arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۸۳۶۱
تعداد نظرات: ۷۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۷ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۴

مقایسه "دیپلماسی عمومی" احمدی نژاد و ظریف

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قدمت تعامل و مبادله بین جوامع و گروههای انسانی به چند هزار سال قبل برمی گردد. اما "دیپلماسی" به معنای رسمی و نهادی آن همزاد شکل گیری این جوامع در قالب امپراطوری ها و سپس دولت-ملت هایی است که یکدیگر را به رسمیت می شناخته اند. نمایندگان این واحدهای عرصه بین المللی به طور رسمی با یکدیگر ارتباط داشته و این روند با گذر زمان گسترش یافته است. در این نوع از دیپلماسی، هدف و مخاطب صرفا نمایندگان رسمی سایر کشورها و به عبارت دیگر "دولت" آنها بوده است. این نوع دیپلماسی که حالا دیگر دیپلماسی سنتی(Traditional Diplomacy) نامیده می شود در قرن بیستم و با افزایش تعداد کشورها به اوج خود رسید.

علاوه بر این مدل سنتی دیپلماسی، از اواخر قرن بیستم نوع دیگری از دیپلماسی با عنوان دیپلماسی عمومی(Public Diplomacy) مورد توجه دولت ها قرار گرفت. دیپلماسی عمومی به عنوان مکملی برای دیپلماسی سنتی(دولت-دولت) و در راستای منافع ملی کشورها بکار رفت. اگرچه تعاریف متعددی از این واژه وجود دارد اما وجه بارز و مشخص آن که از دیپلماسی سنتی متمایزش می کند این است که مخاطب آن به جای نمایندگان رسمی سایر دولت ها، مردم و افکار عمومی آنان است. در دیپلماسی عمومی، دولتِ یک کشور با برقراری ارتباط با مردم کشور دیگر می خواهد از طریق تاثیرگذاری بر اطلاعات و افکار آنان منافع ملی خود را تامین و سیاست خارجی خود را به پیش ببرد. این کار از طرق گوناگونی مانند سخنرانی و گفتگوی مستقیم با مردم کشور مخاطب، استفاده از رسانه ها، مبادلات علمی و فرهنگی، اعطای بورس تحصیلی و ... انجام می شود. در این میان، گفتگوی مستقیم و بی واسطه با مردم کشورِ هدف بیشتر مورد استفاده سیاستمداران قرار می گیرد. به عنوان مثال، پیام های نوروزی اوباما برای مردم ایران نمونه بارزی از دیپلماسی عمومی این کشور در قبال ایران را نشان می دهد.

جمهوری اسلامی ایران نیز بنا به سرشت انقلابی و رسالت محور خود از همان ابتدا به نوعی دارای دیپلماسی عمومی بود و بیش از دولت ها، ملت ها را مخاطب خود قرار می داد. اما در چند دهه اخیر دو چهره رسمی و دولتی ایران بیش از هرکسی به صورت هدفمند و گسترده از تاکتیک دیپلماسی عمومی بهره برده اند. آقای احمدی نژاد و اخیرا نیز آقای ظریف نمایندگان بارز دیپلماسی عمومی ایران هستند که شاید اکنون در جهان بیش از هر سیاستمدار دیگر ایرانی شناخته شده باشند. با این حال، مقایسه کارنامه آنان نشان می دهد که  دیپلماسی عمومی این دو مبانی، اهداف، مخاطبان و در نتیجه دستاوردهای متفاوتی داشته است.

مبانی:

آقای احمدی نژاد سابقه چندانی در حوزه دیپلماسی نداشته و طبیعتا با مبانی تئوریک دیپلماسی عمومی نامانوس بوده است. در عوض، گرایش شدید وی به دیپلماسی عمومی را می توان به خصوصیات شخصی و گرایش فکری وی نسبت داد. او برای خود رسالت خاصی قائل بود و در هر سطح و موقعیتی ترجیح می داد به جای مقامات رسمی با "عموم" سخن بگوید و برای آنها دست تکان دهد. احمدی نژاد در دوره ریاست جمهوری خود به طور  گسترده از دیپلماسی عمومی بهره برد به طوری که طرفدارانش او را یک "رسانه" می دانستند. سخنرانی ها عمومی متعدد، سفرهای خارجی، و مصاحبه های فراوان از شاخصه های دیپلماسی عمومی احمدی نژاد هستند. در مقایسه با احمدی نژاد، آقای ظریف دیپلماتی با سابقه و آشنا به ادبیات و الزامات دیپلماسی عمومی است که معتقد است شرایط خاص کشور و برنامه هسته ای استفاده از دیپلماسی عمومی را  الزامی می کند. او نیز با حضور پررنگ در فضای مجازی(فیس بوک و توئیتر)، ارائه مقاله در روزنامه های معتبر غربی و پیام های کوتاه ویدئویی که افکار عمومی جهان به ویژه کشورهای غربی را مخاطب قرار می دهد گام های مهمی در حوزه دیپلماسی عمومی برداشته است.

اهداف:

آقای احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور ایران ماموریت خاص برای خود قائل بود. بر این اساس، او وضع موجود و بی عدالتی  حاکم بر مدیریت جهان را به چالش می کشید. از این روست که محور دائمی سخنان وی با افکار عمومی جهان چه از طریق سخنرانی در سازمان ملل و چه مصاحبه و سخنرانی های عمومی، نقد بی عدالتی های حاکم و حمایت از مظلومان و در حاشیه مانده ها بود. او برای زیر سوال بردن مشروعیت ساختار فعلی نظام بین الملل و افشای ناعادلانه بودن آن در افکار عمومی جهان تا می توانست تلاش کرد. احمدی نژاد رسالتی پیامبرگونه برای خود قائل بود که بیش از آنکه به واقعیات اعتناء کند باید در راستای "تغییر" آنان قدم بردارد حتی اگر با منافع مادی ما در تضاد باشند. لذا دیپلماسی عمومی خود را در این راستا بکار گرفت.

ظریف اما هدف متفاوتی از دیپلماسی عمومی خود دنبال می کند. با توجه به گره خوردن پرونده هسته ای ایران و گسترش ایران هراسی، او تلاش می کند تا تصویر ایران را در جهان بهبود بخشد و زمینه حل پرونده هسته ای را هموار سازد. دیپلماسی عمومی وی در راستای منافع ملی و همسو با واقعیت های نظام بین المللی است. بنابراین، پیام او خطاب به افکار عمومی جهان نوید صلح و ثبات را می دهد.

 مخاطبان:

با توجه به اهداف متفاوت این دو، طبیعتا مخاطبان آنان نیز متفاوت خواهند بود. آقای احمدی نژاد همانند سیاست داخلی خود، در عرصه خارجی نیز "فقرا" را برگزید و دیپلماسی عمومی وی "جهان سوم" را مخاطب خود قرار می داد. البته او تلاشهایی برای برقراری ارتباط و تاثیرگذاری بر افکار عمومی کشورهای توسعه یافته به عمل آورد اما چندان با استقبال مواجه نشد. بنابراین، او "ملت های تشنه دنیا" در افریقا و آمریکای لاتین را برگزید.

در مقابل، مخاطبان دیپلماسی عمومی ظریف افکار عمومی کشورهای غربی بودند که در این سالها روز به روز به تهدیدِ ایران بیشتر باور پیدا کرده بودند. در واقع، مخاطبان او به شکل گزینشی و هدفمندتری انتخاب شده بودند. او با چهره ای آرام و همیشه خندان با مخاطبان به زبان خودشان سخن می گوید تا تصویری که آنان از ایران دارند را اصلاح نماید. او پیام صلح ایران را برای مردمان غربی می فرستد تا راه را برای حل پرونده هسته ای و تعامل جهان با ایران باز کند و به این طریق زمینه را برای پیشبرد سیاست خارجی دولت اعتدال گرای آقای روحانی فراهم نماید. برای این مهم، او ناچار بوده است تا مردم همان کشورهایی که ایران را به عنوان تهدید معرفی کرده و تحریم های گسترده ای علیه آن وضع کرده اند، مخاطب قرار دهد.

دستاوردها:

دیپلماسی عمومی آقای احمدی نژاد ایران را بیش از پیش به ملل محروم به ویژه در افریقا و آمریکای لاتین معرفی کرد. علاوه بر این، برای خود او شهرتی جهانی به ارمغان آورد؛ شهرتی که در برخی نقاط با محبوبیت نیز همراه بود. اما دیپماسی عمومی احمدی نژاد کم هزینه هم نبود. آنچه که او برای این هدف "مصرف" می کرد، "خوراک" لازم را برای پروژه ایران هراسی فراهم می نمود. پروژه ای که ایران را به عنوان یک تهدید جهانی معرفی و فضا را برای تحریم و حتی حمله به ایران فراهم می کرد.
کسانی که احمدی نژاد آنها را مخاطب دیپلماسی عمومی خود قرار داده بود نه قدرتی داشتند نه رسانه ای و نه سرمایه ای که مانع تحریم ما شوند، پروژه ایران هراسی را خنثی کنند و یا در دوران تحریم با سرمایه گذاری های خود اقتصاد ایران را شکوفا کنند. برعکس، آنها برای ما "هزینه" هم ساختند. سرمایه گذاری های زیادی در این کشورها صورت گرفت و کمکهای زیادی به آنان اعطاء شد. اما واقعیت این است که حتی آنان را به سختی می توان در زمره افکار عمومی جهانی گنجاند زیرا حضور موثر و پررنگی در این عرصه ندارند.

در مقایسه با احمدی نژاد، اگرچه برای بررسی دستاوردهای دیپلماسی عمومی ظریف کمی زود است اما تا همین حالا هم می توان کارنامه او را موفق ارزیابی کرد. او در این مدت زمان اندک توانسته است تصویر متفاوتی از ایران به جهانیان ارائه بدهد؛ تصویری که نشان دهنده اعتدال، عقلانیت و صلح جویی است. او "تصویری نو" از ایران را برای جهانیان به ویژه افکار عمومی غرب ساخته است و با این کار پروژه ایران هراسی را ناکام گذاشته است. با توجه به فضایی که قبل از روی کار آمدن او در افکار عمومی غرب نسبت به ایران وجود داشت و فعالیت مستمر لابی های مختلف برای تداوم ایران هراسی، اهمیت کار ظریف دو چندان خواهد شد. برخلاف آقای احمدی نژاد، دیپلماسی عمومی ظریف در راستای منافع ملی و سیاست خارجی دولت بوده است و بیش از آنکه هزینه ساز باشد، سودآورد بوده است.

*عزیزالله حاتم زاده
 دانشجوی دکترای روابط بین الملل
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۹۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
12
172
دکتر برو دکتر.یادش بخیر نباد
پاسخ ها
علی حسینی
| United States of America |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
رئیس جمهور رو با وزیر امور خارجه قیاس نمیکنن که...ولی کلا نقد جالبی بود...خسته نباشید...
یادم رفت بگم
روحانی مچکریم
همین الان یهویی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
او میاید تاکورشود هرانکه نتوانددید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
احمدی ودیپلماسی... فیلم اینروزهای سینما
ناشناس
| - |
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
به قول ظریف:
آن مرد رفت....!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
7
138
قیاس بیخودی است این دو جنس قابل قیاس نیستند
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
246
31
سوال اینجاست که آیا واقعا در دوران احمدی نژاد مساله هسته ای نمی توانست حل فصل شود من فکر می کنم دیگه بیش از حد دارن این تیم هسته ای رو بزرگش می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
شما منفی هاتو داشته باش تا بعد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
شما زحمت بکش فکر نکن.
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
خب اگر می توانست چرا نشد؟؟؟؟
رحیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
243
18
عده ای که برای دوستی با شیطان بزرگ مشتاقند بالاخره زهر خود را ریختند. و گروههای مقاومت را به بهای ناچیزی فروختند. و اسلام را بازیچه سیاستهای خود کردند. اگر این جوری بود امام حسین با یزید توافق می کرد یا امام علی با معاویه در خالی که قران می فرماید: اتخذوا الشیطان عدوا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
میشه واضح تر بگی منظورت کدوم اسلامه .
لابد اقدامات آقای احمدی نژاد و دوستان رو منطبق بر اسلام میدونستی .
ناشناس
| Finland |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
آخه عزیز من یه کمی فکر کن ، همیشه صلح کردن به معنی تسلیم شدن و دوست شدن نیست.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
13
141
بخش احمدی نژاد قابل تحلیل علمی نیست. چون او کارهاش بی حساب و کتاب بود. واقعا نمی فهمیدکه تبعات مواضعش برای کشور چیست. کسی که در ایران هم هیچگاه کاره ای نبود و کسی نمی شناخت، تشنه شهرت بین المللی شده بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
10
144
تو رو خدا از اون مرد کمتر بگید.حالم خراب میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
12
113
دیگه از این کارها نکنید. یه تحصیل کرده غربی رو با معجزه هزاره سوم مقایسه میکنید؟. واقعا که
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
اینجاشوخوب اومدی تحصیل کرده ی غربی یعنی کسی که غرب اونو برای روز ومبادا تربیت کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
هاله نور یادت رفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
11
97
درودبرظریف سلام برروحانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
درود بر احمدی نژاد
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
10
80
اقاي حاتم زاده احمديه كيه كه با ظريف مقايسه اش كني!!!!
amir
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
9
110
لطفا دیپلماسی یک شخصیت فرهیخته با یک فرد بی سوادوبی مصرف راباهم مقایسه نکنید درود بر دکترظریف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
7
72
ديپلماسي ظريف واقعا بجا بود كاملا درست و منطقي و به صلاح سياست هاي كشور و مردم بود اما احمدي نژاد فقط نابود ميكرد و بي فكر و بي منطق و كاملا بدون حتي ديپلماسي تمام زيرساختها و حتي اعتقادات مردم رو هم با دروغهاش تضعيف كرد ، ما بايد الان تلاش كنيم تا تازه بتونيم برگرديم به سالهاي قبل 84 ، واقعا جاي تاسف داره!!!!
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
167
20
زنده باد احمدی نژاد بزرگ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
دیپلماسی احمدی نژاد ورود بدون مراسم رسمی به برزیل و انداختن عکس یادگاری با پرسنل حفاظت فرودگاه اونجا بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
عشق منفی خوردن داری ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
خداوند انشاالله خائنین به ملت را که اینهمه مشکلات برای کشور ایجاد کردند بی عذاب حتی در این دنیا نگذارد و حق الناس میلیونی را از ایشان بگیرد. زنده نگه شان بدارد تا در همین دنیا غذاب ببینند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
اشتباه مثبت دادم
هاشمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
113
11
