arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۸ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

بنزین یورو ۴ در ۸ کلانشهر کشور توزیع می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به زودی در ۸ کلان‌شهر بنزین یورو ۴ توزیع می‌شود که نتایج و دستاوردهای آن منجر به بهبود کیفیت زندگی مردم می‌شود.

به گزارش مهر، نشست یک روزه مدیران کل حفاظت محیط زیست استان ها با مدیران عامل شرکت شهرک های صنعتی با حضور متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، سید ابریشمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک وشهرک های صنعتی ایران در اصفهان در ۲۸ مرداد برگزارشد.

سعید متصدی گفت: یکی از رسالت‌های اصلی که سبب برگزاری این نشست شده است تغییری است که در سیاست‌های کلی سازمان محیط زیست در دولت یازدهم به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست براساس ۵ فرایند اصلی، سیاست‌های خود را تبیین می‌کند، گفت: نخستین اصل و سیاست در این سازمان تعامل متقابل با دیگر ارگان‌ها و سازمان‌ها است که برگزاری این نشست مشترک مصداق بارز این تعامل است.

توزیع بنزین یورو ۴ در ۸ کلانشهر کشور

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ابراز کرد: در دو سال گذشته و از آغاز فعالیت دولت یازدهم با بخش‌های مختلف وزارت صنعت تعاملات بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف از جمله صنعت خودروهای کشور برقرار شده که نتیجه آن امروز آن است که همه خودروهای کشور استاندارد یورو ۴ را رعایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه توسعه صنعتی همراه با بهبود کیفیت و رعایت استانداردهای محیط زیستی از دیگر اولویت‌ها و سیاست‌های سازمان است، گفت: امروز سازمان بر خود لازم می‌داند که مطابق استانداردهای جهانی حرکت کند.

متصدی عنوان کرد: براساس تعاملی که با وزارت صنعت در بخش خودروسازی کشور به وجود آمد به زودی در ۸ کلان‌شهر بنزین یورو ۴ توزیع می‌شود که نتایج و دستاوردهای آن منجر به بهبود کیفیت زندگی مردم می‌شود به نحوی که در استان تهران شاهد افزایش ۴۰ روز هوای پاک بیشتر و در استان اصفهان حدود ۳ ماه هوای پاک بیشتر را شاهد بودیم.

وی تاکید‌ بر قانونگرایی و رعایت قوانین و مقررات را از دیگر سیاست‌های سازمان عنوان کرد و گفت: برخی از قوانین را که شاید در مواقعی موجبات رکود و یا توقف واحد صنعتی را فراهم کرده بود اصلاح کردیم همچنین در راستای قانون‌مداری بر تقویت تفکر تخصص‌گرایی و سیستمی کمیته‌های استانی را برای ارزیابی زیست محیطی تشکیل دادیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: افزایش و یا توسعه شهرک‌های صنعتی و تمرکز واحدهای تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی همراه با کاهش میزان صنایع پراکنده و آلوده از دیگر سیاست‌های سازمان محیط زیست است، متأسفانه هیچ کشوری مثل ایران دارای پراکندگی صنعتی در بخش واحدهای تولیدی نیست.

وی بیان کرد: انتقال واحدهای صنعتی و تولیدی به نواحی و شهرک‌های صنعتی یکی از نقش‌های موثری است که باید مدیران عامل شرکت شهرک‌ها و وزارت صنعت ایفا کنند چرا که با این انتقال علاوه بر ارتقای تکنولوژی‌های واحدهای صنعتی، نفع‌های زیادی به محیط زیست می‌رسد.

وی اذعان کرد: ما امروز با یکسری چالش‌های زیست محیطی در کشور روبه‌رو هستیم، این چالش‌ها به آلودگی‌های زیست محیطی کمتر بر می‌گردد و بیشتر متوجه منابع اولیه تأمین کننده واحدهای تولیدی چون آب و خاک است. متأسفانه در توسعه صنعتی در سال‌های گذشته کمتر به این موضوع توجه شد و امروز ما شاهد کمبود شدید این منابع غنی اولیه در کشور هستیم.

خروجی های صنعتی باید به حداقل ممکن از نظر آلاینده ها برسند

در این نشست، سید محمدعلی سید ابریشمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه استانداردهای محیط زیستی روز به روز در ایران و جهان ارتقا می یابد گفت: خروجی کارخانجات صنعتی باید به حداقل ممکن از نظر آلاینده های خاک ، آب و هوا برسد.

وی با اشاره به وضعیت فعلی شهرک های صنعتی کشور گفت: هم اکنون در ۱۶۹ شهرک صنعتی، ۱۸۹ یونیت تصفیه فاضلاب داریم که زیر نظر ۴۴۶ متخصص، فرآیند تصفیه صورت می گیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ۲۸۳ شهرک صنعتی دارای شبکه ی فاضلاب است و در ۴۶ شهرک صنعتی استفاده مجدد از پساب انجام می شود.

وی ادامه داد: ۱۵۱ شهرک قبل از سال ۹۲ مصوبه زیست محیطی دارد و ۴۳ لوح صنعت سبز از سازمان محیط زیست دریافت کردیم و ۱۵ میلیون اصله نهال در شهرک ها با هفت هزار هکتار فضای سبز ایجاد شده که درمجموع ۱۰ درصد فضای سبز جزء تعهدات شرکت شهرکهاست که انجام شده است.

بنابراین گزارش، برگزاری پنل تخصصی تشریح فرآیند بررسی و تایید مطالعات ارزیابی زیست محیطی در سازمان حفاظت محیط زیست و بررسی چالش ها و مسائل مرتبط با آن وصدور گواهینامه شهرک های صنعتی سبز و ضوابط و معیارهای استقرار واحد های صنعتی، پنل تخصصی برنامه ها و مسایل مدیریت فاضلاب و پسماند و استفاده مجدد از پساب تصفیه شده تصفیه خانه های فاضلاب شهرکها و نواحی صنعتی از جمله برنامه های پیش بینی شده این نشست است.

همچنین، پنل برنامه های پایش لحظه ای و آزمایشگاه معتمد در شهرک ها و نواحی صنعتی، بررسی چالش ها و مسایل مربوط به آن و جمع بندی نشست ، صدور بیانیه پایانی و مبادله تفاهم نامه همکاری مشترک از جمله برنامه های دیگر پیش بینی شده این نشست است.

هماهنگی در جهت نیل به اهداف توسعه پایدار، تحقق بخشیدن به اهداف زیست محیطی مرتبط با شهرک ها و نواحی صنعتی کشور و استفاده از ظرفیت های قانونی از اهداف برگزاری این نشست مشترک عنوان شده است.

گفتنی است، تعامل، تسهیل و روان سازی فعالیت های جاری و بیان چالش ها و مشکلات موجود سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و همچنین سازمان حفاظت محیط زیست از اهداف دیگر این نشست است.
نظرات بینندگان