arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۵۱۵۸
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۸ - ۲۳ تير ۱۳۹۴

استقبال نخست وزیر انگلیس از 'توافق تاریخی ' وین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس روز سه شنبه ضمن استقبال از توافق هسته ای میان ایران و گروه پنج به علاوه یک در وین و ادای احترام به کسانی که برای حصول این توافق 'تلاشی خستگی ناپذیر' کردند،از آن به عنوان یک ' توافق تاریخی ' یاد کرد.

به گزارش ایرنا، کامرون در بیانیه ای گفت: پس از یک دیپلماسی مداوم و تحریم های سخت، جامعه بین الملل به یک توافق تاریخی با ایران رسید.

وی افزود: این توافق که تضمینی برای هدف اصلی ما - بازداشتن ایران از توسعه تسلیحات هسته ای اش - است، کمک می کند که جهان ما، مکانی امن تر باشد.

نخست وزیر انگلیس اضافه کرد: من می خواهم به تمام کسانی که در چند ماه گذشته برای رسیدن به این توافق به نحو خستگی ناپذیری تلاش کردند، ادای احترام بکنم. آن ( حصول این توافق ) به رهبری، شجاعت و نیز عزم دو طرف نیاز داشت.

کامرون در همین حال افزود: در حال حاضر ما بایستی تضمین کنیم که این توافق به طور کامل به اجرا گذاشته می شود.

وی افزود: این یک فرصت واقعی برای ایران است تا از منافع این توافق در زمینه اقتصادی منتفع شود اما این زمانی اتفاق می افتد که ایران تمامی اقدامات توافق شده را برای رفع نگرانی های کامل جامعه بین الملل در مورد برنامه هایش، صورت دهد.

نخست وزیر انگلیس اضافه کرد: البته این توافق همه مشکلات بویژه بین ایران و همسایگانش را حل نخواهد کرد .

کامرون گفت: انگلیس به همکاری خود با شرکایش در منطقه (خاورمیانه ) برای تضمین ثبات و امنیت آن ادامه خواهد داد و من امیدوارم که ایران این مسیر را دنبال کند.

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس نیز روز سه شنبه در یادداشتی کوتاهی در صفحه توئیتر خود ، نوشت: توافق (هسته ای)، پس از ده سال مذاکرات سخت و اعمال محدویت های شدید ( علیه ایران ) بدست آمد.

وزیر خارجه انگلیس افزود: من امیدوارم و انتظار می رود که این توافق نوید بخش تغییرات در روابط ایران با غرب، همسایگان منطقه ایش و جامعه بین الملل باشد.

 ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 (شامل آمریکا، آلمان، انگلیس، چین، فرانسه و روسیه) همراه با نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از 22 ماه مذاکرات سخت و فشرده، سرانجام امروز 23 تیر 1394 در وین ، برای رفع سوء تفاهم ها در مورد برنامه صلح آمیز هسته ای و همزمان لغو تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران تفاهم کردند.
نظرات بینندگان