arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۲۳۱
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۳ - ۰۷ تير ۱۳۹۴

لاریجانی: ایران را از مذاکره منصرف نکنید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:تصور نکنید ایران نیازمند توافق است، ما از توافق استقبال می کنیم، اما فکر نکنید اگر فشار بیشتری بیاورید ایران تحمل می کند. ایران را از مذاکره منصرف و مجبور نکنید ایران مسیر هسته ای را با شتاب بیشتری طی کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،علی لاریجانی در مراسم بزرگداشت هفته قوه قضاییه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی گفت: حوادثی که پس از انقلاب بر این ملت و کشور گذشت آنقدر ابعاد متنوعی از نظر کمیت و شدت داشته است که بسیار قابل مطالعه است.

وی  افزود: هفته قوه قضاییه را به کارکنان و قضات و مسئولان و رئیس قوه تبریک عرض می کنم و عرض خسته نباشید دارم که در ایجاد عدالت در کشور نقش ممتازی دارید و در سال گذشته نیز تلاش های شما ارزنده بود.

وی گفت: یاد شهید بزرگوار بهشتی و یاران ایشان را گرامی می داریم و بر روح بلند آنها درود می فرستیم حوادثی که پس از انقلاب بر این کشور و ملت گذشت آنقدر ابعاد متنوع از نظر کمیت و شدت داشته است که بسیار قابل مطالعه است که چطور ملتی توانست این مقدار توطئه  و ترور و مشکلات نظیر جنگ را تحمل و در مقابل آن اراده قوی‌تر پیدا کند.

آقای لاریجانی افزود: برخی از این اقدامات که ما در سال های پس از انقلاب شاهد بودیم اگر برای یک کشور به طور متعارف رخ می داد علی القاعده باید در مقابل آن کمر خم می کردند اما در کشور ما این حوادث همگی تجربه و پشتوانه برای ملت شد.

وی گفت: از ابتدای انقلاب که جریان های گروهکی دنبال تجزیه طلبی در ایران بودند و چقدر مزاحمت برای مردم به وجود آوردند تا اقدامات تروریستی که تقریبا از روزهای نخست انقلاب این حرکت ها آغاز شد، گروه فرقان و جریان های کمونیستی و منافقین و چقدر ضربه زدند به طوری که بیش از 17 هزار شهید در جریان های تروریستی داشتیم تا جنگ تحمیلی که تقریبا همه قوای استکباری و برخی از کشورهای منطقه در مقابل ملت ایران دست به یکی شده بودند.

ملت ایران ، ریشه دار است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ علت اینکه این حوادث نتوانست بر اراده ملت ایران تاثیر بگذارد دو مسئله بود .

آقای لاریجانی در ادامه سخنان خود در همایش بزرگداشت هفته قوه قضاییه افزود: مسئله اول ریشه دار بودن ملت ایران است ، ‌مردم ایران از سابقه تمدنی عمیق برخوردارند و این باعث شد در مقابل حوادث ، با تدبیر بتوانند پشتیبان خودشان باشند .

رئیس مجلس گفت : ملت ایران از صدر اسلام که از آیین اسلام استقبال کردند فرهنگ ایرانی را در پناه تفکر اسلام اعتلاء بخشیدند و در مواجهه با نظرات سایر کشورها ، آنها را ترجمه  و در درون فرهنگ خودشان هضم کردند .

وی اضافه کرد :‌ همین روحیه ملت ایران در مقابله با مصائب مختلف باعث شد این مصائب را در درون خودشان تحمل کنند و راه را گم نکنند.

لاریجانی تاکید کرد : ملت ایران در مقابل مصائب آمریکا و غرب و برخی دار و دسته آنها راه را گم نکردند بلکه اراده آنها برای مقابله با آمریکا و ایستادگی در مقابل استکبار قوی شد.

وی نکته دوم را هوشمندی رهبری کشور چه در زمان امام (ره) و در چه زمان حضرت آیت الله خامنه ای دانست.

رئیس مجلس افزود: این امر در جهت دادن به اراده ملت به سمت اینکه در مقابل این مصائب ایستادگی کنند و روحیه داشته باشند و همه توان به یک سمت هدایت شود ، نقشی بی بدیل چه در جنگ ،‌چه در مقابله با تروریسم و چه حوادث امروز مثل هسته ای و مسائل دیگر داشت.

 کشورهایی که از تروریستها استفاده ابزاری می کنند باید تاوان بدهند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : باید از تجربه گذشته استفاده کرد و اگر در حادثه ای مانند هفتم تیر  رئیس دیوان عالی کشور،‌ وزرا،‌ نمایندگان مجلس و عده دیگری از سیاستمداران به شهادت رسیدند این لرزه شدیدی برای کشور است و باید کالبد شکافی شود که نه تنها تزلزلی در اراده ملت ایجاد نکرد بلکه اراده ملت را هم قوی ترکرد.

آقای علی لاریجانی در مراسم بزرگداشت هفته قوه قضاییه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی، افزود: اگر اجمالا چنین تحلیلی را از موضوع بپذیریم باید از میراث گذشته درس بگیریم و از آن استفاده کنیم.

وی با اشاره به چالش های پیش روی دستگاه قضایی گفت:‌ البته همان طور که آقای رئیس جمهور اشاره کردند همه دستگاه ها با چالش ها مواجه هستند و البته در یک موضوعی یک قوه در کانون قضیه قرار می گیرد.

آقای لاریجانی افزود: یکی از چالش هایی که در سطح ملی با آن مواجه هستیم مسئله هسته ای کشور است که نمونه ای دیگر از همان رفتار دوگانه غربی هاست.

وی اضافه کرد:چالش دیگر ، رفتار غربی ها با تروریست ها بود که در مقابل اقدام تروریست ها در برابر ملت ایران از اهمیت برخوردار است.

رئیس مجلس گفت:آمریکا و کشورهای اروپایی از تروریست ها پذیرایی می کنند و این هیچ توجیهی از نظر اخلاق سیاسی ندارد.

وی افزود: گروهک تروریستی منافقین و یا دیگر گروهک ها در کشورهای غربی تجمع و میتینگ دارند و با دستگاه های رسمی کشورها ارتباط می گیرند که برای برخورد با آنها باید ساز و کار حقوقی قوی تری به وجود بیاید تا کشورهایی که از تروریست ها استفاده ابزاری و تاکتیکی می کنند تاوان رفتارهایشان را بدهند و هزینه پرداخت کنند.

لاریجانی گفت: همان طور که آنها به ناروا احکامی درباره ایران صادر می کنند درباره پذیرایی از تروریست ها در کشورشان هم باید تاوان بدهند و اگر احتیاج به قانون گذاری دارد ما حاضریم به قوه قضاییه در این زمینه کمک کنیم و البته در گذشته قوه قضاییه کارهایی در این زمینه داشته است.

تجلیل از صحبت‌های بسیار خوب رهبری در خصوص بحث هسته‌ای

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های بسیار خوب رهبری در خصوص بحث هسته‌ای گفت: ایشان به خوبی توضیح دادند که چگونه در چند سال اخیر این موضوع از نظر مذاکرات شکل گرفت.

 آقای لاریجانی افزود: سال گذشته که خاطرات وزیر خارجه پیشین امریکا چاپ شد، در فصلی که مربوط به ایران بود نکته مهمی عنوان شده بود تحت عنوان رویکردهایی که در مورد موضوع هسته‌ای ایران داشتند.

وی با بیان اینکه در این فصل مطالبی کاملا غیرمعقول و بغض‌آلود علیه ملت ایران مشاهده می شد گفت: این وزیر خارجه در این فصل می نویسد افتخار می کنیم که توانستیم با لابی و تحرکات زیاد تحریم هایی را علیه ایران به تصویب برسانیم.

