arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۵۶۰۵
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۰۹ - ۲۶ تير ۱۳۹۴
منبع آگاه:

پيش نويس قطعنامه توافق هسته اي ۲۹ تير راي گيري مي شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 يک منبع مطلع در سازمان ملل متحد گفت شوراي امنيت در روز دوشنبه ۲۰ جولاي (۲۹ تيرماه) درباره پيش نويس قطعنامه حامي توافق هسته اي با ايران راي گيري خواهد کرد.

به گزارش مهر، اين منبع مطلع به خبرگزاري تاس روسيه گفت اين قطعنامه جديد که پيش نويس آن توسط دولت آمريکا تهيه شده در ساعت ۹ صبح روز ۲۰ جولاي (۲۹ تيرماه) در شوراي امنيت سازمان ملل متحد به راي گذاشته خواهد شد.

اين منبع تصريح کرده است که تاکنون هيچ يک از اعضاي شوراي امنيت خواستار اصلاحيه در اين پيش نويس نشده اند. وي افزود: اين سند آماده است و درباره آن توافق شده و تاکنون نيز هيچ تغييري در آن انجام نگرفته است.

ايران و گروه ۱+۵ متشکل از آمريکا، روسيه، انگليس، فرانسه و چين به عنوان اعضاي دائمي شوراي امنيت و آلمان به عنوان کشوري تاثيرگذار در جامعه جهاني در روز ۲۳ تيرماه در وين اتريش به توافقي نهايي درباره حل و فصل موضوع هسته اي ايران دست يافتند.

براساس توافق انجام شده، براي لغو ۶ قطعنامه قبلي سازمان ملل متحد عليه ايران، يک قطعنامه جديد صادر خواهد شد که در آن برنامه هسته اي ايران به رسميت شناخته شده و قطعنامه هاي قبلي ملغي مي شوند. همچنين در اين قطعنامه محدوديت هايي عليه برنامه هسته اي ايران در نظر گرفته مي شود که تهران بايد آنها را اجرا کند.

پيشتر جرارد جاکوبوس وان بوهمن سفير و نماينده دائم نيوزيلند در سازمان ملل متحد که کشورش رياست دوره اي شوراي امنيت را برعهده دارد گفته بود اين شورا هفته آينده درباره يش نويس قطعنامه آمريکا درباره توافق هسته اي با ايران راي گيري خواهد کرد.

گفتني است شوراي امنيت داراي ۱۵ عضو است که ۵ عشو دائم آن در مذاکرات با ايران حضور داشتند و ۱۰ عضو ديگر غير دائمي بوده و هر دو سال يک بار سال انتخاب مي شوند.
نظرات بینندگان