arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۱۹۶۱
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۹ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۴

آیا اشتباهات فغانی عمدی است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

٩٧ روز پس از جنجال تبریز، این‌بار علیرضا فغانی در غربی‌ترین نقطه پایتخت یک داوری جنجالی دیگر را تجربه کرد. او که در ٣ هفته ابتدایی لیگ به دلیل حضورش در مسابقات شرق آسیا غایب بود، حالا هواداران پرسپولیس را هم مثل هواداران تراکتورسازی علیه خود می‌بیند و برای خروج از ورزشگاه آزادی نیز جمعه مجبور به اقدامات خاصی شد.

این همان داور فینال آسیاست؟
علیرضا فغانی که تا قبل از قضاوت دیدار تراکتورسازی و نفت در هفته سی‌ام لیگ چهاردهم به نقطه اعتماد کمیته داوران تبدیل شده بود و حساس‌ترین مسابقات را قضاوت می‌کرد،‌ حالا با بی‌اعتمادی تیم‌های لیگ برتری روبه‌رو شده است. او بعد از ٣ هفته غیبت برای دیدار حساس پرسپولیس و ذوب‌آهن انتخاب شد. سرخپوشان که در هفته‌های قبلی و به‌ویژه در دیدار با سپاهان هم شدیدا به مسائل داوری شکایت داشتند،‌ بار دیگر بازی برده را باختند و به اعتقاد تمام کارشناسان چند اشتباه داوری فاحش در این شکست تاثیرگذار بود. حالا سوال اینجاست چطور داوری که ٧ ماه قبل فینال جام ملت‌های آسیا را به بهترین شکل قضاوت کرده،‌ در ٢ بازی متوالی لیگ ایران فستیوالی از اشتباهات را به نمایش می‌گذارد؟

هواداران و شائبه تعمد
بعد از دیدار پرسپولیس و ذوب‌آهن هواداران و پیشکسوتان خشمگین پرسپولیس در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی اشتباهات فغانی را در این دیدار عمدی دانستند و از جمله‌هایی مانند امیدواریم او شب راحت بخوابد و... استفاده کردند. به کامنت‌های سایت‌های مختلف خبری نیز که سری می‌زنیم عصبانیت آنها را از اشتباهات فغانی درک می‌کنیم. جالب این است که اکثر هواداران شائبه طرفداری او از تیم‌های اصفهانی را عنوان کرده‌اند. به تساوی کشیده شدن دیدار تراکتورسازی و نفت که به قهرمانی سپاهان منجر شد و برتری ذوب‌آهن با اشتباهات داوری مقابل پرسپولیس مسائلی است اذهان عمومی را به این فکر انداخته که تمام این مسائل به سود اصفهانی‌ها رقم می‌خورد. در ادامه چند جمله از هواداران خشمگین را می‌خوانید: «جایی برای صحبت نذاشته دشمن پیراهن قرمز عاشق پیراهن زرده»،  « فغانی تو از پرسپولیس ٣ امتیاز گرفتی، از تراکتور جام و گرفتی، به خداواگذارت می‌کنم».

برخورد با داور جنجالی
داوری که کاندیدای نخست ایران برای حضور در جام‌جهانی ٢٠١٨ است،‌ حالا کارش به جایی رسیده که چند هفته یک‌بار توسط کمیته داوران با محرومیت رو‌به‌رو می‌شود. فریدون اصفهانیان،‌ رئیس کمیته داوران دراین‌باره می‌گوید: « طبق گزارش ناظر بازی فغانی روی پنالتی ذوب‌آهن اشتباه کرده و از نظر ما عملکرد خوبی در مسابقه دیروز نداشته است. با توجه به نمره‌ای که فغانی گرفته طبق آیین نامه انضباطی با او برخورد می‌کنیم. او عملکرد خوبی نداشت و احتمالا هفته بعد قضاوت نخواهد داشت.»

اشتباهات او عمدی نیست
هدایت ممبینی،‌ عضو سابق کمیته داوران درباره دلایل اشتباهات تاثیرگذار فغانی در بازی‌های اخیر به «شهروند» می‌گوید: «من بحث عمدی بودن اشتباهات فغانی را نمی‌پذیرم اما معتقدم او اشتباهات خیلی بیشتری نسبت به قضاوت‌های قبلی خود داشته است. البته به خاطر چند اشتباه نباید کلیت یک داور را زیر سوال برد. به نظرم مشکل اصلی در نحوه چینش داوران است.