آقای لاریجانی همچنین تصریح کرد: این فرد حتی به خود می بالد که توانسته نظر نتانیاهو را به این اصطلاح که ما تحریم های هوشمندانه و فلج کننده ای علیه ایران تصویب کردیم جلب کند و بگوید نخست وزیر رژیم صهیونیستی خوششان آمد.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: این طرز تفکر قدرتی است که بر جهان تسلط دارد.

همه هدف غرب این بود که غنی‌سازی در ایران وجود نداشته باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: غرب از تحریم به اصطلاح فلج‌کننده خود علیه ایران ناامید شد.

آقای لاریجانی در مراسم بزرگداشت هفته قوه قضاییه افزود: غرب برای اهداف خود علیه کشورمان راه‌های دیگری و فعالیت‌های ستمکارانه‌ای در پیش گرفت.

وی گفت: آنها یک هدف داشتند و آن این بود که جمهوری اسلامی ایران غنی‌سازی را در ابعاد مختلف نداشته باشد.

لاریجانی با بیان اینکه وزیرخارجه سابق امریکا زمانی که بحث مذاکرات 1+5 مطرح شد اطلاعیه ای صادر و اعلام کرد که ایران باید غنی‌سازی را تعطیل کند، افزود: آنها بعد از آن نیز قطعنامه ای صادر کردند که جمهوری اسلامی ایران غنی سازی را تعطیل کند.

وی گفت: همه هدف آنان این بود که غنی سازی در ایران وجود نداشته باشد.

رئیس مجلس افزود: هدف آنها از فشار و تحریم های هوشمندانه این بود که کشورمان فناوری هسته ای را تعطیل کند و اکنون باید این سوال را کرد که آیا آنان موفق شدند و فناوری بعد و قبل از مذاکرات به تعطیلی کشیده شد.

آقای لاریجانی گفت: آنان ناتوان بودند و نه تنها تحریم ها که به اصطلاح آنان فلج کننده بود تاثیری در پیشرفت کشورمان در فناوری هسته ای نداشت بلکه موجب شد آنها از تحریم ها ناامید شدند و به علت این ناامیدی از کانال های مختلف پیشنهاد مذاکره دادند.

وی افزود: تقاضای آنها برای مذاکره مربوط به این دولت نیست و در سال پایانی دولت دهم انجام شد.

 غربیها مجبور به پذیرش غنی سازی و تحقیق و توسعه در ایران شدند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ غربی ها مجبور به پذیرش تحقیق و توسعه و غنی سازی در ایران شدند.

آقای لاریجانی در ادامه سخنان خود در همایش بزرگداشت هفته قوه قضاییه افزود: غربی ها به زعم خود تحریم های فلج کننده اعمال کردند تا در ایران تحقیق و توسعه و غنی سازی نباشد اما خودشان از ایده خود دست برداشتند چرا که ایران تسلیم فشارها نشد و آنان مجبور به پذیرش غنی سازی و تحقیق و توسعه در ایران شدند .

وی با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره پذیرش برخی محدودیت ها در زمینه هسته ای در مذاکرات گفت : این محدودیت ها ثلمه ای وارد نمی کند چراکه تاکتیکی است و از آن می توانیم استفاده کنیم اما به هر حال غنی سازی و تحقیق و توسعه مسائل محوری است که آنان پذیرفته اند و کارها پیش می رود .

آقای لاریجانی درباره سخنان مقامات غربی در دور نهایی مذاکرات نیز تصریح کرد : اینکه وزرای خارجه برخی کشورها در مذاکرات ژست های مختلف می گیرند و فرمایش می کنند جنبه تبلیغاتی دارد و کاملا قابل درک است .

وی خطاب به آنان تاکیدکرد : شما  مجبور شده اید غنی سازی و تحقیق و توسعه را بپذیرید پس رفتار عاقلانه داشته باشید که این مهم نیز نیازمند پایبندی به حرفهای خودتان است.

رئیس مجلس افزود: آنان این سخنان را می گویند تا شاید در نهایت بتوانند با چانه زنی توقعات را بالا ببرند و سهم بیشتری ببرند که البته این روش آنها برملا شده است و همه می فهمند.

آقای لاریجانی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس در صیانت از دستاوردهای هسته ای گفت: یکی از  مهمترین محورهای این مصوبه این است که در مذاکرات، غنی سازی آسیب نبیند و حفظ شود و از سوی دیگر نیز در مسائل حاشیه ای ، دست مذاکره کنندگان بسته نشود و در خطوط کلی دستتشان باز باشد.

تصور نکنید ایران نیازمند توافق است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جریان های غربی یک بار دیگر در مذاکره با ایران اشتباه می کنند.

 آقای لاریجانی افزود: سال‌ها پیش که عراق اشغال شد چنین اشتباهی را مرتکب شدند و تصور کردند چون عراق را اشغال کرده اند می توانند زور بگویند.

دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: خاطرم هست که در زمان اشغال عراق آقای بلر نخست وزیر وقت انگلیس در جنوب عراق از نیروهای خود سان می دید و در آن زمان مذاکرات در تهران مطرح بود و بلر گفت میوه اشغال عراق را در تهران چیدیم.

وی افزود: البته اشتباه بود چرا که دیدیم نچیدند، ایران برگشت و کار خود را ادامه داد.

رئیس مجلس ادامه داد: تصور نکنید ایران نیازمند توافق است، ما از توافق استقبال می کنیم، اما فکر نکنید اگر فشار بیشتری بیاورید ایران تحمل می کند.

وی تصریح کرد: ایران را از مذاکره منصرف و مجبور نکنید ایران مسیر هسته ای را با شتاب بیشتری طی کند.

آقای لاریجانی ادامه داد: ما به تحمل مصائب عادت کرده‌ایم، رفتار، رفتار سنجیده باشد و از گذشته پند بگیرید، امیدواریم مسیر مذاکره با دقت و هدایت رهبری به سرانجام مطلوب برسد.

رئیس مجلس در ادامه به مسئله مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مسائلی که سال گذشته در چنین مجلسی مطرح شد مبارزه با مفاسد اقتصادی است، البته یکی از مشکلات موضوع ساختاری است.

وی گفت: خوشبختانه در این مدت کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس و قوه قضاییه طرحی را دنبال کردند و به یک نتیجه مطلوب رسیدند به طوری که توافق کردند سازمان مبارزه با مفاسد ایجاد شود تا پرونده ها را با سرعت و تخصصی بررسی کنند.

رئیس مجلس ادامه داد: کارها در مجلس انجام شده و بعد از تعطیلات کوتاه دو هفته ای، وارد بررسی این طرح در مجلس خواهیم شد و امیدواریم با سرعت به نتیجه برسد.

وی افزود: یکی از چالش های ما در قوه قضاییه که در بیانات رئیس محترم این قوه نیز بود تعداد زیاد پرونده ها در این قوه است به طوری که سالانه 15 میلیون پرونده مطرح شد، این رقم تکان‌دهنده است که به خاطر مشکلات این پرونده ها وجود دارد.

 یک گروه حرفه ای برای بررسی سرعت کند رسیدگی به پرونده ها تشکیل شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به روش افزایش تعداد قضات و زندان ها تصریح کرد: این روش برخورد با معلول بوده که ممکن است آثار مفید کوتاه مدتی داشته باشد اما باید دید در کشورهای مختلف چگونه با این موضوع برخورد می کنند.

 آقای لاریجانی در ادامه سخنان خود در همایش بزرگداشت هفته قوه قضاییه افزود: اکثر کشورهایی که نظام یافته تر هستند چنین وضعی ندارند و تعداد پرونده ها اندک و مدت زمان رسیدگی به آنها نیز بسیار کوتاه است.

وی گفت: پس یک مشکل چند وجهی در داخل است که می تواند به شرایط اقتصادی، فرهنگ عمومی کشور و رویه های قضایی و قوانین ما از نظر جرم انگاری و ساختار خود قوه قضاییه مربوط باشد که می تواند در سرعت رسیدگی به پرونده ها مخلیت داشته باشد.

