arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۴۱۷۸
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۱ - ۱۸ تير ۱۳۹۴

طرح ابتکاري 11 بندي مصر براي توقف جنگ در يمن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قاهره يک طرح 11 بندي براي توقف جنگ در يمن تدوين کرده تا به موجب آن يک آتش‌بس دايمي در اين کشور برقرار شود و زمينه براي بازگشت به ميز گفت‌وگوها فراهم شود.

«قاهره» پايتخت مصر، اين روزها شاهد رايزني‌هاي فشرده درباره پيش‌نويس طرح ابتکاري مصر براي توقف جنگ در يمن است.

اين در حالي است که «نبيل العربي» دبيرکل اتحاديه عرب نيز به شدت از برقراري آتش‌بس در يمن استقبال مي‌کند.

پايگاه خبري «السلطة الرابعة» با انتشار اين خبر نوشت: اين طرح شامل 11 بند است که در اجراي آن، مصر، عمان، الجزائر و اتحاديه عربي نيز شرکت خواهند داشت تا هرچه سريعتر در يمن، آتش‌بس برقرار شود.

اين 11 بند عبارتند از:

آتش‌بس ميان طرفين درگيري در يمن يعني ارتش و نيروهاي انصارالله از يک‌‌ سو و نيروهاي طرفدار «عبدربه منصور هادي» رئيس‌جمهور مستعفي وفراري يمن که خود را مقاومت مردمي مي‌نامند.

2- عقب‌نشيني انصارالله و ارتش از «عدن»، «تعز»، «لحج» و تمامي استانهايي که شاهد درگيري هستند و نيز عقب‌نشيني تمام افراد مسلح موسوم به مقاومت مردمي به خارج از شهرها.

3-آن دسته از نيروهاي ارتش که در جنگ جاري در يمن دخالت نداشته‌اند بايد جايگزين نيروهايي که از شهرهاي يمني عقب‌نشيني مي‌کنند، شوند تا مسئوليت حفظ امنيت و ثبات در داخل شهرها و استانهاي درگير را برعهده گيرند.

4- توقف تمامي اشکال جنگ و درگيري از سوي کشورهاي عضو ائتلاف عربي به سرکردگي عربستان.

5- برقراري آتش‌بس دايمي به منظور تداوم گفت‌وگوها و اجراي روند سياسي در کشور.

6- توافق بر سر يک مرحله انتقالي جديد دست‌کم به مدت يک سال تا طي آن همه طرف‌ها به مير گفت‌وگو بازگردند و اجراي تمام توافقات حاصله در گفت‌وگوهاي ملي بر اساس سازوکارهايي که پيش از اين بر سر آن توافق شده بود، آغاز شود.

7- تشکيل شوراي رياستي متشکل از 7 نفر (3 نفر از استانهاي جنوبي، 2 نفر از استانهاي مرکزي و 2 نفر از استانهاي شمالي و غربي). رياست اين شورا را نيز يک مقام جنوبي برعهده مي‌گيرد و مسئوليت اداره کشور طي دوره انتقالي با اين شورا خواهد بود.

8- بازسازي هيئت ملي مسئول نظارت بر اجراي توافقات حاصله در گفت‌وگوهاي ملي و تضمين مشارکت ملي تمامي گروه‌ها و نيروهاي فعال در يمن.

9- بازبيني در مفاد مورد اختلاف در قانون اساسي کشور و همه‌پرسي درباره قانون اساسي دولت فدرال طي مدت حداکثر 6 ماه.

10- مشارکت مصر، عمان و الجزائر در کنار اتحاديه عرب، در تسريع روند اجراي اين توافق به عنوان ضامن و ناظر.

11- بازسازي عملي و عادلانه ساختار ارتش و نيروهاي امنيتي و فرماندهي آنها بر اساس معيارها و ارکان ملي يمن.
منبع: فارس
نظرات بینندگان