فغانی اصلا انتخاب خوبی برای دیدار پرسپولیس و ذوب‌آهن نبود چون  ٣ هفته ابتدایی را غایب بوده و آخرین بار هم دیداری را قضاوت کرده بود که کسی خاطره خوبی از آن ندارد. درواقع چینش داوران با توجه به مسائل روحی و روانی و سابقه یک داور یک هنر است که متاسفانه در دپارتمان داوری دیده نمی‌شود.» وی همچنین می‌افزاید: ‌« شاید بهتر بود فغانی گام به گام وارد لیگ می‌شد، نه این‌که حساس‌ترین بازی را به او بدهند. با این وضع و هجمه‌های اخیر ریکاوری فغانی بسیار سخت است و او دیگر اعتماد به نفس لازم را ندارد. من چند بار شنیده‌ام گفته‌اند ما بهترین داورمان را برای فلان بازی گذاشتیم که اشتباه است چون باید بهترین گزینه را برای هر بازی انتخاب کرد،‌ نه بهترین داور. افت فغانی به دلیل مسائل روحی و روانی است.»

فغانی بی‌روحیه شده است
رضا غیاثی، کارشناس داوری کشورمان در رابطه با افت فغانی خاطرنشان می‌کند: «برخورد فدراسیون با اتفاقات دیدار پایانی لیگ چهاردهم فقط باعث شد که علیرضا فغانی یکی از بهترین داوران قاره آسیا را محروم و بی‌روحیه کند. در ٣ هفته اول لیگ برتر امسال به فغانی قضاوت داده نشد و به یکباره می‌بینیم که در مهم‌ترین مسابقه هفته چهارم فغانی داور مسابقه می‌شود. داوری که بی روحیه و مثل مرغ سرکنده در زمین می‌شود. پس اگر علیرضا فغانی در بازی پرسپولیس و ذوب آهن اشتباه کرد نباید او را مقصر بدانیم مقصر اصلی کفاشیان،‌ اصفهانیان و
عنایت هستند.»

فدراسیون به دنبال چاره
با به وجود آمدن حساسیت روی بهترین داور ایران در سطح بین‌المللی کار برای کمیته داوران و دپارتمان داوری بسیار سخت می‌شود. علاوه بر او داوران دیگر نیز هستند که برخی از تیم‌ها روی آنها حساسیت دارند و با یک اشتباه کوچک‌هزار و یک انگ به آنها می‌چسبانند. باید دید راهکار فدراسیون برای خروج از این وضع بحرانی در داوری فوتبال چیست چون اگر به همین منوال پیش برویم شاید شاهد اتفاقات بدتری  باشیم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
3
22
به نظر من فدراسیون به جای این همه هزینه یه مبلغی هم از هر باشگاه اخذ نماید و 10 تا داور از خارج استخدام کنه خیلی به نفع همه هست هم لیگ کیفیتش بالا میره
تیراختورچی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
3
22
حداقل داور چینی بیارین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
0
15
قضاوت فغانی در بازی استقلال و پیکان . تراکتور و سپاهان فصل قبل و پرسپولیس و ذوب امسال واقعا اخر داوریها بود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
1
11
عمدی هم نباشد در پنالتی توصیه می شود اگر شک دارید بگذارید بازی ادامه پیدا کند.
بهنام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
7
9
البته همين آقاي فغاني با قرباني كردن ملوان يك قهرماني جام حذفي هم تقديم پرسپوليس كرده.
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
0
7
متاسفانه عملکرد داوری در ایران با پشت پرده های فساد ارتباط مستقیمی دارد.
داوری چزیی از فوتبال است اما وقتی همه اشتباهات در یک جهت باشد دیگر شائبه سهوی بودن براش منتفی میشود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
26
1
فغانی خیلی هم داورخوبیه هرتیمی گل نزنه داوربدبخت رو مقصر میدونند
شادمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
2
11
من معتقدم فغاني روحيه و تمركز لازم براي قضاوت را ندارد
ناشناس
|
Azerbaijan
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
3
0
برای روحیه دادن به فغانی باید بهش مدال هم میدادند
علوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
2
0
چون پرس پولیس باخته حالا باید جوری داوری را بچیینند که به مذاق قرمزها خوش بیاید.حال اگر به نفع قرمز ها می گرفت بهترین داور ایران بود.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
0
3
آقای فغانی ،آه دوستداران تیم تراکتور سازی، تو را خواهد گرفت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
0
3
الان چند سالی است که داورها با اشتباهتشون تیمهای لیگ رو تو جدول رده بندی می کنند. این فوتبال دیگه لذتی نداره
علی ر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
0
4
من به جای فغانی باشم دور این کار را کلاً خط میکشم ، آخه مگه مجبوری ، آبروی خودتو ببری و آخرش هم بعد از بازی ........
نظرات بینندگان