arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۹۵۲۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۴ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۴

هشدار وزیرارشاد به «۹ دی»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس هیات نظارت بر مطبوعات با اشاره به رفع توقیف نشریه «۹ دی» از سوی قوه قضائیه بعد از هربار توقیف توسط این هیات گفت: اگر فقط یک تخلف دیگر از این نشریه سر بزند، لغو امتیاز می‌شود.

مراسم «روزی برای خبرنگار» که به مناسبت روز خبرنگار و از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد از صبح امروز شنبه ۱۷ مرداد در تالار وحدت برپا شده است، بعد از ظهر امروز به مرحله پرسش و پاسخ اصحاب رسانه با متولیان حوزه مطبوعات رسید که در این بخش علی جنتی و حسین انتظامی معاون مطبوعاتی او در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پرسش های خبرنگاران که عمدتا حول موضوعاتی مانند بحث بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران، مساله امنیت شغلی اهالی رسانه، موضوع بیمه خبرنگاران و همچنین واگذاری امتیاز نشریات به نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی که تنها برای کارزارهای انتخابی خود از آن استفاده می کنند، می چرخید، پاسخ گفتند.

علی جنتی در خصوص موضوع انجمن صنفی روزنامه نگاران توضیح داد: حداقل از زمانی که این دولت تشکیل شد، بنده دو جلسه در سطح وزراء به اتفاق وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وزیر اطلاعات تشکیل دادیم و چندین جلسه هم در سطح معاونین وزرا در این خصوص داشتیم و گرچه مجوز صدور پروانه صنفی یا تمدید آن بر عهده وزارت ارشاد نیست، اما به جهت اینکه بحث رسانه بوده است، ما این موضوع را پیگیری کردیم.

وی افزود: در اولین جلسه تصمیم بر این گرفته شد که وزارت اطلاعات شکایتی را که در دوره گذشته از این انجمن داشته است، پس بگیرد تا دستگاه قضایی دیگر بهانه ای برای ادامه پلمپ محل انجمن صنفی روزنامه نگاران نداشته باشد. وزارت اطلاعات همین کار را انجام داد و رونوشت بازپس‌گیری شکایتش را از انجمن روزنامه نگاران برای بنده به عنوان وزیر ارشاد فرستادند، منتها دستگاه قضایی گفت که ما خودمان با این انجمن حرف داریم و اصلا کاری به شما (وزارت اطلاعات) نداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بعد از مدتی قرار شد آقای ربیعی این بحث را پیگیری کند. بحثی که وزارت تعاون داشت این بود که معمولا انجمن های صنفی از یکسری انجمن های استانی تشکیل می شوند البته انجمن صنفی روزنامه نگاران تنها انجمنی بوده که به صورت کشوری تشکیل شده است لذا وزارت تعاون تاکید داشت که این انجمن باید مجمع عمومی‌اش را برگزار کند. اینها برای برگزاری دو انجمن عمومی فرخوان دادند که به حدنصاب نرسید و بعدا مرحله سومی هم تشکیل شد ولی خود وزارت کار گفت که ما از نظر قانونی و حقوقی روی این بحث مجمع عمومی، حرف داریم.

وی ادامه داد: به هر حال وزارت کار تاکید دارد که در همه استان ها انجمن صنفی تشکیل شود و بعد از آن است که یک کانون انجمن های صنفی می تواند به صورت قانونی تشکیل شود و وزارت ارشاد هم این موضوع را تایید می کند و قرار شده طبق این رویه عمل شود. حتما از دوستان انجمن صنفی هم مشورت خواهند گرفت تا این مشکل به نحوی حل شود که آنها بتوانند مجمع عمومی شان را تشکیل دهند.

جنتی همچنین تشکیل انجمن های موازی با انجمن صنفی روزنامه نگاران را رد کرد و گفت: بعضی دوستان این انجمن می‌گفتند که وزارت ارشاد می خواهد تشکل هایی را جایگزین این انجمن کند ولی واقع بگویم که هیچ انجمن دولت ساخته‌ای وجود ندارد در عین حال ما نمی توانیم مانع تشکیل برخی تشکل های صنفی شویم.

