arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۰۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۹ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۴

امير قطر: ايران و قطر بايد از اختلافات عبور کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امیر قطر در گفتگوی تلفنی با حسن روحانی رییس جمهور ایران گفت ایران و قطر باید از «اختلافات» عبور و روابط خود را برای تحکیم صلح در منطقه تقویت کنند.

ایران و قطر در مورد جنگ در سوریه و یمن دیدگاه های مخالفی دارند. ایران از حامیان بشار اسد رییس جمهور سوریه و شیعیان یمنی است، در حالی که دوحه حامی شورشیان سوری است و در حملات تحت رهبری عربستان به یمن برای مقابله با پیشروی شیعیان مشارکت می کند. همچنین ایران، قطر را به حمایت مالی از گروه های افراطی در سوریه مانند تکفیری های داعش و جبهه النصره وابسته به القاعده متهم می کند.

تمیم بن حمد آل ثانی و روحانی پایان خشونت در منطقه در ماه مبارک رمضان را که از روز پنجشنبه آغاز شده است خواستار شدند.

امیر قطر با «تاریخی و قوی» توصیف کردن روابط قطر، کشور غنی از نظر گاز، و ایران،‌ قدرت شیعی منطقه، گفت:«ممکن است گاهی در برخی مسایل، اختلاف دیدگاه وجود داشته باشد اما دو کشور دوست، برادر و همسایه باید از این موانع عبور کنند.»

روحانی به نوبه خود «ظرفیت زیاد اقتصادی و سیاسی» میان دو کشور را یادآوری کرد. این گفتگوی تلفنی شامگاه پنجشنبه ، به مناسبت آغاز ماه رمضان، درحالی انجام شد که گفتگو میان گروه های متخاصم یمنی در ژنو آغاز شده است.

سازمان ملل درخواست خود را برای برقراری آتش بس عمومی یک ماه به مناسبت ماه مبارک رمضان در یمن، به آتش بس بشردوستانه 15 روزه کاهش داد.

رییس جمهور ایران همچنین افزایش کمک جامعه جهانی به مردم یمن را خواستار شد، این درحالی است که سازمان ملل متحد از بیم «فاجعه گسترده» کمک یک میلیارد و ششصد میلیون دلاری را برای کمک به میلیون ها یمنی درخواست کرده است.

به گزارش ایسنا، امیر قطر خاطر نشان کرد :«ایران می تواند نقش مهمی برای برقراری صلح و امنیت در منطقه ایفا کند.» وی همچنین افزود گفتگو باید جایگزین مناقشه سوریه ، عراق و یمن شود.


نظرات بینندگان