لاریجانی افزود: غالبا هم، همه گلایه هایی از مسئولان، رئیس قوه قضاییه، عوامل بیرونی و مردم می کنند پس مشکل مهمی هست که من پیشنهاد می کنم برای رفع آن یک گروه حرفه ای شامل تخصص های مختلف تشکیل شود و سفارش بدهید که ظرف یکسال ابعاد و ریشه ها و راهکارها را بررسی کنند و مدلی برای اصلاحات ارایه دهند.

رئیس مجلس در ادامه با اشاره به چگونگی رسیدگی به مشکل آب در کشور افزود: همه در مورد مشکل آب صحبت می کنند از مسئولین گرفته تا استانداران و مردم ؛  این موضوع یک طرح جامع می خواهد نمی شود آب را از این شهر ببریم به آن شهر یا از آن شهر بیآوریم به این شهر تا مشکل را حل کنیم، این یک کار وصله  پینه ای است.

طولانی بودن بروکراسی درزمینه تولید باعث فرار سرمایه‌گذاران می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی از طولانی بودن بروکراسی درزمینه تولید انتقاد کرد و گفت: اکنون بیش از 200 روز کارهای اداری بخش تولید طول می کشد و این علت فرار سرمایه‌گذاران است.

 ‌آقای لاریجانی در ادامه سخنانش در مراسم بزرگداشت هفته قوه قضاییه با بیان اینکه در کشورهای دیگر باب است که موسسات چند وجهی کارهای مطالعاتی را انجام می دهند و نتیجه اقداماتشان به مدلی برای اجرا تبدیل می شود افزود: اکنون در کشور ما دستگاه های دیوانی قدرت اقدامات همه جانبه را ندارند.

وی گفت: باید گروه حرفه ای خارج از سیستم و با تخصص های مختلف در خصوص شرایط قوه قضاییه مطالعه دقیق کند و برای خروج از وضع فعلی و رسیدن به شرایط عادی برنامه دهد تا مشخص شود در زمینه مسائل قضایی چه بخشی را رسانه ها و یا آموزش و پرورش و دیگر دستگاه ها انجام دهند.

آقای لاریجانی افزود: اینکه عناوین مجرمانه حدود 2000 عنوان است باید چگونه کاهش یابد باید در این اقدام مطالعاتی مشخص شود و اینکه ساختار انعطاف برای سرعت عمل دستگاه قضایی باید در این برنامه مدون گردد.

رئیس مجلس گفت: اگر این کار انجام شود می توان از شرایط کنونی خارج شد که به طور طبیعی نیازمند برنامه کوتاه و بلندمدت است.

وی افزود: ‌معتقدم تعداد زندانیان و حجم پرونده ها احتیاج به مطالعه همه جانبه و پیدا کردن مدلی برای رفع این مشکلات دارد.

آقای لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش وضع اقتصادی کشور را یکی از چالش ها دانست و گفت: در شرایط تحریم اگر به اصلاحاتی دست یابیم باید محور کار رونق تولید قرار گیرد که این راهکاری اساسی برای برون‌رفت از این چالش است.

وی افزود: اکنون خیلی ازبنگاه‌های اقتصادی که سرمایه گذاری و تکنولوژی و امکانات وارد کرده اند سر پا نیستند و گاهی اوقات معوقات بانکی و رکود بازار برای آنها مشکلاتی ایجاد کرده است.

رئیس مجلس گفت: اکنون کارخانه ای داریم که محصولاتش حتی به خارج صادر می شد اما با توجه به  شرایط بازار و معوقات بانکی دچار مشکل شده است.

وی افزود: اینجاست که قوه قضاییه می تواند  با این موضوع برخورد کند و هر کس معوقات بانکی داشته باشد به زندان نفرستد چرا که این اقدام دردی را دوا نمی کند.

آقای لاریجانی گفت: ‌اگر کسی سوء استفاده کرده باشد دستگاه قضایی باید با آن برخورد کند اما بسیاری از بخش های تولیدی با توجه به شرایط موجود کشور دچار مشکل شده اند.

رئیس مجلس با بیان اینکه قانون دست دولت را باز کرده است و نمی دانم به چه علت دولت از آن استفاده نمی کند افزود:‌ بر اساس قانون اگر بخش های تولیدی دچار مشکل شوند دولت می تواند به آنها در زمینه وام های دریافتی بخشودگی دهد و یا معوقاتشان را تقسیط کند.

وی اضافه کرد: شنیده ام که کمیته ای در سطح استان تشکیل شده است تا برای کمک به بنگاه های اقتصادی فعالیت کند اما مهم قوه قضاییه است که باید برای تولید انگیزه ایجاد کند.

آقای لاریجانی با انتقاد از رویه های طولانی و بروکراسی اداری در بخش تولید در کشورمان گفت: ‌اکنون در یکی از کشورهای همسایه بروکراسی اداری بخش تولید در چند ساعت انجام می شود و به رونق اقتصادی دست یافته اند اما در کشور ما این رویه بیش از 200 روز است که موجب فرار سرمایه گذاران می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: قوه قضاییه باید به سرمایه گذاران اطمینان دهد تا وارد بخش‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری شوند.

 قوه قضاییه دست تولیدکنندگان را بگیرد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قوه قضاییه باید کمک کننده به تولید باشد و دست تولیدکنندگان را بگیرد.

آقای لاریجانی افزود: مثلا اگر برای تولیدکننده در بانک مشکلی پیش بیاید قوه قضاییه از دولت بخواهد تا برای آن فرد در پرداخت، تقسیط کند تا از حیز انتفاع خارج نشود.

وی یکی از مهم ترین مشکلات اقتصادی کشور را ضعف تولید دانست و گفت: قوه قضایییه باید به کمک تولید کنندگان بیاید تا به بازار آرامش دهد و تولیدکنندگان نیز امیدوار باشند به همراهی قوه قضاییه.

آقای لاریجانی در همین زمینه توجه به بنگاه های کوچک و متوسط را در افزایش اشتغال بسیار موثر دانست و افزود: بیشتر واحدهای تولیدی مشکل دارند و قوه قضاییه به کمک دولت به مشکلات‌ آنها رسیدگی کند تا وضع تولید بهبود یابد و بانک ها نیز باید به وظیفه خود در این زمینه عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون بانک ها به گونه ای عمل می‌کنندکه گویا کشور مشکلی ندارد.

رئیس مجلس همچنین بر ضرورت تکریم ارباب رجوع در دستگاه ها و ادارات تأکید کرد و گفت: رفتار با ارباب رجوع نباید با بی اعتنایی و بی ادبی باشد به ویژه اینکه بیشتر ادارات با آنان از سر سیری برخورد می کنند و دستشان را نمی گیرند در حالی که در کشورهای دیگر اینچنین نیست بلکه احترام می گذارند.

آقای لاریجانی تصریح کرد: این وضع رفتار با ارباب رجوع در ادارت،‌ با تولیدکنندگان نیز  وجود دارد که باید این نگاه و فرهنگ تغییر کند و همه باید در خدمت تولید قرار گیرند.

وی تاکید کرد: قوه قضاییه باید از دولت و مجلس بخواهد تا قانون در کمک به تولید به درستی اجرا شود به ویژه اینکه در استان ها وضع تولید مناسب نیست و مدیران کل باید نقش خود را در استان ها به خوبی ایفا کنند.

آقای لاریجانی اشاره ای نیز به انتخابات آینده مجلس خبرگان رهبری و مجلس شواری اسلامی کرد و گفت: انتخابات سالم در گرو رسیدگی فوری به تخلفات است.

وی افزود: قوه قضاییه باید درباره برخورد با تخلفات از قبل سازوکارهایی را فراهم کند تا به‌سرعت با آنها برخورد شود و اینکه فردی تخلفات انبوهی مرتکب شود و بعد از تشکیل پرونده در شورای نگبهان رسیدگی شود کمکی نمی کند چراکه یک بزن دررویی ایجاد می شود.

