arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۱۹۷۳
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۰۸ - ۰۶ تير ۱۳۹۴

تأکید کارشناسان آمریکایی بر مجوز دسترسی‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پایگاه خبری «مک‌کلاچی» در مصاحبه با گروهی از کارشناسان آمریکایی به مذاکره‌کنندگان این کشور توصیه کرده است در گفت‌وگوهای هسته‌ای از شرط دسترسی به تمامی اماکن مورد نظر، عقب‌نشینی نکنند.

به گزارش فارس، پایگاه خبری «مک‌کلاچی» روز جمعه در گزارشی با موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5، به مسئله گستره بازرسی‌ها در ایران پرداخته و نوشته است که واشنگتن نباید از مسئله دسترسی به هر مکان، عقب‌نشینی نماید.

کارشناسان آمریکایی در این رابطه با مسئله بازرسی از پارچین اشاره کرده و گفته‌اند که بعید است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دسترسی به این سایت نظامی اطلاعات چندانی به دست آورد، اما همین بازدید می‌تواند سابقه‌ای باشد که راه را برای بازرسی‌های مشابه از سایت‌های دیگر باز کند.

«مارک فیتزپاتریک» کارشناس موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی لندن، که عمدتا مواضعی ضدایرانی اتخاذ می‌کند در این رابطه به مک‌کلاچی گفته است: «بعید است که آژانس در پارچین اطلاعات چندانی که به گناه‌کار بودن ایران اشاره کند، دست یابد. اما دستکم باید این دسترسی را داشته و برای سوالاتش جواب بگیرد. این یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید پیش از امضای توافق جامع، حل شود.»

مک‌کلاچی در همین خصوص به نقل از یک مقام ارشد دولتی آمریکا هم نوشته است: «این مسئله نهایتا مربوط به تصمیمات حساسی است که ایران باید اتخاذ کند. از دید ما لازم است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دسترسی‌های لازم برای حل مسئله ابعاد احتمالی نظامی آن‌ها را داشته باشد.»

در این گزارش به نقل از «اولی هاینونن» بازرس سابق آژانس تصریح شده است که آژانس تلاش می‌کند با دسترسی به اماکن نظامی از جمله پارچین و دیگر نقاط، به تصویری کامل دست یابد.

همچنین «ریچارد نفیو» هم که تا سال گذشته عضو تیم مذاکره‌کننده آمریکایی بود، می‌گوید دسترسی به سایت‌های مشکوک از دید آژانس، حتی از مصاحبه با دانشمندان نیز مهم‌تر است، زیرا به ادعای وی، این افراد نهایتا هرگونه کار و تحقیق بر روی جنبه‌های نظامی را رد می‌کنند.

نفیو می‌گوید: «اگر دسترسی به اماکن نباشد، توافق هسته‌ای هم در کار نخواهد بود... پارچین در این مرحله اهمیت چندانی ندارد، بلکه مهم این است که سابقه‌ای ایجاد می‌شود.»

وی در پایان با مقایسه ابعاد احتمالی با بازرسی‌ها، به مک‌کلاچی گفته است که دسترسی به اماکن مورد نظر، از مسئله سابقه برنامه ایران نیز مهمتر است. نفیو در این رابطه گفته است: «فکر نمی‌کنم اگر آژانس بتواند به جاهایی که می‌تواند برود، این جنبه (ابعاد احتمالی) چندان حائز اهمیت باشد.»

تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 از دو هفته قبل آغاز شده و همچنان در جریان است. طرفین برای رسیدن به توافق جامع تا روز سه‌شنبه (30 ژوئن/9 تیر) زمان دارند. روز جمعه یک دیپلمات غربی گفته بود مسئله گستره دسترسی‌ها یکی از موضوعات مهم حل‌نشده در مذاکرات است.
نظرات بینندگان