arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۰۹۹۷
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۶ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۴

به دام افتادن "شکار بزرگ" و آینده سلفی‌گری در لبنان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روحانی سلفی و تندرو لبنانی که به دلیل اسارت یکی از اجدادش توسط فرانسویان به احمد الاسیر مشهور است، پس از مدت‌ها اختفا در ویلایی مجلل در منطقه عبرا واقع در جنوب لبنان، در حالی که صدها تن از مریدانش از وی حمایت می‌کردند، با تغییر چهره تلاش کرد از کشور بگریزد و به راحتی مریدان خود را تنها بگذارد.

به گزارش روزنامه البیان، چه بسا زمانی که الاسیر در سواحل دریای سرخ در حال حمام آفتاب گرفتن و عمل‌های جراحی برای تغییر چهره بود، مریدانش گمان می‌کردند وی درگیر عملیاتی محرمانه در لبنان است.

با انتشار خبر بازداشت این تروریست برجسته توسط ارتش لبنان، جنگ مذهبی در این کشور بار دیگر در شرف شعله ور شدن قرار گرفت. نکته قابل توجه آن است که بیشتر معترضان، زنان طرفدار وی بودند که روز شنبه تظاهراتی برپا کردند. اکنون سوالات زیادی در مورد گام بعدی سلفی‌های لبنان از جمله طرفداران وی مطرح است: آیا آنها اقدامات تروریستی خود را افزایش می‌دهند یا تلاش می کنند مساله فرار رهبر خود را مخفی کنند؟ به هر حال فرار وی در نوع خود، ضربه مهلکی به تکفیری‌ها بود.

احمد الاسیر پس از تغییر چهره

تلاش الاسیر برای فرار از لبنان و در نهایت بازداشت وی توسط نیروهای امنیتی این کشور در فرودگاه بیروت در روزنامه‌های داخلی و خارجی بازتاب گسترده‌ای داشت. از جمله روزنامه‌های الدیار، الشرق الاوسط، الحیاة و النهار لبنان به این خبر پرداختند و هر یک به نوعی نسبت به آن واکنش نشان دادند.

روزنامه الدیار در واکنش به این خبر نوشت، احمد الاسیر تروریست با یک خودروی سفید رنگ مرسدس در حالی که یک پاسپورت لبنانی تقلبی به نام رامی عبد الرحمن طالب در اختیار داشت به همراه دوستش که او نیز پاسپورتی فلسطینی به نام خالد صیدانی داشت وارد فرودگاه بیروت شد.

اطلاعات موثق حاکی از آن است که نیروهای امنیتی لبنان پیش از این، از قصد الاسیر برای فرار از طریق فرودگاه بیروت با خبر بوده و اطلاعات پلیس لبنان نشان می‌دهد که وی حدود یک ماه قبل یک پاسپورت فلسطینی تقلبی و ویزای سفر به نیجریه را دریافت کرده بود. در واقع نیروهای امنیتی لبنان منتظر بودند این "شکار گران‌بها" را در فرودگاه به دام بیاندازند. در چند ماه اخیر عملیات کنترل و تعقیب وی که پس از نبرد عبرا در اواخر ژوئن 2013 و حمله به ایست‌های بازرسی و خودروهای گشتی در عبرا و داخل شهر صیدا ناپدید شد، با هدف شناسایی محل اختفایش به صورت جدی دنبال شد. طبق اطلاعات به دست‌آمده، وی هنگام ارائه مدارک تقلبی خود در فرودگاه در مقابل نیروهای امنیتی که از هویت واقعی‌اش باخبر بودند، می‌لرزید.

دستگاه امنیتی لبنان با شنود مکالمه تلفنی وی با یک جاعل مشهور فلسطینی و تعقیب او تا فرودگاه بیروت و در نهایت بازداشتش کاملا اطلاع داشت که او خود را برای فرار از کشور آماده می‌کند.

الدیار در ادامه نوشت عباس ابراهیم، مدیر کل سازمان امنیتی لبنان شخصا بازجویی از الاسیر را بر عهده گرفته و بسیار تاکید دارد که محتوای تحقیقات پیش از پایان و حضور الاسیر در دادگاه نظامی لو نرود.