آقای لاریجانی تاکید کرد: اگر کار به جایی برسد که شورای نگهبان برای برخورد با متخلف مجبور به ابطال صندوق ها شود چندان نمی تواند کمک کننده باشد چرا که دودش به چشم مردم می رود بنابراین نباید مردم تاوان چند فرد متخلف را بدهند لذا قوه قضاییه وظیفه دارد در سریع‌ترین زمان ممکن با تخلفات انتخاباتی همچون خرید و فروش رأی،‌ دروغ،‌ افترا و فریبکاری در هنگام وقوع برخورد کند تا انتخابات سالم برگزار شود.

وی اضافه کرد: از آنجا که این مسئله در کشور ما سابقه دارد قوه قضاییه دستورالعملی را برای انتخابات سالم تنظیم کند و بر همین اساس با متخلفان برخورد شود.

 قوه قضائیه به امنیت اجتماعی توجه کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : توجه به  امنیت اجتماعی ، امروز از نیازهای کشور است که  قوه قضائیه باید به آن توجه کند .

 دکتر علی لاریجانی در ادامه سخنان خود در همایش بزرگداشت هفته قوه قضاییه  افزود: موضوعات سیاسی مربوط به گروه خاصی است و موضوع جرائم سیاسی نیز که آقای رئیس جمهور مطرح کردند در مجلس در حال مطالعه و تدوین است و با توجه به اینکه بر اساس قانون اساسی این موضوع به هیات منصفه هم نیاز دارد ؛ در دستور کار مجلس است .

رئیس مجلس با اشاره به اینکه این موضوعات از چالش های اصلی در کشور نیست گفت : موضوع امنیت اجتماعی مهم است و مردم از دستگاه عدلیه انتظار دارند با سرعت به این امور رسیدگی شود .

آقای لاریجانی اضافه کرد : در موضوع امنیت اجتماعی ، نوع رفتار قوه قضائیه ، اعلام آن و وظایفی که رسانه ها در پوشش فعالیت دستگاه قضا دارند ؛ بازدارندگی جدی در جامعه خواهد داشت .

وی با اشاره به تخلفاتی  مانند تجاوز به عنف و سرقت گفت : مردم باید برخورد جدی قضائی با این جرائم را ببینند و رسانه ها هم طوری انعکاس دهند که بازدارنده باشد .

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه رسانه ها در همکاری با قوه قضائیه ، مسئول هستند اضافه کرد : رسانه ها باید کار دستگاه قضا را به گونه ای پوشش دهند که تاثیرگذار و بازدارنده باشد .

لاریجانی افزود : باید بدانیم که موضوع مهم جامعه امنیت اجتماعی است و باید جرائم کاهش یابد و جامعه باید بداند همه قوا به این موضوع حساسیت دارند .

رئیس مجلس تاکید کرد : گاهی لازم است مسئولان قضایی در مواردی آنقدر با سرعت برخورد کنند که همگان متوجه شوند و فهم اجتماعی بر موضوع متمرکز شود و بدانند حساسیت بالاست .

وی با اشاره به اینکه این موضوع تازه ای نیست گفت : هنوز سازوکار پخته ای در کشور برای اقدام فوری قوه قضائیه که تاثیرگذار باشد و تمرکز جامعه را در پی داشته باشد ، نداریم .

رئیس مجلس خاطرنشان کرد : قوه قضائیه باید سازوکاری ایجاد کند که با سرعت به پرونده ها  رسیدگی کند .

لاریجانی گفت : این موضوع برای آرامش در کشور ، فوق العاده مهم است و مسئولان قوه قضائیه در نشست هایی که دارند به این موضوع توجه کنند .

وی افزود : در مجلس شورای اسلامی هم  بعد اخوت و هم جایگاه قوه قضائیه باعث می شود ؛ نگاه تعامل و همکاری با این قوه وجود داشته باشد.
نظرات بینندگان