«۹ دی» درصورت تخلف مجدد لغو امتیاز می‌شود
وزیر ارشاد با اشاره به فعالیت شعبه ای از دادگاه‌ها با عنوان دادگاه رسانه برای رسیدگی به تخلفات مطبوعاتی در عین حال از مذاکره با مسئولان قوه قضائیه برای ایجاد نوعی هماهنگی جهت مشکلات اهالی مطبوعات در رسیدگی به تخلفاتشان در این دادگاه سخن گفت.

وی که ریاست هیات نظارت بر مطبوعات را هم برعهده دارد، در خصوص توقیف هفته‌نامه ۹ دی نیز که مساله آن در جلسه امروز پرسش و پاسخ اهالی رسانه با متولیان حوزه مطبوعات مطرح شد، خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه شورای عالی امنیت ملی درباره مساله هسته ای ابلاغ کرده بود، قرار بود مطبوعات خط قرمزهایی را رعایت کند ولی نشریه ۹ دی که برای چهارمین بار است که توقیف می شود و بلافاصله به قوه قضائیه می رود و البته بلافاصله هم رفع توقیف می شود، به طور مرتب علیه مذاکرات هسته‌ای، تیترهای نامناسبی زده است. گاهی این تیترها بسیار زننده است، طوری که بعضی از آنها حتی خنده‌دار و مضحک به نظر می‌رسد و رسما علیه مصوبه شورای عالی امنیت ملی عمل کرده است.

وزیر ارشاد با بیان اینکه در بهترین دموکراسی ها در جهان هم در شرایط خاص، چارچوب های امنیتی رعایت می شود و رسانه های آنها دقیقا به این چارچوب ها عمل می کند، تاکید کرد: این چهارمین بار است که تخلفاتی از این هفته نامه (۹ دی) سرزده است. من برای آخرین بار اعلام می‌کنم که به دلیل اصرار این نشریه بر تخلف از قانون، این بار اگر تخلف کند و تخلف هم تکرار شود، دیگر توقیف نخواهد شد بلکه لغو پروانه می شود.

جنتی همچنین در بخشی از سخنانش به دغدغه اصحاب مطبوعات نسبت به لزوم حضور مدیرمسئول یا صاحب امتیاز یک نشریه در دادگاه رسیدگی به تخلفاتش گفت: این مساله یک حق است و مدیریت مسئول بایست بتواند در جلسه دادگاهشان از حضور داشته باشند و از حقوقشان دفاع کنند. ما بر این مساله تاکید داریم؛ چراکه معتقدیم باید مدنظر باشد و رعایت شود.

هیچ کس را ممنوع‌القلم نکرده‌ایم
وی در مورد بحث خبرنگاران ممنوع القلم هم گفت: ما هیچ کسی را ممنوع القلم نکرده‌ایم حالا شاید دستگاه قضایی کسانی را ممنوع القلم کرده است که ما آن را هم پیگیری می‌کنیم. ما در حوزه کتاب هم ممنوع القلم نداریم و رسما هم اعلام کرده ایم که همه کسانی که در کشور هستند، می توانند کتابهایشان را برای اخذ مجوز ارائه کنند. ما در صدور مجوز هم تنها بر اساس کتاب و محتوای آن عمل خواهیم کرد و نویسنده آن مدنظر ما نخواهد بود.

وزیر ارشاد در مورد جشنواره رسانه‌های محلی و اینکه گفته می‌شود نشریه یا نشریاتی که متولی این چنین جشنواره‌هایی باشند، از امتیازات ویژه ای برخوردار خواهند شد، این مساله را رد کرد.

جنتی در خصوص صدور مجوز نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اداره رسانه ها و اینکه آنها تنها از این امتیاز برای کاربرهای انتخاباتی خود استفاده می کنند، اظهار کرد: در مجموع شاید نشریاتی که مجوز گرفته اند به ۷ هزار عنوان برسد. البته بسیاری هم مشمول ماده ۱۶ هستند که همان موضوعی است که به آن اشاره شده است یعنی مجوز را گرفته اند، ولی نشریه را منتشر نکرده اند. قانون در این خصوص تصریح دارد که این نشریات باید لغو پروانه شوند.

رئیس هیات نظارت بر مطبوعات ادامه داد: امسال در هیات نظارت بر مطبوعات، برخی اعضای هیات این موضوع را مطرح کردند و هیات نظارت بر مطبوعات هم بر این روال عمل می کند که فعلا به کسانی که این چنین سابقه‌ای را دارند، مجوز داده نشود.

منبع: مهر
نظرات بینندگان