arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۸۲۷
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۲ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۴

الکسیس سیپراس از سمت خود کناره‌گیری کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
الکسیس سیپراس که با پذیرفتن بسته مالی وام‌دهندگان خارجی تحت فشار قرار گرفته، یک ماه مانده به برگزاری انتخابات زودهنگام، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

الکسیس سیپراس نخست‌وزیر یونان پنج‌شنبه شب طی یک نطق تلویزیونی رسما از سمت خود کناره‌گیری کرد.

ساعتی پیش هم یک مقام یونانی به رسانه‌ها اعلام کرده بود که سیپراس قرار است برای هموار کردن مسیر برگزاری انتخابات زودهنگام، از سمتش استعفا می‌دهد.

سیپراس که ابتدای سال جاری میلادی با شعار پایان دادن به ریاضت اقتصادی روی کار آمد، گفت انتخابات زودهنگام سراسری یونان، روز 29 شهریور (20 سپتامبر) برگزار می‌شود.

وی پس از آنکه بر خلاف وعده‌های اولیه، با اصلاحات مد نظر اروپا و وام‌دهندگان بین‌المللی برای دریافت بسته حمایت مالی موافقت کرد، از سوی هم‌حزبی‌های خود در «سیریزا» مورد انتقاد قرار گرفت و 35 نفر از اعضای حزبش در پارلمان علیه این بسته مالی رأی دادند.

همین امر موجب شد تا وی عملا اکثریت را در پارلمان از دست دهد و مجبور به برگزاری انتخابات زودهنگام شود.

یونان که از چند سال قبل درگیر بحران مالی است، تاکنون دو بسته حمایت مالی از صندوق بین‌المللی پول و وام‌دهندگان جهانی دریافت کرده و اصلاحات مد نظر آن‌ها را انجام داده است. با این حال، مردم این کشور همچنان با مشکلات گسترده، نرخ بالای بیکاری و تورم شدید دست و پنجه نرم می‌کنند.

همین امر موجب شده تا افکار عمومی خواستار پایان دادن به سیاست‌های ریاضتی‌ای باشند که آن را دلیل اصلی مشکلات امروز کشورشان می‌دانند. اختلاف نظر میان آتن و وام‌دهندگان بین‌المللی موجب شد تا ماه گذشته بانک‌های یونان به مدت دو هفته، تعطیل باشند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان