arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۲ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۴

هيل: نيروي دريايي آمريکا حضور در خليج فارس را کاهش مي‌دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
يک مقام آمريکايي اعلام کرد که کاهش حضور در خليج فارس نه به دليل عدم نياز بلکه ناشي از تعداد کم ناوهاي هواپيمابر و اولويت بيشتر منطقه اقيانوسيه است.

نيروي دريايي آمريکا که در چند دهه گذشته حضور پررنگي در آب‌هاي خليج فارس داشته اکنون تصميم گرفته ناوگان خود را در آينده نزديک از اين آبراهه حياتي خارج سازد.

پايگاه خبري هيل آمريکا مي‌نويسد که اگرچه نيروي درياي آمريکا در هفت سال گذشته يک ناو هواپيمابر را در خليج فارس و يا نزديک آن نگه داشته اما اکنون در حال برنامه‌ريزي براي خارج ساختن اين ناوها از منطقه است.

حضور رو به کاهش در حالي صورت مي‌گيرد که آمريکا آماده ورود به توافقي هسته‌اي با ايران مي‌شود. البته کاخ سفيد و مقامات نظامي آمريکا به قانونگذاران، منتقدين و متحدين خود اطمينان داده‌اند که فشار نظامي عليه ايران را ادامه خواهند داد.

در حقيقت اگر کنگره برجام را تصويب کند، توافق هسته‌اي مي‌تواند در غياب دو ماهه نيروي دريايي آمريکا در خليج فارس اجرايي شود. ناوهواپيمابر "يو‌اس‌اس تئودور روزولت" منطقه را در ماه اکتبر ترک خواهد کرد و جايگزين آن، "يو‌اس‌اس هري ترومن" تا زمستان به خليج فارس نخواهد رسيد.

خلا ايچجاد شده زماني رخ مي‌دهد که نبرد آمريکا و متحدينش با داعش نيز ادامه دارد. روزولت در حدود 20 درصد از حملات هوايي متحدين عليه داعش را فراهم مي‌کند اما مقامات مي‌گويند باز شدن پايگاه هوايي ترکيه اين خلا را پر خواهد کرد.

يک مقام آمريکايي اعلام کرد که کاهش حضور در خليج فارس نه به دليل عدم نياز بلکه ناشي از تعداد کم ناوهاي هواپيمابر و اولويت بيشتر منطقه اقيانوسيه است.

اگرچه به دليل مسائل مرتبط با تعمير و نگهداري ناو هواپيمابر يو‌اس‌اس جرج واشنگتن، منطقه اقيانوسيه با خلاء چهار ماهه مواجه است اما مقامات مي‌گويند که هيچ برنامه‌اي براي کاهش حضور در اين منطقه ندارند.

مقامات نيروي دريايي مي‌گويند درخواست‌هاي فرماندهان براي حضور ناوهاي هواپيمابر را مي‌توان از طريق ساير ناوها پاسخ داد.

اگرچه آمريکا داراي 11 ناوهواپيمابر است، يکي از اين ناوها در ژاپن حضور داشته و دو ناو ديگر در حال تعمير هستند. تنها هشت ناو براي مأموريت آماده هستند و در حقيقت تعداد کمي را مي‌توان در صورت نياز اعزام داشت.

معمولا سه ناوهواپيمابر براي پشتيباني از اعزام هر کدام نياز است - اين امر بدين معناست که آمريکا تنها دو ناو هواپيمابر دارد که بتواند در صورت لزوم با بحران‌ها به مقابله برخيزند.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان