arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۹۷۰۸
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۳ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۴

محسن رضايي: تصميمي براي شرکت در انتخابات مجلس و رياست جمهوري ندارم

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: تصميمي براي شرکت در انتخابات مجلس و رياست جمهوري ندارم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: تصميمي براي شرکت در انتخابات مجلس و رياست جمهوري ندارم.

به گزارش «انتخاب»، محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام  در پاسخ به سوالي درباره بررسي برجام در شوراي عالي امنيت ملي اظهار داشت: بحث پيرامون برجام در اين شورا ادامه دارد و در جلسات آينده به نتيجه خواهد رسيد و هر وقت نتيجه‌گيري‌ها در شوراي امنيت و مراجع ديگر کامل شد قطعا به اطلاع مردم مي‌رسد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام که در باشگاه خبرنگاران جوان حضور یافته بود، در پاسخ به سوال ديگري درباره عملکرد دولت يازدهم تصريح کرد: دولت تدبير و اميد در بُعد سياسي کارنامه قابل دفاعي دارد اما هنوز تحرکي را در اقتصاد کشور نمي‌بينيم و لذا اميدواريم در 2 سال باقي مانده از عمر دولت تحرکاتش در اقتصاد کشور بيش از پيش مشاهده شود.

رضايي در تشريح وضعيت کشور پس از جمع بندي مذاکرات هسته‌اي و لغو تحريم‌ها اظهار داشت: ديپلماسي خارجي همواره بسترساز تجارت است، اگر يک کشور مولد باشد اما راه تجارت به رويش بسته باشد، نمي‌تواند مبادله کند چرا که در واقع، تجارت امکان صادرات توليدات ملي يک کشور را فراهم مي‌کند.

وي تاکيد کرد: ما اگر بتوانيم تجارت کنيم و راهمان باز باشد ولي چيزي براي مبادله و صادرات نداشته باشيم، عملا هيچ تفاوتي با شرايط قبل از تحريم به وجود نمي‌آيد.

رضايي با تاکيد بر اينکه برنامه خارجي ما تنها يک بسترسازي است، اظهار داشت: مهم اين است که از اين بستر در تحول اقتصاد ملي و توليد ملي استفاده کرده و کالاهاي توليدي را مبادله کنيم چرا که اگر قرار باشد همواره نفت را فروخته و با دلارهاي نفتي کالا وارد کنيم، عملا اتفاق خاصي نمي‌افتد بنابراين مهم اين است که فضاي بين المللي باز شود تا بتوانيم در اين راستا توليدات خود را با دنيا مبادله کنيم.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از اظهاراتش در پاسخ به اين سوال که آيا در انتخابات مجلس شوراي اسلامي و رياست جمهوري شرکت مي‌کند، گفت: تصميمي براي شرکت در انتخابات مجلس و رياست جمهوري ندارم.

رضايي در پاسخ به اين سوال که آيا امکان گريز از توافق هسته‌اي از سوي بعضي از کشورهاي 1+5 وجود دارد يا خير و شوراي عالي امنيت ملي بر چه نقاطي از برجام تمرکز دارد، اظهار داشت: در بررسي مسئله برجام دو مسئله مهم وجود دارد؛ اول اينکه ما چه قضاوتي درباره اين توافقنامه داريم و ديگر اينکه پس از برجام چه اتفاقي خواهد افتاد و همچنين طرف مقابل ما چه مي‌تواند بکند و ما چه خواهيم کرد .

وي افزود: امروز مهم‌ترين مسئله‌اي که کشور ما بر آن متمرکز شده، اين است که درباره برجام چه قضاوتي داريم، بعضي‌ها مي‌گويند ما برنده شديم و عده‌اي ما را بازنده مي‌پندارند که قابل بررسي است، مسئله‌ ديگر اين است که پس از برجام چه اقدامي خواهد شد.

رضايي تاکيد کرد: اينکه ما چه اقدامي مي‌کنيم و طرف مقابل چه خواهد کرد، مهم‌تر از بخش اول است چرا که اگر برجام يا مناقشه‌ هسته‌اي ما با غرب تمام شده بود ما بايد قضاوت مي‌کرديم که چه چيزي را به دست آورديم و چه چيزي را از دست داده‌‌ايم.

وي تصريح کرد: در اين راستا اگر مسئله‌ برجام به مثابه‌ تغيير ريل باشد آن وقت هر دو مسئله مهم است و بايد هم روي گذشته قضاوتي داشته باشيم و هم در رابطه با ريل جديد بايد ببينيم چه حوادثي امکان دارد شکل بگيرد چرا که ممکن است حوادث پس از برجام مهم تر از خود برجام باشد.


رضايي اظهار داشت: آمريکايي‌ها بر سر چهار راه ترديد قرار گرفته و مي‌خواستند از آن خارج شوند، ما نيز در اين شرايط با يک وضعيت تحريم ظالمانه مواجه بوديم و مي‌خواستيم از اين وضعيت خارج شويم؛ آمريکايي‌ها يا بايد وضعيت موجود را ادامه مي دادند که نمي‌توانستند چون فشار اروپا و همچنين چين و روسيه زياد بود و در اين شرايط، تحريم‌ها به نتيجه نرسيده و به تجارت بين‌المللي ضرر زده بود.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد: تجارت بين‌المللي در منطقه ما تنها تجارت با ايران نيست، يک جمعيت 500 ميليوني وجود دارد که در اين راستا اين امکان وجود دارد که بيش از 700 الي 800 ميليارد دلار تجارت فراهم شود، اما تحريم ايران به اين تجارت آسيب زده و اين راه ترديد را به وجود آورد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: راه دوم آمريکا اين بود که وارد جنگ شود، سران اين کشور پس از مطالعات و بررسي‌هاي فراوان فهميدند که اين راه شدني نيست. در راه سوم برنامه‌يشان اين بود که تحريم‌ها را تشديد کنند، اما ديدند که اين امر ممکن است به جنگ کشيده شود و از سوي ديگر ايران بتواند مانند گذشته اين تحريم‌ها را تحمل کند.

رضايي با بيان اينکه فقط يک راه چهارم براي آمريکا باقي مانده بود، اظهار داشت: اين راه، عقب نشيني آنان را فراهم مي‌کرد که نه وضعيت موجود را ادامه دهند و نه بتوانند بجنگند و همچنين نتوانند تحريم‌ها را تشديد کرده و عقب نشيني هم نکنند، در واقع در ميانه راه گير کرده بودند.

وي افزود: در اين راستا کنگره بايد به اوباما يک مدال بدهد که توانست آمريکا را از چهارراه ترديد در يک مسير ديگر بيندازد اما اين راهي را که آمريکا انتخاب کرده راه عقب نشيني است ولي عقب نشيني که در آن فريب وجود دارد.

رضايي خاطر نشان کرد: ما بايد از اين عقب نشيني استقبال کرده ولي نسبت به فريب آمريکايي‌ها هوشيار باشيم، ما موفقيتي به دست آورديم ولي بايد مواظب باشيم که از سوي ديگر به ما آسيب وارد نشود که اين مهم‌تر از مباحث گذشته است چرا که مباحث گذشته به پايان رسيده و بحث‌هاي آينده روبه روي ما است.
نظرات بینندگان