""او در این مدت زمان اندک توانسته است تصویر متفاوتی از ایران به جهانیان ارائه بدهد؛""
مشکل دقیقا همینجاست که شما جهانیان رو غرب میدونید و ما جهانیان رو کسانی می دونیم که خداوند براشون ارزش صحبت کردن و کتاب فرستادن قائل شده و نه فقط غرب - جهانیان یعنی کسانی که بدنبال حقیقت هستند نه کسانی که به دنبال شکم پرستی هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
غرق در توهماتت باش و خوش باش
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
6
38
خیلی جالب بود ممنون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
13
90
احمدی نژاد یک فاجعه بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
7
62
درود بر ديپلماسي اعتدال اسلامي ظريف.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
5
53
بنظر من نویسنده در قسمت اهداف احمدنژاد مرتکب اشتباه شده امکان ندارد کسی در جهت اهداف رسیدگی به مظلوم و حمله به ظالم و داشتن اهداف پیامبر گونه باشد اما خط قرمزهایش مرتکب انواع و اقسام فسادها شده باشند امکان ندارد کسی این اهداف را داشته باشد و دروغ و حیله و تزویر کند امکان ندارد شما به سرگذشت ائمه و پیامبران توجه کنید به یاران انها و رفتار انها را نگاه کنید پس صد درصد اهداف احمدنژاد این اهداف نمی تونسته باشه
غلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
3
31
خیلی عالی بود وفقط در حوزه سیاست بحث نموده وانشاالله آقای حاتم زاده در حوزه های دیگر هم(اقتصادی وفرهنگی وغیره)افکار وعملکرد احمدی نژاد با دکتر روحانی را در حالت قیاس بچالش بکشند.
فرهاد مصدقیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
55
9
با عرض سلام
ضمن تشکر بابت نقد منصفانه و تلاش در جهت ارایه نوشته ای فراجناهی و علمی و بدور از تعصب
بنده با قسمتی از نوشته های جناب عالی اختلاف نظر عمیق دارم و لازم دانستم تا عرض کنم
تحلیل شما را از دیپلماسی عمومی آقای ظریف را تا حدی زیادی قبول دارم اما نقد وارد به آن که کم اهمیت هم نیست کاهش و سایش برخی جریان های مسلمان مستضعف نسبت به مواضع ایدلوژی جمهوری اسلامی است که نمیتوان آن را انکار کرد یعنی به نوعی دیگر ایران آن ایران مقاوم و ایستاده و سرار استکبار ستیز نیست.
از طرفی ناموفق خوانده شدن دیپلماسی آقای احمدی نژاد به این دلیل که مخاطبان قدرت مند نداشته را نیز دلیلی بر ناموفق بودن نمیدانم زیرا این امر یک امر کاملا دینی و ایدولوژِی است به عنوان مثال همیشه عدم به رسمیت شناختن اسراییل برای ما هزینه دارد اما این عملکرد قابل انتقاد نیست و تکلیفی دینی است که البته پشتوانه شدید عقلی دارد.
به نظر بنده مقایسه این دو دیپلماسی از طریقی که ذکر کردید زیاد مناسب نبود زیرا بنده این دو دیپلماسی را تاحدی مکمل هم میدانم.
مانند یک مسابقه چند مرحله ای که شما برای رسیدن به مرحله دو باید از مرحله یک بگذری.
صحبت در اینباره زیاد است و فرصت محدود.
باتشکر از شما و آرزوی موفقیت روز افزون.
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
ملت ما بابت دیپلماسی آقای احمدی نژاد غرامت زیادی داد،منافع ملی در دنیای امروز بسیار پراهمیت تر از استکبار ستیزی با روش ایشان است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
1
50
ادب مرد به از دولت اوست
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
7
68
این چه مقابسه ایست.؟در مقابل ظریف نباید اسم مردیکه بویی از دیپلماسی نبرده ،بیاورید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
8
76
مقايسه آقاي ظريف با آقاي اخمدي نژاد واقعا" مقايسه مع الفارق است.احمدي نژاد انگار ماموريت نابودي كشور را داشت ولي آقاي ظريف احياي كشور و ارتقاء جايگاه جهاني ايران را در سر دارد.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
62
16
سلام؛ البته این قیاس، قیاس مع الفارق است چرا که یک رییس جمهور را با یک وزیر امورخارجه قیاس کرده اید. این مطلب بیشتر به درد همان ارائه در کلاس های درس می خورد و بس. آقای روحانی از دیپلماسی چقدر می داند؟ این را به چالش بکشید. خسته نباشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
درود بر دکتر احمدی نژاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
احمدی چقدر بلد بود؟
احمدی دکتر زورکی ظریف تحصیل کرده دانشگاهای معتبر بین المللی
کردان وزیرش که یادتونه
sam
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
16
4
واقعا حرف درستی زدی آقا رضا
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
27
7
من خودم طرفدار احمدی نژاد نیستم (نتونستم جور دیگه بگم که بتونین چاپ کنید)
ولی خوب زیاد دارین علیه احمدی نژاد مطلب می ذارین دقیقا این کار رو احمدی نژاد با دولتای قبلشس انجام میداد که من اصلا از این اخلاقش خوشم نمیومد اگه این کار بده واسه همه بده شمام انجامش ندین!!!!
در ضمن مشخصه یک هراس و ترس از برگشت احمدی نژاد وجود داره اینو از مطلبایی که نوشته شده میشه فهمید.
سعی کنید از دستاوردهای دولت روحانی بنویسید و در مورد دولت قبل فسادهایی که رخ داده رو پوشش بدین بقیه مطالب میشه غرض ورزی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
4
16
میان ماه من با ماه گردون
تفاوت از زمین تا آسمان است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
0
1
مقایسه نکنید هیچ وقت
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
13
5
مقايسه بي ربطي بود
ناشناس
|
Finland
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
4
22
به نظرم بهتر بود دیپلماسی احمدی نژاد رو با دیپلماسی هویج یا تراکتور مقایسه میکردید. چون هردو از یک جنس هشتند
بروجرد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
5
27
احمدی نژاد کجا و ظریف کجا .ادبیات احمدی کجا و ادبیات ظریف کجا . هشت سال تمام مملکت رو به نابودی کشوند احمدی جان. پاهای رشد و ترقی رو فلج کرده باز هم در فکر بدتر کردن وضع معیشت مردمه . برو دکتر جان برو فقط برو .
ابراهیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
6
14
بنظر من هم قیاس این دو پائین آوردن ارزش کار دکتر ظریف است . به اضافه اینکه تفاوت کسانی چون ظریف با احمدی نژادیها ریشه ای تر از مساله دیپلماسی است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
3
25
نقطه مقابل هشت سال دفاع مقدس ، هشت سال ریاست جمهوری اقای احمدی نژاد بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
2
7
آقای حاتم زاده ،کار بسیار خوبی انجام داده اید .واقعا ذکات علم وتحصیل تان را می پردازید .
خیلی ها مشابه احمدی نژاد فکر می کند واز حرف های او خوش حال هم می شوند .جامعه جوان واهل مطالعه نیاز به شنیدن این مطالب دارد. جالب است که غاصبان اشغالگر فلسطین مدعی هستند که روحانی هم مشابه احمد نژاد است .
وجالب تراینکه وزیر روحانی دولت اسرائیل را تامرز سکته پیش برده است .
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
3
11
بسیار عالی بود آقای حاتم زاده ... با تشکر
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
2
11
این دو در هیچ موردی قابل مقایسه نیستند ظریف یک سیاستمدار است احمدی نزاد در جایگاهی قرار گرفت که سیاست را نمیدانس مردم را سر کار گذاشتید قیاس کنت احمدی نزاد با رحیمی قابل قیاس است
ابراهیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
3
13
بنظر من هم قیاس این دو پائین آوردن ارزش کار دکتر ظریف است . به اضافه اینکه تفاوت کسانی چون ظریف با احمدی نژادیها ریشه ای تر از مساله دیپلماسی است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
2
13
آن مرد که به نظر میامد همه چی بلد است شوخی میکرد، خندیدیم، گریه کردیم، رفت.
همه عاقل باشیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
18
5
خوب با این دوقطبی سازی چی گیر شما میاد؟؟؟!!!
بجز درگیر کردن مردم باهم.
همه افراد وافکار ازادند
چه احمدی چه ظریف چه هرکس.
ملت خودشون از همه عاقل تر و بافهم ترند.
دوقطبی سازی و جدل تا کی؟!؟!
بیاین عاقل باشیم همه و بامنطق بحث...
نه دچار بحث و جدل بیخودی...!
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
موافقممممممم ...
با احترام باید بگم اکثر افراد که دیدگاه گذتشتن ... دید گاهاشئن از سر تعصب بوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
1
14
لازم نيست حالا عکس ايشون را بگذاريد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
1
10
لازم نيست حالا عکس ايشون را بگذاريد
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
0
1
این دو قابل مقایسه نیست احمدی نزاد در جایگاه خود قرار نداشت ظریف و اقای روحانی در جایگاه خود هستند احمدی نزاد به همین دلخوش باش که برگردی ولی در خواب بینی................................
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
0
3
احمدی نژاد یه ویران گر بود و میخواست کشورو به نابودی کامل بکشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
0
1
درود برتیم ظریف سلام برروحانی
بیک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
0
1
مقایسه ظریف با احمدی نژاد مقایسه برلیان است با ...
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
0
1
درود خدا بر ظریف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
0
1
درود بر کسانی که برای این ملت کار می کنند
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
1
0
ذندح باد اهمدى نجاد بذرگ
سلمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
0
0
بحث از جامعیت برخوردارنیست و اشکالات متعدد دارد.می توانستید بجای اسم بردن از افراد طرزفکر ونگاه را تحلیل کنید.ا
همایونی
|
Japan
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
0
1
تحلیل جالب و بسیار درستی بود..
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
0
1
دورد بر روحانی و تیم سیاستمدارش ...
نظرات بینندگان