arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۶۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۰۹ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۴
دویچه وله:

توافق اتمی و دورخیز ایران برای گسترش روابط اقتصادی

این رسانه با استناد به گزارش خبرگزاری رویترز ادامه داد: ایران پس از دست یابی به توافق اتمی برنامه هایی برای بازسازی صنایع اصلی خود و روابط تجاری این کشور را مد نظر دارد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 شبکه اینترنتی دویچه وله آلمان با انتشار گزارشی در خصوص گسترش روابط اقتصادی ایران در دوران پساتحریم نوشت: وزارت صنعت و معدن ایران می گوید در حوزه نفت و گاز، پروژه هایی ده ها میلیارد دلاری را طراحی کرده که امیدوار است تا سال 2020 به امضا برسند.

به گزارش ایرنا، دویچه وله در این گزارش با عنوان «توافق اتمی و دورخیز ایران برای گسترش روابط اقتصادی» افزود: معاون وزیر صنعت نیز گفت که ایران دیگر به دنبال واردات یک طرفه از غرب نیست.

این رسانه با استناد به گزارش خبرگزاری رویترز ادامه داد: ایران پس از دست یابی به توافق اتمی برنامه هایی برای بازسازی صنایع اصلی خود و روابط تجاری این کشور را مد نظر دارد.

ایران در حوزه نفت و گاز پروژه هایی به ارزش 185 میلیارد دلار طراحی کرده و امیدوار است که این پروژ ه ها تا سال 2020 به امضا برسند.

مقامات ایران نیز اعلام کرده اند که به دنبال بازسازی صنایع داخلی و تجارت گسترده با کشورهای دیگر هستند.

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت و معدن و تجارت ایران روز پنج شنبه یکم مرداد (23 ژوئیه) در کنفرانسی در شهر وین به خبرنگاران گفته که دوران واردات یک جانبه از سوی ایران به سر رسیده است.

نعمت زاده با تأکید بر این که ایران به دنبال توسعه تجارت و صادرات به کشورهای دیگر است، اضافه کرد: به دنبال سرمایه گذاری و همکاری در زمینه های مهندسی، طراحی صنعتی و توسعه با کشورهای غربی هستیم؛ دیگر تمایلی نداریم صرفاً از کشورهای غرب ماشین آلات صنعتی وارد کنیم و به دنبال رابطه ای دوجانبه هستیم.

وزیر صنعت و تجارت ایران همچنین افزوده که برخی شرکت های تولیدکننده خودروهای آمریکایی با این وزارتخانه مذاکراتی غیرمستقیم داشته اند تا بعد از اجرای توافق اتمی، بتوانند با ایران همکاری محدودی داشته باشند.

در این نشست، حسین زمانی نیا معاون وزیر نفت ایران نیز اعلام کرده که ایران شیوه عقد قراردادهای نفتی و گازی خود را تغییر خواهد داد.

زمانی نیا در توضیح این تغییرات گفته است که این شیوه جدید در عقد قراردادهای نفتی و گازی نواقص مدل پیشین را برطرف خواهد کرد.

این در حالی است که در شیوه جدید بین قرارداد کوتاه مدت و درازمدت فرقی نخواهد بود و نرخ فروش برای هر دو نوع قرارداد یکسان خواهد شد.

معاون وزیر نفت ایران همچنین در پاسخ به این سؤال که اگر کنگره آمریکا یا مجلس ایران توافق اتمی بدست آمده را رد کنند، برنامه های نفتی ایران چه سرنوشتی خواهد داشت، با قاطعیت گفته است: قرارداد وین عملاً وارد فاز اجرایی شده و آنها نگرانی از بابت احتمال رد توافق ندارند.

او اضافه کرده که ظرف دو تا سه ماه آینده، قراردادهای نفتی ایران با شرایط جدید منعقد خواهد شد.

دویچه وله فارسی در ادامه آورده است: پیش از این باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، تأکید کرده بود که اگر کنگره به توافق رأی منفی دهد، از حق وتو استفاده خواهد کرد و به کنگره اجازه نمی دهد مانع اجرای توافق شود.

محمد خزاعی معاون وزیر اقتصاد ایران نیز اعلام کرده که وزارت اقتصاد و دارایی مذاکراتی را با برخی کشورهای اروپایی برای آغاز داد و ستد مجدد داشته است.

او در این کنفرانس افزود: در هفته های اخیر شاهدیم که برخی شرکت ها و کشورهای اروپایی برای بازگشت و سرمایه گذاری در ایران ابراز تمایل می کنند و مسؤولان ایرانی هم روند صدور اجازه نامه های تجاری برای شروع فعالیت شرکت ها را آغاز کرده اند.

دویچه وله فارسی در پایان آورده است: کماکان بیشتر شرکت های نفتی بزرگ اروپا محتاطانه منتظرند تا لغو تحریم ها علیه ایران وارد فاز اجرایی شود و بعد برای ورود دوباره به ایران تصمیم گیری کنند. با این حال بیشتر این شرکت ها از جمله «توتال» و «رویال داچ شل» برای بازگشت دوباره به ایران ابراز تمایل کرده اند.
نظرات بینندگان