arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۹۹۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۰۸ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۴

وزیر خارجه آلمان: انتظار داریم امریکایی ها بزودی تصمیم قطعی خود را درباره توافق ایران اتخاذ کنند

وزیر امور خارجه آلمان در دیدار همتای سعودی خود گفت: امیدوارم توافق 14 ژوئیه (23 تیر) در وین میان ایران و 1+5، بتواند راه را برای ثبات بیشتر و حل و فصل ناآرامی ها از جمله در سوریه، باز کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه آلمان در دیدار همتای سعودی خود گفت: امیدوارم توافق 14 ژوئیه (23 تیر) در وین میان ایران و 1+5، بتواند راه را برای ثبات بیشتر و حل و فصل ناآرامی ها از جمله در سوریه، باز کند.

به گزارش «انتخاب»، فرانک والتر اشتاینمایر در کنفرانس خبری مشترک با عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان با بیان اینکه دو طرف درباره مسائل مورد علاقه دو کشور و مسائل منطقه ای تبادل نظر کرده اند افزود: یکی از مهمترین موضوعاتی که مورد بحث قرار گرفت توافق اخیر بر سر برنامه هسته ای ایران بود . من در این باره به اقای الجبیر تضمین دادم که ما همه نگرانی ها در منطقه را درک می کنیم و در این باره با رژیم اسراییل هم صحبت کرده ایم.

وزیر خارجه آلمان با اشاره به اینکه علاوه برگفتگوهای تلفنی در گذشته امروز هم زوایای مختلف توافق با ایران را به همتای سعودی اش توضیح داده است گفت: اینطور نیست که در روز امضای توافقنامه اوضاع خاور میانه و سیاست خارجی ایران به کلی تغییر کند، اما من امیدوارم راه کارهای جدیدی پیدا شوند و ایران از آنها برای حل برخی مشکلات خاورمیانه از جمله موضوع سوریه استفاده کند.

اشتاینمایر همچنین ضمن ابراز امیدواری برای اینکه ایران از امکانات خود برای ارامش در منطقه و حل بحران استفاده کند تصریح کرد: این موضوع را هم به همتای عربستانی خودم یادآور شدم که این اتفاق نمی تواند یک شبه رخ بدهد.

وی افزود: مسئولیت کشورهای 5+1 در روز امضای توافق پایان نیافته بلکه بیشتر هم شده است چون برای تضمین اجرای مفاد توافق نامه متعهد هستند و باید تلاش کنند .

وزیر امور خارجه آلمان تصریح کرد: امیدواریم و انتظار داریم امریکایی ها هم بزودی تصمیم قطعی خود را درباره توافق نامه وین اتخاذ کنند .

اشتاینمایر افزود: برای هردوی ما ( آلمان و عربستان) مهم است که راههای دیپلماتیک جدید در منطقه ایجاد شود .

وی با بیان اینکه در قالب گفتگوها درباره ایران درباره اوضاع سوریه هم با الجبیر گفتگو کرده است گفت: در این گفتگوها خواستیم ببینیم چقدر و چه راههایی برای دست یابی به راه حل این بحران وجود دارد. راه حل هایی که نه یک شبه بلکه در قالب زمانی قابل پیش بینی موضوع را حل و فصل کند.

وزیر امور خارجه آلمان همچنی با اشاره به اینکه با الجبیر درباره اوضاع یمن نیز گفتگو کرده است افزود: یک چرخش نظامی در این درگیری ها پیدا شده و به واسطه پیش روی نیروهای دولتی از نفوذ حوثی ها در خلیج عدن کاسته شده است . به گفته اشتاینمایر درروزهای اینده کمک های انساندوستانه به جنگ زده ها ارسال خواهد شد.

وزیر خارجه آلمان به سوالی درباره سوریه و اینکه چه راه حلی برای این بحران دارید گفت: ما امروز درباره سوریه گفتگو کردیم. پس از 5 پنج سال جنگ داخلی و کشته های بسیار در این کشور وظیفه ما این است که راه حلی که سیاسی است برای حل این بحران پیدا کنیم.

اشتاینمایر با ابراز امیدواری نسبت به کاهش درگیری های سوریه در کوتاه مدت تصریح کرد: من به همکارم جبیر گفتم ما در مذاکرات وین با روسها و امریکایی ها صحبت کردیم که از طریق سازمان ملل به راه حلی بین المللی که مورد قبول همه باشد برسیم.

وی افزود: استنباط من این است که در حال حاضر داعش اوضاع را نسبت به چند سال پیش، پیچده و نگران کننده تر کرده است . بنابراین امادگی جامعه بین المللی برای همکاری مشترک در این زمینه بسیار بیشتر از گذشته است .

وزیر خارجه آلمان تاکید کرد: جای هیچ تردیدی نیست که باید پیش از انکه همه نهادهای سوریه نابود شوند به راه حل برسیم. اگر همه چیز نابود شود نوسازی دوباره یک حکومت و نهادهای ان و نیز ساختار سیاسی ان مثل انچه که در لیبی شاهد ان هستیم بسیار سخت خواهد بود.

اشتاینمایز گفت: امیدوارم سفر اقای جبیر به مسکو باعث شود زیر ساخت های یک همکاری بین المللی برای حل بحران سوریه فراهم شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
شهروند خوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
2
30
وقتی اسراییل و اعراب از این توافق دلواپس هستند نشانگر احقاق حقوق مردم ایران در این توافق است. زنده باد روحانی زنده باد ظریف
نظرات بینندگان