arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۱ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۴

عراقچي: رفع تحريم‌هاي تسليحاتي هيچ گاه جزء خطوط قرمز ما نبوده است/ توقف آزمايشات موشکي ربطي به برجام ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌اي با تاکيد بر اينکه موشک‌ها موضوع قطعنامه 2231 نيست، درباره رابطه برجام و مجلس گفت: آمدن برجام به مجلس باعث افزايش تعهدات ما مي‌شود که اين با روح برجام سازگار نيست البته وزارت خارجه هيچ حساسيتي براي ارائه برجام در قالب لايحه ندارد.

کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس پنجمين جلسه بررسي جزئيات برجام را با حضور عراقچي مذاکره‌کننده ارشد هسته‌اي برگزار کرد.در ابتداي اين جلسه بروجردي رييس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با هدف طرح جهت‌گيري کلي جلسه گفت که اين جلسه در ادامه جلسات قبلي با محوريت بررسي خطوط قرمز نظام در برجام تشکيل شده است.در ادامه عراقچي در پاسخ به مباحث جلسه قبل به موضوع قطعنامه 2231 و ارتباط آن با برجام اشاره و اظهار کرد: اگر قطعنامه 2231 را با قطعنامه 1929 مقايسه کنيد به ميزان محدوديت‌هاي اعمال شده براي جمهوري اسلامي ايران در قطعنامه 1929 در حوزه تعاملات پي خواهيد برد. قطعا محدوديت‌هاي اين قطعنامه فراتر از قطعنامه 2231 است.

به گفته وي ما توانستيم در اين قطعنامه از شدت تحريم‌ها بکاهيم يعني «محدوديت» را جايگزين «ممنوعيت» کرده‌ايم.معاون وزير امور خارجه ادامه داد: اگر برجام را مبنا قرار دهيم مشخص مي‌شود که هيچ ارتباطي با قطعنامه 2231 ندارد يعني محدوديت‌هاي سياسي که در قطعنامه 2231 اعمال شده ارتباطي با برجام ندارد.عراقچي با بيان اينکه محدوديت‌هاي تسليحاتي قطعنامه 2231 لازم الاجرا نيست و ما مي‌توانيم آن را اجرا نکنيم گفت: صرف نظر از اين موارد رفع تحريم‌هاي تسليحاتي هيچ گاه جزء خطوط قرمز ما نبوده است. رهبر معظم انقلاب نيز فرمودند اولويت اول در رفع تحريم‌ها، ‌تحريم‌هاي اقتصادي و مالي است، بنابراين ساير تحريم‌ها بايد فواصل زماني منطقي رفع شوند.اين عضو ارشد تيم مذاکره کننده با تاکيد بر اينکه بحث موشک‌ها موضوع قطعنامه 2231 نيست افزود: ممکن است تست‌هاي موشکي بنا به دلايل ديگري متوقف شده باشد که هيچ ارتباطي با برجام ندارد.

عراقچي در ادامه در خصوص تشکيل کميسيون مشترک گفت: کميسيون مشترک نهادي براي حل و فصل اختلافات ايران و 1+5 است. اين کميسيون طبق زمينه شماره 4، يک يا چند گروه کاري خواهد داشت که به حل اختلافات احتمالي کشورها کمک مي‌کند. اين کميسيون از ايران،‌اتحاديه اروپا و 1+5 تشکيل شده است که مصوباتش براساس اجماع خواهد بود.معاون وزير امور خارجه در مورد موضوع سوييفت گفت: سوييفت هم عليه بانک‌هاي ايراني و هم عليه افراد يعني اشخاص حقيقي و حقوقي است که 800 شخص حقوقي و حقيقي از محدوديت‌هاي سوييفت رها شده اند و فقط حدود 240 شخص حقيقي و حقوقي در اين محدوديت‌ها قرار دارند.وي در ادامه با بيان اينکه ايران در مورد اين اتفاقات استثنا نيست گفت: مدل ايران پيش از اين درباره کشورهاي ديگر نيز اعمال شده است که هند، ژاپن، برزيل و آرژانتين از جمله اين کشورها هستند. مثلا در مقطعي از زمان 25 درصد بودجه آژانس صرف بازرسي ژاپن شده است بدين دليل که نگراني از پيشينه نظامي گري ژاپن وجود داشت.

عراقچي در مورد موضوع رابطه برجام و مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: دو ديدگاه در رابطه برجام با مجلس شوراي اسلامي مطرح است. عده‌اي با توسل به اصول 77 و 125 قانون اساسي معتقد به ارائه برجام به صورت يک لايحه به مجلس و تصويب آن هستند. عده‌اي ديگر بنا به دلايل مختلف معتقدند که لزومي به تصويب برجام در مجلس نيست.وي ادامه داد: با اين حال به لحاظ سياسي چون لازم است توازني بين تعهدات ما و 1+5 رعايت شود آمدن برجام به مجلس بر تعهدات ما مي‌افزايد که اين با روح برجام که مبتني بر توازن است سازگار نيست.معاون وزير امور خارجه در عين حال تاکيد کرد که وزارت امور خارجه هيچ حساسيتي براي ارائه برجام به مجلس در قالب لايحه ندارد.

به گزارش ايسنا، در ابتداي جلسه رييس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ضمن محکوم کردن اظهارات فرمانده نيروي زميني ارتش آمريکا در مورد تجزيه عراق گفت که آمريکا براساس برنامه اي حساب شده داعش را به وجود آورده است که هدفش اجراي طرح خاورميانه بزرگ و تجزيه منطقه است. بر همين اساس آمريکايي ها بحث تجزيه عراق را مطرح مي‌کنند.بروجردي همچنين با محکوم کردن موضوع اعلام منطقه حايل توسط ترکيه در مرزهاي سوريه، آن را يکي ديگر از اشتباهات استراتژيک ترکيه دانست و گفت که اقدام ترکيه خلاف مقررات بين‌المللي به ويژه اصل احترام به تماميت ارضي و حاکميت کشورهاست.وي همچنين گفت که انتظار مي‌رود ترکيه سياستي را اتخاذ کند که به ثبات و امنيت منطقه کمک کرده نه اينکه به بي ثباتي منطقه منجر شود.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان