arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۴۴۱
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۱ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۴

عراقچی:‌ ایران اراده‌ خود را به 6 قدرت اول دنیا تحمیل کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: صرف‌نظر از نتیجه توافقات، مهم این است که این توافقات یک نقطه درخشان در جمهوری اسلامی ایران است.

"سیدعباس عراقچی"، عصر امروز(سه‌شنبه) در مراسم اختتامیه ششمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت (ع) که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه "مذاکراتی که اخیرا صورت گرفته است و نتیجه‌ای که حاصل شد، نتیجه تلاش مردم است"، اظهار کرد: همان‌گونه که می‌دانید یک ماه قبل توافقی بین ایران و 1+5 که در ظاهر قدرت‌های جهان هستند، صورت گرفت و اکنون در مراجع قانونی، ایران و 1+5 در حال بررسی مفاد آن هستند که ممکن است تصویب بشود یا نشود.

وی ادامه داد:‌ در هر صورت چه تصویب بشود و چه نشود، این توافق یک نتیجه درخشان در جمهوری اسلامی ایران است و یک دستاورد برای شیعیان و یک تجربه گران‌قیمت به حساب می‌آید و همه می‌دانند که در مقابل قدرت‌های دنیا می‌توان ایستاد و با مقاومت می‌توانیم به خواسته‌های برحق خود برسیم و همواره باید درایت و هوشمندی خود را تا رسیدن به نتیجه، داشته باشیم.

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: این تجربه، ثمره قریب به 12 سال مقاومت ملت ایران است و این دستاورد متعلق به مردم ایران و شیعیان است که در برابر تمام فشارها و تهدیدها ایستادگی کردند. 12 سال پیش این دعوا بین ایران و کشورهای غربی شروع شد که موضوع بحث غنی‌سازی بود. وقتی ما در غنی‌سازی شروع به پیشرفت کردیم، کشورهای غربی خواهان توقف این غنی‌سازی شدند و ملت ایران حاضر به کوتاه آمدن نبودند. این دعوا به نبرد اراده‌ها بین ایران و کشورهای غربی تبدیل شد و در طول این 12 سال این جنگ اراده‌ها بین ایران و غرب همواره وجود داشته است.

عراقچی ادامه داد: اهمیت این مذاکرات به دلیل آن بود که جمهوری اسلامی ایران نمی‌خواست زیر بار حرف زور برود. چرا که غنی‌سازی را حق خود می‌دانستیم و همین موضوع به دعوا تبدیل شد و در نهایت این اراده ملت ما بود که آن‌ها را به پای میز مذاکره کشاند.

وی خاطرنشان کرد: از اصول انقلاب و شیعه این است که نباید زیر بار حرف زور بروند و ما غنی‌سازی را ادامه دادیم تا به امروز. آن‌ها تمام توان خود را به کار بردند تا جمهوری اسلامی را مجبور به پذیرش کنند. به شورای امنیت سازمان ملل مراجعه کردند و 6 قطعنامه علیه ایران صادر شد که خواستار متوقف شدن غنی‌سازی بودند اما جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌کدام توجهی نکرد چون آن‌ها را غیرعادلانه می‌دانست و در مقابل تمام تحریم‌ها ایستاد. آن‌ها می‌خواستند کاری کنند که مردم ایران کم بیاورند اما مردم ایران با تبعیت از اهل بیت(ع) و مکتب شیعه هرگز از موضع خود کوتاه نیامدند.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: دشمن هر تهدیدی که می‌توانست انجام داد. حتی در 10 سال گذشته همواره گزینه‌های نظامی روی میز بود و به هر شکل که می‌توانستند تحریم و تهدید کردند تا مردم کوتاه بیایند ولی مردم ایران تحت رهبری مقام معظم رهبری به آن‌ها نه گفتند و با همین توان توانستند در برابر قدرت‌های بزرگ بایستند. این نه گفتن از قدرت ایران و تفکر شیعه است و درسی است که اهل بیت و امام حسین(ع) به ما داده‌اند. این توان نه گفتن، سلاح اصلی جمهوری اسلامی است.

عراقچی افزود: آن‌ها می خواستند جلوی ما را بگیرند اما ما با نه گفتن هر روز موفق‌تر شدیم. این تحریم آن‌ها درواقع به نفع مردم شد و آن‌ها قطعنامه‌ها را کنار گذاشتند و پشت میز مذاکره نشستند و این امر نتیجه مقاومت مردم ایران بود که سبب شد آن‌ها این گونه کوتاه بیایند. سیاست آمریکا در 12 سال گذشته این بود که غنی‌سازی ایران زیر صفر باشد اما بعد از 12 سال مقاومت، آن‌ها سیاست غنی‌سازی صفر را کنار گذاشتند و قبول به غنی‌سازی کردند. اما چه کسی بود که بر موضع مقاومت خود ایستاد و با دست پر بیرون آمد؛ آن جمهوری اسلامی بود.

وی تاکید کرد: ایران در نبرد اراده‌ها حرف خود را به شش قدرت به ظاهر اول دنیا تحمیل کرد. خواسته مردم ما این بود که برنامه هسته‌ای ما توسط دنیا به رسمیت شناخته شود. این را در توافقی که داشتیم به دست آورده‌ایم. شورای سازمان ملل که 6 قطعنامه تصویب کرده بود، یک قطعنامه جدید تصویب می‌کند و آن این است که حق غنی‌سازی را به ایران می‌دهد و از سایر کشورها می خواهد که با ایران همکاری داشته باشند. ما در این مذاکرات هم اراده خود را حفظ کردیم و هم به آن‌چه که می‌خواستیم رسیدیم. همه تحریم‌ها و فشارهای ناعادلانه هم برطرف می‌شود، آن هم در روزی که توافق اجراء شود. تحریم‌ها برداشته شده و برنامه هسته‌ای نیز به تصویب رسیده است و در برابر رسیدن به این همه نتیجه مثبت، ما به آن‌ها اطمینان داده‌ایم که به دنبال سلاح هسته‌ای نمی‌رویم. چیزی که ما از ابتدا هم هرگز به دنبال آن نبوده‌ایم و طبق فتوای صریح مقام معظم رهبری تمام سلاح‌های هسته‌ای را حرام می‌دانیم. با این واگذاری، اعتماد را در آن‌ها ایجاد کرده‌ایم و در حقیقت امتیازی هم نداده‌ایم.

عراقچی تاکید کرد: تیم مذاکره کننده فقط به نمایندگی ملت بزرگ ایران و تحت رهبری مقام معظم رهبری و با مدیریت رهبری و رییس‌جمهور توانست به آنچه که می‌خواست برسد و این مقاومت ناشی از دینی بود که از اهل بیت (ع) گرفته‌ایم. ما برای رسیدن به توافق، هزینه‌های سنگینی مثل تحریم‌ها و شهدای هسته‌ای را داده‌ایم ولی نتیجه آن، اقتدار مردم ایران در منطقه و جهان بود.

وی یادآور شد: چه کسانی از این توافق عصبانی هستند. در راس آن‌ها صهیونیست‌ها هستند و میلیاردها دلار پول اختصاص داده‌اند که جلوی این توافق را بگیرند، چون نتیجه این توافقات یک جمهوری اسلامی مقتدر است. ما اختلاف را بین رژیم صهیونیستی و آمریکا می‌بینیم. این میزان اختلاف و شکاف بین آمریکا و رژیم صهیونیستی بی‌سابقه است. چرا که نتیجه توافقات این می‌شود که ایران قدرت برتر منطقه بوده و به یک قدرت جهانی هم تبدیل می‌شود. ما افتخار داریم که این توافق متعلق به تمام شیعیان و مردم ایران است و نتیجه این مقاومت‌ها به دلیل تدبیر مقام معظم رهبری و مدیریت ریاست‌جمهوری بوده است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان