arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۵۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۵ - ۲۸ تير ۱۳۹۴

هند آماده سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد دلاری در چابهار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سفیر ایران در هند با بیان اینکه رییس جمهوری اسلامی ایران، پیشنهاد سرمایه گذاری هشت میلیارد دلاری در پروژه های زیر ساختی ایران ازجمله بندر استراتژیک چابهار به هند داده است اظهار کرد: این پیشنهاد فرصتی طلایی برای توسعه روابط دو کشور است.
 
«غلامرضا انصاری» در گفت‌وگو با رویترز در دهلی نو افزود: روحانی در دیدار اخیر خود با نارندرا مودی، نخست وزیر هند در حاشیه نشستی در روسیه که چند روز قبل از توافق تاریخی بین ایران و قدرت های جهانی برگزار شد، به هند پیشنهاد کرده بود نقشی بزرگتر ایفا کند
 
بندر چابهار در جنوب شرق ایران واقع شده و نقشی محوری در تلاش های هند برای دور زدن خاک پاکستان و رسیدن به افغانستان و کشورهای آسیای میانه دارد.
 
انصاری گفت: «پتانسیل همکاری بین ایران و هند بسیار بالاست، اما تاکنون با دیواری به نام تحریم برای توسعه روابط مواجه بوده ایم.
 
وی اظهار کرد:با توجه به احتمال لغو تحریم ها در آینده نزدیک، اکنون فرصتی طلایی برای سرمایه گذاری و گسترش هرچه بیشتر روابط با ایران فراهم شده است .
 
سفیر ایران در هند ادامه داد: گسترش ارتباطات و مبادلات بین دو کشور از سیاست های نخست وزیر هند و مسوولان ایرانی است و درهمین راستا ما سرمایه گذاری هشت میلیارد دلاری را به هند پیشنهاد داده ایم.
 
دیدار مودی با روحانی بخشی از سفر نخست وزیر هند به آسیای میانه برای افزایش نقش دهلی نو در منطقه بود.
 
ایران و هند در سال 2003 توافق کردند تا بندر چابهار در ساحل دریای عمان و در نزدیکی مرز با پاکستان را توسعه دهند، اما به دلیل تحریم ها علیه ایران، این طرح تا به امروز به تاخیر افتاده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان