arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۵۲۳
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۹ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۴

دویچه وله : سوئیس لغو تحریم ها علیه ایران را اجرایی کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دویچه وله گزارش داد : دولت سوئیس به دنبال توافق هسته ای میان ایران و غرب از روز پنج شنبه (13 اوت/22 مرداد) لغو تحریم ها علیه ایران را اجرایی کرد.

این رسانه در گزارشی به شرح زیر افزود: در حالی که توافق هسته ای میان ایران و کشورهای گروه 1+5 هنوز به مرحله اجرایی نرسیده، اما با این حال دولت سوئیس اعلام کرده که تحریم ها علیه ایران را از روز پنج شنبه (13 اوت/ 22 مرداد) رسما لغو خواهد کرد.

وزیر اقتصاد سوئیس روز چهارشنبه (12 اوت) اعلام کرد که دولت این کشور در نظر دارد تحریم ها علیه محصولات پتروشیمی، فلزات ارزشمند و همچنین برخی از محدودیت های مالی و بیمه را که سوئیس علیه ایران وضع کرده بود، لغو کند.

در پی حصول توافق ژنو میان ایران و غرب در اواخر سال 2013، ایالات متحده و اتحادیه اروپا از اوایل سال 2014 این بخش از تحریم ها علیه ایران را به حالت تعلیق درآورده بودند. سوئیس با اینکه جزو اتحادیه اروپا به شمار نمی رود، اما با این حال از تحریم های غرب علیه ایران پیروی می کرد.
دولت سوئیس روز چهارشنبه اعلام کرد که این گام به معنای حمایت این کشور از اجرای توافق هسته ای است که ماه ژوئیه میان ایران و قدرت های جهانی در وین به دست آمد.

**سکوت آمریکا در قبال تصمیم سوئیس

در بیانیه دولت سوئیس همچنین نسبت به 'تبادل گسترده سیاسی و اقتصادی' میان این کشور و ایران اظهار امیدواری شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا به طور مشخص در مورد این اقدام سوئیس اظهار نظری نکرده است. اما مارک تونر، سخنگوی این وزارتخانه، اظهار داشته ایالات متحده تا زمانی که آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید نکند که ایران در حال اجرای شرایط تعیین شده در توافق وین است، هیچ گونه تحریمی علیه این کشور را لغو نخواهد کرد.

سوئیس نیز همچون دیگر کشورهای اروپایی امیدوار است تا با گشوده شدن درهای اقتصاد ایران به سوی غرب ، وارد بازار جوان و پویا این کشور شود؛ به ویژه آن که تحریم ایران در چندین سال گذشته موجب کمبودهایی در این کشور شده که شرکت های اروپایی امید به جبران آنها و به تبع آن کسب درآمد دارند.

این رسانه در پایان افزود: دولت سوئیس البته تأکید کرده، چنانچه اجرای توافق وین با مشکل روبرو شود، این کشور 'وضع دوباره تحریم های لغو شده را حق خود می داند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان