پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : وزیر راه و شهرسازی گفت: در سفر اخیر به پاریس که به دعوت رسمی دولت فرانسه انجام شد برای نخستین بار با سازندگان هواپیماهای مختلف و نیز صنعت هوانوردی جهان به صورت مستقیم مذاکرات خود را انجام دادیم.
به گزارش خبرگزاری دانشجو،وزیر راه و شهرسازی روز دوشنبه در حاشیه مراسم آغاز به کار عملیات احداث آزادراه آبیک ـ چرمشهر، گفت: در سفر اخیر به پاریس که به دعوت رسمی دولت فرانسه انجام شد برای نخستین بار با سازندگان هواپیماهای مختلف و نیز صنعت هوانوردی جهان به صورت مستقیم مذاکرات خود را انجام دادیم.
عباس آخوندی افزود: سن ناوگان هوایی کشور هم اکنون به حدود ۲۰ سال رسیده و طی ۱۰ سال آینده به ۳۰ سال افزایش خواهد یافت، هرچند که در سال های اخیر با تلاش دست اندرکاران سن ناوگان را دو سال کاهش دادیم.
وی تصریح کرد: تحریم های ناعادلانه سبب شد که در این مدت تنها هواپیماهای دست دوم خریداری کنیم در حالی که نوسازی ناوگان هوایی کشور امروز بسیار ضروری است.
وی با بیان اینکه در نمایشگاه هوایی پاریس برای نخستین بار با عرضه کنندگان صنعت هوانوردی وارد مذاکره شدیم، افزود: در این نمایشگاه با سازندگان هواپیما های کوتاه برد که می توانند در بین ۶۰ فرودگاه کشور پروازهای خود را انجام دهند، وارد مذاکره شدیم و با سازندگان هواپیماهای با برد متوسط و بلند قاره پیما مذاکرات خوبی را انجام داده ایم.
وی ادامه داد: همه سازندگان هواپیما و تجهیزات هوانوردی استقبال خوبی از این مذاکرات داشتند و مقدمات کار را فراهم کردیم تا همزمان با مذاکرات گروه های دیپلماتیک با گروه ۱+۵ بتوانیم از این شرایط مناسب استفاده کنیم.
وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با شرکت های فرانسوی در خصوص توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی و زیرساخت های شبکه راه آهن کشور، اظهار داشت: در این سفر با برخی از شرکت های فرانسوی برای نوسازی ناوگان حمل ونقل جاده ای نیز مذاکراتی انجام شد که امیدواریم مقدمات توسعه تجارت بین المللی را برای کشور فراهم کند.
آخوندی گفت: اطلاعات جامع شرکت های غربی در خصوص بازارهای ایران نشان می داد این شرکت ها از ظرفیت های بازار ایران به خوبی مطلع هستند و بخش دولتی فرانسه نیز از توسعه مناسبات دو کشور استقبال خوبی داشتند.
وی در خصوص آزادراه آبیک ـ چرمشهر افزود: طبق قراردادی که با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا منعقد شده این آزادراه طی چهار سال آینده تکمیل می شود اما امیدواریم که با هزینه ۱۳۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومانی این آزادراه زودتر از موعد مقرر به پایان برسد.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در تلاش هستیم با توسعه شبکه آزادراهی و بزرگراهی، راه های کشور را به شبکه جاده ای کشورهای همسایه متصل کنیم تا بتوانیم از مزیت های ایران در بخش ترانزیت کالا و مسافر بیش از پیش استفاده کنیم.
آخوندی در پایان گفت: به همین منظور احداث آزادراه تبریز ـ مرند، مشهد ـ نیشابور ـ سبزوار، آزادراه آبیک ـ چرمشهر، آزادراه بروجرد به خرم آباد و آزادراه مشهد به قوچان را آغار کرده ایم و امیدواریم طی چهار سال آینده آزادراه ۲۳۰۰ کیلومتری کشور به دو برابر افزایش یابد.