تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۳ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۴

کوچکترین ماه ژله ای در سیاره پلوتو

فضاپیمای افق‌های نو در اکتشافات جدید خود رشته کوه‌های یخی دیگری را به همراه کوچک‌ترین ماه ژله‌ای در سیاره پلوتو کشف کرد.
به عقیده دانشمندان ناسا این کوه‌های یخی بیش از 100 میلیون سال قدمت دارند که 1 تا 5/1 کیلومتر ارتفاع آنها است و به کوه آپالاچی در امریکا شبیه هستند.
دانشمندان ناسا می‌گویند فضاپیمای افق‌های نو در فاصله‌ای نزدیک با سیاره پلوتو توانسته اطلاعات جدیدی از این سیاره مرموز به دست آورد.قله یخی نورگی مونتس به وسیله این فضاپیما در 24 تیرماه 1394 کشف شده که تقریباً از کوه‌های راکی امریکا بلندتر است.

دانشمندان ناسا می‌گویند تفاوت چشمگیری بین منطقه شرق و تاریک پلوتو با گودال موجود در غرب این سیاره دیده می‌شود.

«جف مور» از پروژه تحقیقاتی پلوتو می‌گوید: تعامل پیچیده‌ای بین مواد روشن و تاریک در این سیاره وجود دارد که در تلاش هستیم آن را درک کنیم. هفته گذشته تصاویر قابل توجهی از پلوتو گرفته شده است. اشکال نامنظم ممکن است در نتیجه انقباض مواد در سطح پلوتو پدید آمده باشد.

مأموریت ما کشف اراضی مرموز در این سیاره است و چاله‌ها و کوه‌های موجود ما را شگفت‌زده کرده است.تاکنون بیش از هزار و دویست عکس از سیاره کوتوله و قمرهای آن گرفته شده است.دانشمندان ناسا امیدوارند که فضاپیمای افق‌های نو را روی یکی از دو کمربند کوییپر که یک میلیارد مایل دورتر از مدار پلوتو است، بنشانند. کمربند کوییپر حلقه انجمادی است که در حال چرخش در فاصله 4 میلیارد مایلی خورشید قرار دارد و در برخورد سیارات دیگر شکل گرفته است.
آب بر سطح این سیاره یخی منجمد شده و کوه‌هایی با ارتفاع 3350 متر به وجود آورده است.فضاپیمای افق‌های نو دارای منبع انرژی هسته‌ای است که می‌تواند تا 20 سال دیگر فعالیت داشته باشد.محققان بر این باورند که در کمربند کوییپر حداقل 35 هزار «جهان یخی» با قطری بیش از 100 کیلومتر وجود دارد.
منبع: ایسنا