arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۴۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۴ - ۲۲ تير ۱۳۹۴

احتمال پايين رؤيت هلال "شوال" در غروب پنجشنبه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 بر اساس محاسبات نجومي يک رصدگر مجرب هلال ماه‌هاي جوان، امکان رويت هلال «شوال» در شامگاه پنجشنبه 25 تيرماه مصادف با 29 رمضان در کشور، مقارن و بعد از غروب خورشيد، بسيار بسيار بعيد (قرين محال) و پيش از غروب آن روز هم بسيار بسيار ضعيف است.

بر اساس بررسي‌هاي عليرضا بوژمهراني، رصدگر مجرب و پژوهشگر رويت هلال ماه، زمان تولد ماه نو و يا مقارنه ماه شوال المکرم سال 1436 هجري قمري در حدود ساعت 01:24 روز پنج­شنبه 16 جولاي 2015 ميلادي به وقت بين‌المللي - ساعت 05:54 صبح روز پنج­شنبه 25 تير ماه مصادف با 29 رمضان المبارک 1436 هجري قمري به وقت رسمي تابستاني ايران - است.

وي خاطرنشان کرد: مقايسه مختصات هلال ماه در پنج نقطه واقع در منتهي اليه جنوب شرقي، شمال شرقي، شمال غربي، جنوب غربي و همچنين مرکز کشور (56 کيلومتري شرق نايين) با رکوردهاي حدي به دست آمده در رصدهاي گذشته نشان مي‌دهد که امکان رويت هلال شوال در شامگاه پنجشنبه 25 تير مصادف با 29 رمضان، مقارن و بعد از غروب خورشيد در کشور بسيار بسيار بعيد (قرين محال) است.

به گفته وي، شرايط دمايي تابستان ايران و نيز وجود گرد و غبار در آسمان اکثر نقاط کشور در اين فصل از سال باعث ميشود نتوان هيچ شانسي از اين بابت در نظر گرفت. از آنجا که مختصات هلال در منتهي اليه جنوب شرقي و منتهي اليه جنوب غربي کشور مناسبتر از ساير نقاط کشور است، در نتيجه مي‌توان اين گونه جمع بندي کرد که هلال شوال در غروب روز پنجشنبه مقارن و بعد از غروب خورشيد با چشم عادي و يا چشم مسلح در پهنه ايران قابل رويت نخواهد بود.

بوژمهراني در پايان درباره احتمال رويت پذيري هلال ماه شوال قبل از غروب خورشيد روز پنجشنبه نيز گفت: مقايسه شرايط و مختصات هلال شوال 1436 در روشنايي روز پنجشنبه 25 تيرماه مصادف با 29 رمضان با مقادير حدي به دست آمده در رصدهاي گذشته نشان مي دهد عليرغم اينکه با حرکت از جنوب شرقي کشور به سمت شمال غرب، مختصات هلال شوال 1436 براي رويت در روز تقويت ميشود لکن باز هم مجموع عوامل، شانس رويت آن را در پهنه ايران بسيار بسيار ضعيف مي‌کند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان