arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۷ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

پیش بینی تریتا پارسی درباره سرنوشت توافق هسته ای در کنگره

تریتا پارسی رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا در گفتگو با خبرآنلاین آخرین شرایط بررسی برجام در کنگره آمریکا را شرح می دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سعید جعفری - خبر- نیاک یا شورای ملی ایرانیان آمریکا از گروه های غیر دولتی در آمریکا است که تلاش داشته و دارد موضوع توافق هسته ای با ایران را به سرانجام برساند. تریتا پارسی مدیر این مجموعه که یکی از حامیان اصلی توافق هسته ای با ایران بود و تلاش زیادی برای جلب حمایت های رسانه ای از این توافق در آمریکا بعمل آورد تقریبا در تمام ادوار مذاکرات هسته ای چه در سوئیس و چه در اتریش حضور فعالی داشت. هر وقت با او هم صحبت می شدیم از دشواری های پس از توافق و گذر آن از سد کنگره می گفت.


رئيس شورای ملی ایرانیان آمریکا پس از حصول توافق هسته ای فعالیت های فراوان خود و تیمش را برای رایزنی های گسترده با سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان آغاز کرد. تلاش هایی که به نظر می رسد مفید هم واقع شده و حالا عموم تحلیلگران از شرایط امیدوارکننده بررسی برجام در کنگره می گویند. تریتا پارسی در گفتگو با خبرآنلاین از آخرین وضعیت و آخرین جزئیات از سناتورها و نمایندگان و نظرات آنها در قبال توافق هسته ای می گوید. جزئیاتی که این جمع بندی را تایید می کند: «توافق در دور اول رای مثبت کنگره را نمی گیرد، اوباما وتو می کند، در مرحله پایانی رئيس جمهور یک سوم لازم را دارد تا بتواند از وتوی خود دفاع کند و در نتیجه توافق تصویب خواهد شد.»

پس از رای منفی آقای چاک شومر به توافق هسته ای با ایران گفته می شود قدری عبور از مانع کنگره سخت شده است. فضای کلی را چطور می بینید؟

فضا به نظر من در حال مثبت تر شدن است. چون ما از ابتدا می دانسیتم آقای شومر از این توافق طرفداری نخواهد کرد. ولی چیزی که نگران آن بودیم پیروی بلافاصله چندین سناتور دیگر دموکرات از این تصمیم بود. به این معنا که می ترسیدیم پس از اینکه آقای شومر اعلام کرد به برجام رای نخواهد داد، چهار پنج سناتور دموکرات دیگر هم بلافاصله اعلام کنند به توافق رای منفی خواهند داد. اما این اتفاق نیفتاد و دلیلش هم این بود گروه هایی که از توافق طرفداری می کنند خیلی زود عمل کردند و روی دموکرات ها و حتی آقای شومر فشار زیادی وارد کردند که هزینه چنین کاری برای آنها بسیار زیاد شود. نیاک به همراه چندین و چند گروه دیگر مانند جی استریت و ... همه با هم این فشار را گذاشتند تا به مخالفین بفهمانند هزینه سیاسی چنین رای منفی چقدر برایشان بالا خواهد بود.

در واقع اینجا مشخص شد که فقط ایپک و گروه های طرفدار اسرائيل نیستند که می توانند بازی را تغییر دهند. بلکه نیاک و دیگر گروه های صلح طلب هم می توانند بر روند تحولات سیاسی آمریکا در خصوص توافق هسته ای اثرگذار باشند. 

پس به باور شما خیلی نباید اعلام رای منفی چاک شومر را جدی گرفت و تاثیر چندانی بر معادلات سیاسی در خصوص توافق هسته ای ایران در کنگره نگذاشته است.

خیر. چرا که امروز بیش از ده روز از اعلام آقای شومر می گذرد و هنوز یک سناتور دموکرات دیگر هم نگفته که به برجام رای منفی می دهد. البته من فکر می کنم تا پایان این ماراتن ۳ یا ۴ سناتور دموکرات دیگر هم به جمع مخالفین خواهند پیوست ولی همین که فوری پس از شومر چنین اتفاقی نیفتاده خبر خوبی است. 

در حال حاضر شرایط در میان دموکرات های مجلس سنا چگونه است؟ چه تعداد اعلام کردند به توافق رای می دهند چه کسانی گفته اند رای منفی خواهند داد؟

در حال حاضر ۱۹ سناتور دموکرات از توافق اعلام حمایت کرده اند و تنها سناتور دموکراتی که اظهار داشته به توافق هسته ای رای منفی می دهد آقای چاک شومر است. البته ما می دانیم که آقای منندز هم در این هفته اعلام می کند که به توافق رای نمی دهد ولی هیچ کس از این تصمیم تعجب نخواهد کرد. الان همه منتظرند نظر آقای کوری بوکر را بدانند. در پاسخ به سوال قبلی شما باید بگویم بزرگترین شکستی که ما تا به حال خوردیم نه از جانب آقای شومر که از سوی آقای جف لیک بوده است. آقای لیک تنها جمهوری خواهی بود که احتمال داشت از این توافق حمایت کند که متاسفانه ایشان رسما اعلام کردند به برجام رای مثبت نمی دهند. 

فیلی باستر باعث نمی شود کار برای جمهوری خواهان دشوارتر شود و احتمالا حتی نتوانند درباره این موضوع رای گیری کنند؟

دقیقا همینطور است. همانطور که می دانید مخالفان در مجلس سنا به ۶۷ رای نیاز دارند تا بتوانند وتوی اوباما را هم کنسل کنند. اما همانطور که شما اشاره کردید اگر یک سناتور اعلام مخالفت کند باید ۶۰ سناتور در مقابل آن نماینده باشند تا طرح به رای گیری گذاشته شود. اگر جمهوری خواهان نتوانند به این ۶۰ رای برسند فیلی باستر شکسته نخواهد شد. در حال حاضر جمهوری خواهان حدود ۵۷ رای دارند و حتی به همان ۶۰ تا هم نرسیده اند. ولی پیش بینی ما این است با امکانات و پول هایی که خرج می کنند احتمالا می توانند به ۶۰ برسند ولی به ۶۷ تا خیلی خیلی بعید است. 

در حال حاضر حدود ۵۵ جمهوری خواه و ۴۵ دموکرات حضور دارند. جمهوری خواهان که تقریبا همه به توافق رای منفی خواهند داد، از میان دموکرات ها چند نفر هنوز تصمیم خود را نگرفته اند؟ چند نفر اعلام کرده اند به توافق رای می دهند.

همانطور که اشاره کردید همه جمهوری خواهان به توافق رای منفی می دهند. در میان دموکرات ها ۱۹ نفر گفته اند رای مثبت می دهند، آقای شومر گفته رای منفی، آقای منندز هم تا چند روز دیگر اعلام می کند که رای منفی می دهد باقی دموکرات ها یعنی حدود ۲۴-۲۵ سناتور دموکرات هنوز نظر خود را اعلام نکرده اند. البته با تحقیقات و مطالعاتی که ما انجام داده ایم دریافتیم که از این جمع تنها ۱۰ نفر واقعا نظرشان معلوم نیست و حدود ۱۱ سناتور دیگر هم رای مثبت خواهند داد.

ما در حال حاضر به شدت مشغول کار هستیم تا نظر این ۱۰ نماینده را مثبت کنیم تا توافق از سد کنگره بگذرد. نمایندگان نایاک از ایرانیان مقیم آمریکا دعوت کرده تا به تمام این سناتورها ایمیل بزنند و از آنها بخواهند به توافق با ایران رای مثبت بدهند. ما در سایت خود حتی متن این نامه ها را هم تهیه کرده ایم و در برخورد با این سناتور ها همه از حجم بالای نامه های ایرانیان مقیم آمریکا می گویند که از آنها خواسته اند به برجام رای دهند. 

یکی از انتقاداتی که به آقای شومر وارد شد این بود که چرا اینقدر زود مخالفت خود را با توافق اعلام کرده است. زمان اعلام نظرسناتورها هم در روند موضوع تاثیر دارد؟

بله حتما. آنهایی که مخالف هستند، هرچه دیرتر اعلام کنند به سود ماست و نمایندگانی هم که می خواهند رای مثبت بدهند هر چه زودتر رای خود را علنی کنند باز هم به نفع ماست. 

