arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۹۶۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۱ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۴

اوباما: هدف از توافق، گرم گرفتن با ایران نیست / روابط سازنده با تهران فورا اتفاق نمی افتد / داعش به مراتب خطرناک تر از رقابت ایران و عربستان است

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا می گوید روابط سازنده با ایران می تواند دستاوردی جانبی برای موافقتنامه ای باشد که هدف از آن محدود شدن برنامه هسته ای ایران است اما چنین چیزی فورا اتفاق نخواهد افتاد، شاید هم اصلا چنین اتفاقی نیفتد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اوباما: هدف از توافق گرم گرفتن با ایران نیست / روابط سازنده با تهران فورا اتفاق نمی افتد / داعش به مراتب خطرناک تر از رقابت ایران و عربستان است

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا می گوید روابط سازنده با ایران می تواند دستاوردی جانبی برای موافقتنامه ای باشد که هدف از آن محدود شدن برنامه هسته ای ایران است اما چنین چیزی فورا اتفاق نخواهد افتاد، شاید هم اصلا چنین اتفاقی نیفتد.

به گزارش «انتخاب»، اوباما در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان که قرار است روز یکشنبه پخش شود گفت ابتدا باید مسئله هسته ای ایران حل شود.

وی تصریح کرد موافقتنامه ای که ماه گذشته بین ایران و شش قدرت جهان ( پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ) به دست آمد و براساس آن تحریم های اقتصادی علیه ایران در ازای اعمال محدودیت هایی بر فعالیت های هسته ای این کشور لغو خواهد شد ، بهتر از هر گزینه دیگری این هدف را محقق می کند.

اکثر قانونگذاران جمهوریخواه آمریکا با ارزیابی اوباما در مورد اینکه موافقتنامه به دست آمده با ایران می تواند از دستیابی این کشور به سلاح هسته ای جلوگیری کند مخالفند و حتی برخی از دموکرات ها نیز با این دیدگاه جمهوریخواهان هم عقیده اند.

اوباما می گوید حل مسئله هسته ای ایران می تواند زمینه ساز مذاکرات گسترده تر با ایران درباره مسائل دیگر باشد. وی به عنوان مثال به بحران سوریه اشاره کرد.

این مصاحبه اوباما با فرید زکریا خبرنگار سی ان ان پنجشنبه شب و ساعاتی پیش از آن انجام شد که چاک شومر سناتور برجسته دموکرات مخالفت خود را با موافقتنامه هسته ای ایران اعلام کرد.

شومر که یک سناتور دموکرات از ایالت نیویورک است و پیش بینی می شود رئیس بعدی این حزب در سنا باشد گفت به رغم تلاش های شدید باراک اوباما به منظور جلب حمایت از توافق هسته ای با ایران ، با این موافقتنامه مخالفت می کند.

شومر به عنوان متحد اسرائیل در کنگره و قانونگذاری از یک ایالت آمریکا که بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر از ساکنان آن را یهودیان تشکیل می دهند تحت فشار قرار داشته است تا با موافقتنامه هسته ای ایران مخالفت کند.

وی می گوید این موافقتنامه به بازرسان اجازه نمی دهد هر زمان که بخواهند از هر جایی بازدید کنند و همچنین آمریکا نیز نمی تواند به طور یکجانبه درخواست بازرسی از تاسیسات ایران را مطرح کند.

اوباما در این مصاحبه از پاسخ مستقیم به این سوال خودداری کرد که آیا در صورت از هم پاشیده شدن موافقتنامه هسته ای ایران ، برای جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته ای از گزینه نظامی استفاده خواهد کرد یا خیر.

وی افزود :« من یک سیاست کلی درمورد مسائل مهم مانند این مسئله دارم که پیش بینی نمی شود با شکست روبرو شود. من پیش بینی نمی کنم این سیاست با شکست روبرو شود زیرا فکر می کنم ما از استدلال بهتری برخورداریم.»

فرید زکریا گفت در حال حاضر ایران یکی از عمده ترین نیروهای مقابله کننده با داعش است. در افغانستان، درست مثل آمریکا سابقه تاریخی در مخالفت با طالبان دارد. به نظر شما آیا همپوشانی منافع ممکن است باعث شود روابطی سازنده و مثبت بین ایران و آمریکا ایجاد شود؟

اوباما گفت به نظر می تواند چنین درک شود ولی هدف این توافق این نیست که آمریکا با ایران گرم بگیرد یا ما بخواهیم هرگونه ارزیابی راهبردی دوباره با این کشور داشته باشیم.

وی افزود، در چارچوب این توافق، ما با مشکل هسته ای مقابله می کنیم و چون و چرایی در این نیست که ما این کار را (در سایه توافق) بهتر از هر راه جایگزین دیگری انجام می دهیم. اینکه آیا این امکان وجود دارد که بخواهیم بحث های گسترده تری داشته باشیم تا جلوی گسترش هر چه بیشتر گروه هایی مانند داعش و دیگر گروه های تروریستی را بگیریم، ممکن است. با این حال، این اتفاق، بلافاصله روی نمی دهد. چیزی که برای من دلگرم کننده است این است که روسها بیش از پیش درباره بحث در خصوص انتقال سیاسی یا دست کم صحبت ها در خصوص چند و چون آن در سوریه علاقه نشان می دهند و احتمالا ایران نیز چنین نشان می دهد که چنین انتقالی برای آنان بد نخواهد بود.

وی افزود باور من این است که حتی قابل پیش بینی است که حتی عربستان سعودی و ایران شروع به پذیرش این موضوع کنند که دشمن آنان بیش از هر چیز دیگری، هرج و مرج است. آنچه که داعش باعث آن شد یا فروپاشی سوریه یا یمن ایجاد می کند به مراتب خطرناکتر از رقابتی است که ممکن است بین دو کشور وجود داشته باشد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
1
1
نتانياهو به بيچارگي و درموندگي افتاده
نظرات بینندگان