arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۱۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۲ - ۰۴ تير ۱۳۹۴

هيل: جمهوري خواهان عليه گفتگوهاي هسته اي ايران بسيج شدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 پايگاه خبري هيل گزارش داد که درست چند روز مانده به فرا رسيدن ضرب الاجل 30 ژوئن ، سناتورهاي جمهوري خواه در حال افرايش مخالفت هاي خود با توافق بر سر برنامه هسته اي ايران هستند و در اين راستا بسيج شدند.

به گزارش صداوسیما، سناتور روي بلانت معاون حزب جمهوري خواهان سنا روز چهارشنبه اعلام کرد: «از نظر من استفاده از واژه مذاکره سبب بسط داده شدن اين موضوع مي شود. دو سال پيش، ما اعلام کرديم بر روي برخي موضوعات تأکيد داريم. اما دو سال بعد به نظر نمي رسد همه آن موارد مد نظر ما در به اصطلاح مذاکرات با ايراني ها گنجانده شده باشد.»

اين در حالي است که اعضاي سناي آمريکا در حال آماده کردن خود براي متمرکز شدن بر روي موضوع ايران پس از بازگشت از تعطيلات يک هفته اي هستند.

مذاکره کنندگان در حال حاضر در آستانه فرا رسيدن ضرب الاجل 30 ژوئن براي دست يابي به توافق نامه هسته اي قرار گرفته اند و دولت آمريکا بايد متن توافق نامه احتمالي را تا روز نهم ژوئيه در اختيار کنگره قرار دهد در غير اين صورت زمان بازنگري اعضاي کنگره در متن توافق نامه طولاني تر خواهد شد.

اما سناتور جمهوري خواه ران جانسون از ايالت ويسکانسين - يکي از اعضاي کميته روابط خارجي سنا - اعلام کرد بعيد به نظر مي رسد دولت آمريکا بتواند به « توافقي خوب » با ايران دست يابد . او افزود :« فکر مي کنم ما را بازي داده اند.»

او همچنين گفت:« فکر مي کنم دست يابي به توافق در اين مرحله اقدامي در جهت بي ثبات شدن اوضاع است . اين توافقي خوب نخواهد بود. »

جانسون به مخالفت اعضاي پارلمان ايران با ورود بازرسان سازمان ملل متحد به تأسياست نظامي اين کشور اشاره کرد و گفت :« اين اقدام دست يابي به هر گونه توافق نامه هسته اي را در هاله اي از شک و ترديد قرار مي دهد.»

سناتور جمهوري خواه اورين هچ از ايالت يوتا نيز اين هفته در سخناني در سنا از باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا اين سوال را مطرح کرد که « آمريکا با چه سطح از اطمينان در مذاکرات با ايران حضور دارد زيرا ايران بارها قوانين جامعه بين المللي را نقض کرده است.» اين سه سناتور جمهوري خواه بخشي از نود و هشت سناتوري بودند که به طرح بازنگري کنگره در هر گونه توافق هسته اي با ايران رأي مثبت دادند . اظهارات آنها در آستانه برگزاري جلسه شنود کميته روابط خارجي درباره اقدامات لازم در قبال توافق نامه جامع هسته اي مطرح شده است.

دولت آمريکا همچنين مجبور شد اين هفته از اقدامات خود دفاع کند. جاش ارنست مشاور مطبوعاتي کاخ سفيد و جان کربي سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا در گفتگو با خبرنگاران تأکيد کردند اوباما بر اين باور است که دست نيافتن به يک توافق بهتر از دست يابي به يک توافق بد است.

اما حتي سناتورهاي جمهوري خواه که پيشتر از دولت آمريکا مي خواستند براي دست يابي به توافق هسته اي با ايران تلاش کند، اکنون در اين باره ابراز شک و ترديد مي کنند.

سناتور جمهوري خواه ليندسي گراهام اعلام کرد اگر او به جاي رئيس جمهور آمريکا مي بود از مذاکرات با ايران دست مي کشيد.

او گفت:« من از مذاکرات کنار مي کشيدم. فکر مي کنم اين توافق سبب وخامت بيش از پيش اوضاع خواهد شد. اگر اوضاع تغيير نيابد بايد بگويم که با يک فاجعه مواجه خواهيم شد.»

اين اظهارات گراهام با اظهار نظرهاي قبلي اش در سناي آمريکا درباره ايران کمي تفاوت دارد .

او بارها اعلام کرد دست يابي به توافقي خوب « موهبت » خواهد بود و اين در حالي است که دست يابي به توافق نامه اي بد يک « کابوس » خواهد بود.

سناتور جمهوري خواه باب کورکر در نامه اي به باراک اوباما امتيازات واگذار شده به ايران در مذاکرات هسته اي را عاملي در جهت « بهبود شرايط » ايران توصيف کرد.

تلاش هاي کورکر رئيس کميته روابط خارجي سناي آمريکا در تصويب قانون بازنگري در توافق هسته اي در سنا بسيار تأثير گذار بود.

سناتور جمهوري خواه دن کوتز نيز اعلام کرد در اين باره نگران است که « اين دولت بسيار ظاهر بين است و مشتاق به جاي گذاشتن ميراثي از خود بر اساس دست يابي به توافق هسته اي با ايران است و آن را موفقيتي بزرگ براي خود در عرصه ديپلماسي مي داند.»

جمهوري خواهان تنها افرادي نيستند که درباره درست و بجا بودن اقدامات اوباما در قبال ايران در آستانه ضرب الاجل 30 ژوئن شک و ترديد دارند.

سناتور باب منندز نيز در سخناني در سنا درباره تلاش هاي رئيس جمهور آمريکا ابراز نگراني کرد. اين سناتور دموکرات از ايالت نيوجرسي هفته گذشته اعلام کرد درباره « پيش رفتن اوضاع به صورت فزاينده به نفع ايران به شدت نگران است.»

منندز از منتقدان پيشرو در زمينه مذاکرات دولت اوباما با ايران محسوب مي شود و اين در حالي است که همکاران دموکرات او درباره اين موضوع رويکردهايي مختلفي دارند.

سناتور دموکرات کريس مورفي اوايل اين ماه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد :« هر کسي مي داند که مراحل نهايي مذاکرات هسته اي دشوار خواهد بود.»

و سناتور تيم کين نيز خاطرنشان کرد « در تلاش است ديدگاه ها و جزييات زيادي در ارتباط با مذاکرات هسته اي فاش نشود.»

سناتور تام کارپر نيز تصريح کرد تا زماني که قانون گذاران آمريکايي متن توافق نامه جامع هسته اي ايران را مشاهده نکنند تلاش مي کند در باره آن اظهار نظر نکند. او همچنين گفت توافق نامه نهايي بايد مانع از دست يابي ايران به تسليحات هسته اي شود و به بازرسان سازمان ملل متحد اجازه انجام بازرسي هاي سرزده را بدهد .

کارپر گفت:« اميدوارم به دست يابي به توافقي مهم با ايران نزديک شده باشيم..» او افزود بر اين باور است که مذاکره کنندگان در حال انجام « کار دشواري » هستند.
نظرات بینندگان