arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۹۷۵۷
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۷ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۴

پاي پرنده‌هاي اجاره‌اي به آسمان ايران باز مي‌شود؟

محدوديت قابل توجه منابع اعتباري ايرلاين‌هاي ايراني در خريد ناوگان جديد باعث شده بسياري از شرکت‌هاي هواپيمايي به فکر راهکارهايي ديگر جداي از خريد هواپيماهاي نو باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 محدوديت قابل توجه منابع اعتباري ايرلاين‌هاي ايراني در خريد ناوگان جديد باعث شده بسياري از شرکت‌هاي هواپيمايي به فکر راهکارهايي ديگر جداي از خريد هواپيماهاي نو باشد.

 راهکارهايي که مي‌تواند با چراغ سبز سازمان هواپيمايي ايران عصري جديد را در تامين ناوگان هوايي کشور به وجود آورد.

هرچند وزير راه و شهرسازي رسما اعلام کرده ناوگان هوايي ايران در طول حدود 10 سال آينده نزديک به 400 فروند هواپيماي مسافرتي جديد احتياج خواهد داشت که البته تلاش‌ها براي مذاکره و آغاز فرآيند خريد تعدادي از اين هواپيماها نيز شروع شده اما در عرصه عمل شايد رسيدن به اين تعداد هواپيماي جديد در طول سال‌هاي آينده قدري مشکل به نظر برسد.

طبق برآوردهاي اعلام شده از سوي سازمان هواپيمايي کشوري تعدادي از شرکت‌هاي هواپيمايي ايران در حال حاضر در عرصه پروازهاي داخلي نه تنها درآمد چنداني نداشته که حتي نمي‌تواند براي يک سود حداقلي تضمين شده نيز برنامه‌ريزي کنيم.

در حوزه پروازهاي خارجي نيز هرچند وضعيت فروش بليت و درآمد‌ها بهتر از پروازهاي درون کشور است اما به دليل محدوديت‌هاي موجود تاکنون کمتر به سودآوري رسيده است. در چنين شرايطي انتظار از ايرلاين‌ها براي خريد تعداد زيادي از هواپيماهاي جديد چندان معقول به نظر نمي‌رسد. هرچند اگر بتوان بار ديگر بر روي کمک‌هاي دولتي در اين حوزه حساب کرد قدري دشواري‌ها در تامين ناوگان جديد کاهش پيدا کند، اما قطعا نه دولت توانايي کمک به توان اين ايرلاين‌ها را خواهد داشت و نه از نظر شرايط اقتصادي چندان به صلاح است که اين کار صورت گيرد.

از اين‌رو براي خروج از شرايط فعلي طرح‌هاي جديدي از سوي برخي کارشناسان مطرح شده که مي‌تواند در صورت موافقت سازمان هواپيمايي در ايران اجرايي شود. البته اين طرح‌ها در عرصه بين‌المللي نه تنها جديد نيست که حتي در بسياري از ايرلاين‌هاي بين‌المللي به صورت طرح اصلي پيگيري مي‌شود.

استفاده از هواپيماهاي مسافرتي استيجاري، ليزينگ و طرح‌هايي مانند اجاره به شرط تمليک از جمله برنامه‌هايي است که در سطح جهاني مورد پيگيري قرار گرفته و در حال حاضر درصد قابل توجهي از ايرلاين‌هاي اروپايي به وسيله آن حيات دارند.

در ايران اما با توجه به قوانين موجود براي خريد هواپيما از سوي ايرلاين‌هاي فعال اين موضوع قدري با چالش مواجه شده و تاکنون نتوانسته به عنوان يک اصل پذيرفته شده از سوي شرکت‌هاي هواپيمايي داخلي مورد استفاده قرار گيرد.

با توجه به بازشدن دوباره فضاي ايران و بحث ورود دوباره شرکت‌هاي بزرگ هواپيماساز به اين عرصه اين‌بار خبر از پيشنهادهاي خارجي براي اجاره و ليزينگ هواپيما به شرکت‌هاي ايراني مطرح شده که البته با توجه به محدوديت‌هاي منابع اعتباري از سوي اين ايرلاين‌ها با واکنش مثبت همراه شده است.

هرچند هرگونه واکنش قطعي به اين پيشنهادها نياز به چراغ سبز سازمان هواپيمايي خواهد داشت. اخيرا رويترز مدعي شده که شرکت بويينگ نيز آماده ليزينگ هواپيما به ايران است و اين موضوع مي‌تواند در چارچوب مذاکرات آينده دو طرف به عنوان يکي از اصول اصلي مذاکره تعريف شود.

بايد ديد با توجه به تمام اين شرايط‌ها آيا امکان پرواز پرنده‌هاي اجاره‌اي در ايران وجود خواهد داشت يا اين‌که همچنان ترجيح بر آن خواهد بود که تنها هواپيماهاي خريداري شده در فهرست ناوگان ايران جاي گيرند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان