arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۶ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۴

روزگارشاد نفردوم اپل

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 روز دوشنبه استيو ووزنياک يکي از موسسان شرکت بزرگ و محبوب اپل تولد 65 سالگي‌اش را جشن گرفت. در حالي که استيو جابز هميشه به‌عنوان شخص روياپردازي شناخته مي‌شود که محصولات اپل را به دنيا معرفي کرد، ووزنياک به‌عنوان مغز مهندسي شناخته مي‌شود که اولين کامپيوترهاي اين شرکت را ساخت.

او در سال 2006 نوشتن بيوگرافي خودش را با نام «iWoz: از يک شيفته کامپيوتر تا نماد يک طرز تفکر» به پايان رساند. او اين کتاب را با يک نصيحت ساده به پايان رساند:‌ «و از انجام آن لذت ببريد.»

به احترام سالروز تولد استيو ووزنياک، مجله بيزينس اينسايدر به بررسي بعضي از بزرگ‌ترين و مهم‌ترين اقدامات او در طول زندگي‌اش پرداخته است که آنها را در اينجا مي‌خوانيم:
- استيو ووزنياک در سال 1976 سخت‌افزار و سيستم عامل‌هايي را براي کامپيوتر Apple 1 توسعه داد. اين نسخه کمياب از اولين کامپيوتر شرکت اپل در سال 2013 در حراجي کريستي با قيمتي بيش از 380 هزار دلار فروخته شد.

- ووزنياک و جابز به طور رسمي کامپيوتر اپل را در ماه آوريل سال 1976 معرفي و رونمايي کردند.
- افسانه و حکايت شرکت اپل با کامپيوترهاي ساخته شده در گاراژ خانه جابز در لس آلتوز پيوند خورده است، اما ووزنياک مي‌گويد که اين اغلب يک افسانه است. او به مجله بيزينس وويک بلومبرگ گفته است: «اين گاراژ چندان براي اهداف ما مفيد نبود، به جز اينکه فقط اين حس را القا مي‌کرد که خانه ما بود.»

- با اين همه اما اين گفته ووزنياک هرگز سد راه هزاران عاشق و شيفته اپل براي رفتن به خانه قديمي جابز نشد. همچنان هزاران علاقه‌مند به اپل و محصولاتش هر سال به لس آلتوز مي‌روند تا اين گاراژ قديمي و افسانه‌اي را ببينند.
- در سال 1977 ووزنياک کامپيوتر Apple II را طراحي کرد که به يکي از اولين موفقيت‌هاي بزرگ در صنعت کامپيوترهاي شخصي براي توليد انبوه تبديل شد.

در آن زمان «جانه اسکالي» مدير عامل اپل بود و به همراه جابز و ووزنياک اين کامپيوتر را رونمايي کردند. کامپيوتر Apple II در آوريل 1984 معرفي شد و اين کامپيوتر اولين تلاش اپل در حوزه کامپيوترهاي قابل حمل بود.
- به دنبال نقش‌هايي با تمرکز بيشتر بر مهندسي در شرکت‌هاي ديگر، ووزنياک تصميم گرفت مسووليت‌هاي مديريتي‌اش در اپل را در سال 1985 ترک کند. در همين راستا او بيشتر سهام خودش در اين شرکت را فروخت. با اين حال او همچنان يکي از کارمندان شرکت اپل است و سالانه حقوقي دست کم 120 هزار دلار از اين شرکت دريافت مي‌کند.

- او در سال 1986 دوره مهندسي الکترونيک خودش را در دانشگاه کاليفرنيا در برکلي به پايان رساند و با نام مستعار «راکي ريکون کلارک» فارغ‌التحصيل شد تا هويتش پنهان بماند. او در سال 1971 به دانشگاه برکلي رفت، اما در طول تحصيلش مدتي را براي کار در اپل مرخصي گرفت. او به لس آنجلس تايمز گفته است که نبايد او را يک دانشجوي اخراجي بنامند: «من به راحتي يک سال از دانشگاه مرخصي گرفتم تا براي سال چهارم دانشگاهم پول جمع کنم و پس از آن دوره تحصيل من ادامه پيدا کرد.»

- او در سال‌هاي 1982 و 1983 به عنوان يک حامي به برگزاري فستيوال آمريکا کمک کرد که به نوعي يک رويداد تلفيقي از يک کنفرانس کامپيوتر و يک فستيوال موسيقي بود.
- ووزنياک در سال 1986 به طراحي و بازسازي خانه خانوادگي‌اش کمک کرد؛ خانه‌‌اي با 6 اتاق خواب و مساحت 7500 فوت مربع. اين خانه که در منطقه لس گاتوز قرار دارد، اخيرا با قيمت 9/ 3 ميليون دلار فروخته شده است. البته خانواده ووزنياک سال‌ها بود که ديگر در اين خانه زندگي نمي‌کردند.

- او از زمان ترک شرکت اپل تعدادي پروژه‌هاي شخصي ديگري را مانند CL 9 که يک دستگاه کنترل از راه دور عمومي بود، معرفي کرده است. او همچنين Wheels of Zeus را راه‌اندازي کرد که يک تکنولوژي بي‌سيم مبتني بر GPS است. او همچنين چند سال در دبيرستان هم تدريس کرد. در سال 2002 او به هيات مديره شرکت Danger پيوست که توليد‌کننده دستگاه‌هاي PDA بود.

- ووزنياک به خوبي مي‌داند که چطور شاد باشد. شايد به همين دليل هم بود که در سال 2009 در برنامه رقص با ستارگان در شبکه ABC شرکت کرد.
- او در اوقات فراغتش دوست دارد که با تيم شهرش يعني Silicon Valley Aftershocks بازي چوگان با سگوي را انجام دهد. او در رقابت‌هاي جهاني چوگان با سگوي در سال 2009 هم شرکت کرد و به همين دليل براي احترام به او اين دوره مسابقات Woz Challenge Cup نام گرفت. او معمولا در سطح شهر محل سکونتش هم با سگوي حرکت مي‌کند و جا به جا مي‌شود.

- علاوه بر سگوي او يک خودروي تسلا مدل S هم دارد که درباره آن به شبکه NBC گفته است: «ما اين خودرو را بيشتر از هر خودرو ديگري که تا حالا داشته‌ايم، دوست داريم. اين خودرو نه تنها عالي است، بلکه از شارژ رايگان در طول جاده و اينترنت رايگان در خودرو هم بهره مي‌برد. اين امکانات نادر و خاص است.»

- ووزنياک تصميم دارد دوران بازنشستگي خودش را در استراليا بگذراند. او در حال حاضر به‌عنوان يک استاد کمکي در دانشگاه تکنولويي سيدني کار مي‌کند و با دانشجويان آزمايشگاه Magic Lab اين دانشگاه از طريق ويدئو چت ارتباط دارد.

منبع : دنياي اقتصاد
نظرات بینندگان