در اخبار و رسانه ها از هزینه های چند ده میلیون دلاری ایپک و دیگر گروه های حامی اسرائیل در مخالفت با این توافق شنیده می شود. این اقدامات تبلیغی و رسانه ای تا چه اندازه بر نظرات سناتورها و فضای کلی حول این موضوع تاثیر داشته است؟

دقیقا همینطور است. ما می دانیم که ایپک به تنهایی حدود ۴۰ میلیون دلار برای مخالفت با این توافق هزینه کرده است و این مبالغ صرف ساخت تبلیغات تلوزیونی و تیزهای تبلیغاتی و تبلیغات محیطی عمومی شده است. ولی واقعیت این است که ما اثر مهمی از این تبلیغات و هزینه ها ندیده ایم. البته برخی از نظرسنجی ها نشان می دهد که حمایت مردم آمریکا از این توافق به زیر ۵۰ درصد رسیده است که این طبیعی به نظر می رسد چرا که بالاخره عامه مردمی که اخبار را دنبال نمی کنند و تنها تحت تاثیر رسانه ها قرار دارند بعد از این همه تبلیغات نظرشان تغییر خواهد کرد. ولی این هزینه ها تاثیری روی سناتورها و کنگرسمن ها نگذاشته است. 

صرف نظر از موضوع تصویب یا عدم تصویب این توافق در کنگره تلاش هایی از سوی برخی نمایندگان برای دوران پسا توافق صورت گرفته که گویی نشان از باز نگاه داشتن پرونده از سوی آمریکا و روسای جمهوری آمریکا دارد. این تلاش ها می تواند اثری داشته باشد؟

واقعیت این است که برخی از نمایندگان تلاش دارند موضوع ایران همچنان مفتوح بماند. یعنی در شرایطی که باید به موضوع ایران و توافق هسته ای در مقام یک مسئله تمام شده نگریست برعکس این نمایندگان سعی می کنند همچنان بحث ها را زنده نگاه دارند تا شرکت های آمریکایی از ورود به بازار ایران اطمینان نداشته باشند و همیشه این نگرانی همراه آنها باشد که هر لحظه ممکن است تحریم ها دوباره علیه ایران فعلا شود. 

وضعیت مجلس نمایندگان چگونه است؟ به نظر می رسد چون آنجا کار دشوارتر است سرمایه گذاری چندانی از سوی شما برای مجلس نمایندگان انجام نشده است.

خیر اینطور نیست. نیاک موفق شد پیش از اینکه توافق هسته ای حاصل شود نامه ای از ۱۵۱ نماینده در حمایت از توافق هسته ای با ایران بگیرد و در آن نامه آنها رسما اعلام کردند که حاضرند تحریم ها علیه ایران را بردارند. این در حالی است که اوباما برای اینکه بتواند از وتوی خود محافظت کند نیاز دارد ۱۴۶ نفر از اعضای مجلس نمایندگان را با خود داشته باشد.  البته ما می دانیم که با حصول توافق و مشخص شدن جزئيات برجام این تعداد می توانند تغییر کنند. در نتیجه ما باید هم روی سنا و هم مجلس نمایندگان سرمایه گذاری کنیم. تا به امروز نایاک جلسات فراوانی با اعضای این مجلس داشته اند.

ضمن اینکه ایرانیان مقیم آمریکا هم در این مسیر تلاش فراوانی کرده اند. آنها خیلی خوب و حرفه ای می توانند به سناتورها و نمایندگان منتقل کنند که ایران نمی خواهد به سلاح هسته ای دسترسی داشته باشد. با تمام این تلاش ها باز هم قرار است در پایان ماه آگوست نمایندگان نایاک با اعضای کنگره در شهرهای خودشان دیدار و گفتگو کنند و آنها را به دادن رای مثبت به توافق هسته ای با ایران ترغیب نمایند. البته همانطور که می دانید برای موفقیت وتوی اوباما کسب یک سوم آرا تنها در یکی از دو مجلس سنا یا مجلس نمایندگان کافی است اما به هر حال ما نباید همه تخم مرغ های خود را در یک سبد بچینیم تا آخرین لحظه در هر دو مجلس تلاش خواهیم کرد که رای مثبت نمایندگان در قبال توافق هسته ای را بگیریم.

نظرات بینندگان