arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۶۴۷۷
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۴ - ۳۱ تير ۱۳۹۴

جرمی به نام فروش بدون نسخه آنتی‌بیوتیک

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو گفت: داروهای آنتی بیوتیک در هیج جایی از دنیا در لیست داروهای OTC قرار ندارند و فروش بدون نسخه این داروها جرم محسوب می‌شود.

به گزارش تسنیم، مهدی پیرصالحی درباره داروهای‌ OTC اظهار کرد: منظور از OTC داروهای روی پیشخوان است که داروساز می‌تواند بدون نسخه پزشک به بیمار تحویل دهد، سالانه یا هر دوسال یک‌بار لیستی از داروهای OTC منتشر می‌شود و در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد.

وی افزود: فروش داروهایی غیر از اقلام مذکور در لیست OTCبه بیمار بدون نسخه پزشک غیرقانونی است مگر این‌که در موارد خاص بیمار در لحظه نیاز دارویی داشته باشد که در چنین شرایطی داروساز اجازه دارد که دارو را برای یک دوره ۴۸ ساعته یا ۷۲ ساعته در اختیار بیمار قرار دهد اما نمی‌تواند یک دوز کامل از دارو را به بیمار بدهد.

مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با بیان این‌که داروهای OTC معمولا داروهایی را شامل می‌شود که عوارض و خطر کمتری را در پی دارند و از عمومیت بیشتری برخوردارند٬ افزود: داروهای سرماخوردگی، استامینوفن، شربت‌های سینه و بعضی قرص‌های پایین آورنده چربی خون جزء این داروها هستند.

پیرصالحی خاطرنشان کرد: داروهای آنتی بیوتیک در هیج جایی از دنیا در لیست داروهای OTC قرار ندارند و فروش بدون نسخه این داروها جرم محسوب می‌شود.
نظرات بینندگان