arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۴۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۹ - ۱۸ تير ۱۳۹۴

تاثير شگفت انگيز خوراکي ها بر خلق و خو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در اين مطلب تاثير مثبت و منفي برخي خوراکي ها روي خلق و خوي افراد بررسي شده است.

نتايج تحقيقات نشان مي‌دهد بعضي مواد غذايي واکنش‌هايي در مغز ايجاد مي‌کند که به تغيير خلق و خو منجر مي‌شود. در واقع آنچه براي خوردن و نوشيدن انتخاب مي‌کنيم، اين روند را تسريع مي‌کند و تا حدي مي‌تواند استرس و احساس خستگي را کاهش دهد.

دکتر مجيد حسن قمي، متخصص تغذيه با اشاره به اين که کربوهيدرات‌ها يکي از تاثيرگذارترين مواد در بهبود خلق و خو هستند، مي‌گويد: بدن و مغز در طول شبانه‌روز به مقاديري کربوهيدرات نياز دارد. با مصرف کربوهيدرات‌ها، واکنشي سرتونين در مغز ايجاد مي‌شود. اين هورمون به عنوان واسطه عصبي در حالت شادابي تاثيرگذار است و در بدن توليد مي‌شود.

وي ادامه مي‌دهد: کاهش اين هورمون در خون سبب بروز حالاتي مثل افسردگي، بي‌قراري، دردهاي ميگرني، فشار خون بالا و بي‌نظمي خواب مي‌شود. با استفاده از بعضي غذاها مي‌توان مقدار توليد اين هورمون را در مغز افزايش داد. کاکائو و شکلات تلخ و همچنين آجيل‌ها، کيوي، آناناس، گيلاس، گوجه‌فرنگي، موز و آلو از بهترين منابع غذايي سروتونين هستند.

صبحانه بخوريد
خوردن صبحانه را فراموش نکنيد. صبحانه نخوردن باعث کاهش سطح قند خون مي‌شود. اين متخصص مي‌گويد: ميزان ذخاير کبد انسان براي تامين انرژي در حدود 8 تا 12 ساعت کافي است. در افرادي که صبحانه نمي‌خورند ذخاير کبدي بسرعت به اتمام مي‌رسد و در چنين حالتي فرد احساس بي‌حوصلگي و ضعف مي‌کند.

سبزيجات در سبد خانواده
حال اين پرسش مطرح است که ميوه‌ها و سبزيجات به چه ميزان در کاهش احساس خستگي تاثير گذارند؟ دکتر قمي مي‌گويد: ميوه‌ها و سبزيجات آنتي‌اکسيدان دارند. اين مواد سيستم ايمني را تقويت کرده و با مواد مضري که سرطان‌زاست مقابله مي‌کنند. آنتي‌اکسيدان‌هاي قوي مانند سلنيوم، ليکوپن، ويتامين‌هاي Cو E به طور طبيعي در ميوه‌ها و سبزيجات وجود دارند.


غذاهاي دريايي، آجيل، گوشت بدون چربي، غلات سبوس‌دار، ماکاروني سبوس‌دار، لوبيا و حبوبات و محصولات لبني کم‌چرب موادي غني از سلنيوم هستند. همچنين مصرف آنتي‌اکسيدان‌ها مانع تخريب سلولي مي‌شود و بروز افسردگي و آلزايمر را در سالمندان کاهش مي‌دهد.


خوش‌ اخلاقي با مصرف ماهي
بررسي‌هاي زيادي ثابت کرده مصرف غذاهاي دريايي در بهبود حافظه موثر است. دکتر حسن قمي در اين باره مي‌گويد: مصرف ماهي در سنين پايين‌تر در رشد مغز و پيشرفت سلول‌هاي کودکان موثر است. مصرف امگا 3 و 6 در افراد بزرگسال به بهبود اختلالاتي مثل افسردگي و پرخاشگري کمک و از پيشرفت آلزايمر جلوگيري مي‌کند.


اين مواد در ماهي سالمون، شاه ماهي و ساردين بيشتر از ساير ماهي‌هاست. نتايج مطالعات نشان مي‌دهد، با توجه به فوايدي که ماهي و غذاهاي دريايي دارد، مصرف دو تا سه وعده ماهي در هفته مي‌تواند به سلامت بدن کمک کند.

فوايد ويتامين B12
معمولا کمبود ويتامين‌هاي گروه B12 با بي‌حسي، بي‌حوصلگي، رخوت و خستگي همراه است. به گفته اين متخصص اين ويتامين همراه آهن مي‌تواند از طريق اصلاح کم‌خوني به ايجاد خلق و خوي بهتر کمک کند. معمولا ديده مي‌شود افراد کم‌خون بي‌حوصله‌اند و از تعاملات اجتماعي دوري مي‌کنند.

نکته حائزاهميت اين که خون‌سازي هنگامي بدرستي انجام مي‌شود که همه فاکتورهاي مورد نياز از جمله ويتامين B12، ديگر گروه ويتامين‌هاي B ازجمله B6، آهن و اسيدفوليک و ويتامين C و پروتئين کافي در اختيار بدن وجود داشته باشد.گوشت‌ها،جگر، تخم‌مرغ، شير و لبنيات، سبوس گندم و آجيل‌ها مواد غذايي حاوي ويتامين B هستند.

خواص شکلات تلخ
شکلات تلخ، چاي و قهوه حاوي مواد آنتي‌اکسيدان است. مواد آنتي‌اکسيدان ضدسرطان است. اندروفين موجود در قهوه و چاي، حالت شادابي در فرد ايجاد مي‌کند.
دکتر قمي با اشاره به اين موارد مي‌گويد: کافئين کمک مي‌کند عضلات، احيا و گردش خون تقويت شود. همچنين مصرف قهوه، نسکافه و برخي غذاهاي محرک مانند فلفل، خردل و… مي‌توانند متابوليسم را افزايش دهند و به دنبال آن فرد احساس شادابي و کاهش خستگي مي‌کند. همچنين چاي حاوي آنتي‌اکسيدان‌هايي ازجمله ويتامين E و C است که مي‌تواند در کاهش استرس کمک کند.

آب، مايه حيات
دکتر قمي با اشاره به اين که 60 درصد وزن بدن از آب تشکيل شده است، مي‌گويد: هر زمان که بخواهيم از بدن سم‌زدايي کنيم آب بهترين ماده است؛ چراکه بازگردش کليوي را افزايش و عملکرد سيستم گوارش را تنظيم مي‌کند. همچنين آب منبع فلورايد است که در استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها تاثيرگذار است.‌
نظرات بینندگان