اطلاعات نشان می‌دهد که الاسیر پس از رصد و تعقیب شدید دستگاه امنیتی و بازداشت برخی افراد، از زمان خروج از مخفی‌گاهش در طرابلس تا داخل فرودگاه و انجام بازرسی روتین مدارک، تحت کنترل نیروهای امنیتی بوده و سپس دستگیر شده است.

به نوشته روزنامه الدیار الاسیر چهره خود را با انجام هفت عمل‌ جراحی به دست یک جراح سوری تغییر داد اما یک شکاف اطلاعاتی هویت وی را پیش از رسیدن به فرودگاه لو داد. در واقع کشف این موضوع توسط مسئولان لبنانی اتفاقی نبود بلکه دامی بود که آنها از قبل برای او گسترانده بودند.

روزنامه الشرق الاوسط به نقل از یک منبع امنیتی لبنان با اشاره به عمل‌های جراحی الاسیر برای تغییر چهره و پاسپورت تقلبیش نوشت، نیروهای امنیتی الاسیر و شخص همراهش را لحظاتی قبل از بلند شدن هواپیما بازداشت کردند. این روزنامه نوشت الاسیر با تغییر چهره توانست از ایست امنیتی عبور کند اما بلافاصله تحقیقات برای شناسایی هویت وی از طریق شناسایی عنبیه آغاز و هویت واقعیش کشف شد.

در حالی که هیچ گونه اطلاعاتی از محتوای تحقیقات اولیه با احمد الاسیر مشهور به "شکار بزرگ" منتشر نشده است اما سمیر حمود، دادستان کل تاکید کرد که درخواست انجام فوری آزمایش ژنتیک الاسیر را داده است.

روزنامه الحیاة لبنان نیز در واکنش به این مطلب با اشاره به تعقیب روزانه الاسیر توسط دستگاه امنیتی و بازداشت وی دقایقی قبل از ساعت یازده صبح روز شنبه، به نقل از یکی از مقامات عالی رتبه این کشور نوشت، بلیت‌های پرواز الاسیر و همراهش برای سفر به الجزایر تنها با هدف گمراه‌سازی ما و پنهان کردن مقصد نهاییشان رزرو شده بودند.

این روزنامه در ادامه با اشاره به عمل‌های جراحی احمد الاسیر، دلیل اینکه وی تنها با فایل‌های صوتی با طرفداران خود در ارتباط بود را همین مساله دانست و در ادامه نوشت شناسایی هویت الاسیر با وجود عمل‌های جراحی متعدد با کمک تکنولوژی پیشرفته نیروی امنیتی کشور صورت گرفت گرچه چهره وی در عمل‌های اخیر نسبت به موارد قبلی تغییر فاحشی نداشته و قابل شناسایی بوده است.

روزنامه النهار لبنان نیز نوشت الاسیر با انجام عمل‌های جراحی و تغییر چهره‌اش نسبت به عکسی که از وی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، خود را برای فرار آماده کرد.

النهار در ادامه نوشت طبق اطلاعات به دست آمده، الاسیر احتمالا در اردوگاه عین الحلوه مخفی شده بود و ماموران امنیتی حین ارائه مدارک در فرودگاه به وی مشکوک می‌شوند اما اجازه می‌دهند به همراه دوستش سوار هواپیما شوند. علاوه بر این توقف خودروی بنزی که با آن به فرودگاه آماده بودند از دیگر مواردی بود که نیروهای امنیتی را به او مظنون کرد.

او فورا پس از بازداشت به اتاق اطلاعات مرکزی لبنان منتقل شد و دادستان کل کشور با حضور در محل تا پاسی از شب به بازجویی از وی پرداخت.

از سوی دیگر فضل شاکر، از یاران الاسیر که از زمان فرارش از عبرا در ژوئن 2013 در اردوگاه فلسطینیان ساکن شده بود، با انتشار خبر بازداشت احمد الاسیر از ترس بازداشت، تدابیر امنیتی پیشگیرانه اتخاذ کرد و تمام شب گذشته را در محلی بیرون از منزل خود در اردوگاه و به دور از چشمان سایر ساکنان منطقه گذراند.

احمد الاسیر، روحانی سلفی و تندرو لبنانی که از سال گذشته و پس از درگیری هوادارانش با ارتش لبنان مخفی شده بود، روز شنبه در فرودگاه بیروت باز داشت شد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان