران و 6 قدرت جهاني از جمله آمريکا در تلاش اند تا قبل از تاريخ 30 ژوئن به يک توافق نهايي در زمينه هسته اي دست يابند. شکاف ها در موضوعاتي همچون بازرسي از مراکز نظامي و زمان لغو تحريم ها همچنان پابرجاست.

ده ها شرکت مالي ديگر به اين اميد که توافق منعقد خواهد شد، مسئولان خود را به ايران اعزام کرده اند تا اقتصاد اين کشور را مورد ارزيابي قرار دهند.

چارل ماگنه کپيتال، يک شرکت متخصص امور بازار که 2.28 ميليارد دلار دارايي را تحت مديريت خود دارد، در ماه آوريل يک ابتکار مشترک با شرکت کپيتال تورکوئيز تهران به امضا رسانده تا سرمايه گذاري در بازار ايران را آغاز کند.

شرکت هايي نظير چارل ماگنه کپيتال و فرست فرانتير کپيتال بر خلاف شرکتهاي چند مليتي در اقتصاد آمريکا که تحريم ها عليه ايران در آنجا سرسختانه تر اعمال مي شود، حضور ندارند. شرکت هاي اروپايي مي توانند در ايران فعاليت کنند، اما بايد از همکاري با نهادهاي تحت تحريم دوري کنند. اما آمريکا شرکت ها را از مجموعه وسيع تري از فعاليت ها در ايران منع مي کند.

رامين ربيعي، مدير شرکت تورکوئيز، که حدود 200 ميليون دلار دارايي را تحت مديريت دارد گفت: «ما 10 سال منتظر اين لحظه بوده ايم... ما در حالت توسعه تيم هاي فروش و تيم سرمايه گذاري- بانکي خودمان هستيم و داريم گزارش هايي به زبان انگليسي توليد مي کنيم. ما مي خواهيم مطمئن باشيم که وقتي تقاضا شروع مي شود ما آماده ايم.»

فرست فرانتير، که يک بانک سرمايه گذاري در بنگاه هاي کوچک و مستقل اقتصادي است نيز در ماه آوريل طرح هايي را براي ايجاد يک صندوق سرمايه گذاري با گروه آگاه تهران اعلام کرد. فرست فرانتير نيز همانند چارل ماگنه کپيتال تلاش دارد تا روابط خود با نهادهاي غير ايراني را با استفاده از اطلاعات گروه آگاه از بازار ايران ترکيب کند تا از گشايش احتمالي اي که قرار است در بازار ايران ايجاد شود، بهره ببرد.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان