arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۶ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۴

نيويورک‌تايمز: جمهوري‌خواهان به دنبال راه‌هاي جديد براي برهم زدن برجام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با حمايت تعداد کافي سناتورهاي دموکرات از برجام و حفظ حق وتو اوباما، جمهوري‌خواهان کنگره به دنبال راههاي جديدي از جمله تحميل مجدد تحريم‌ها عليه ايران است به اميد آنکه بتوانند توافق ايران و ۱+۵ را از بين ببرند.

با حمايت سي و چهارمين سناتور دموکرات از توافق هسته‌اي ايران و 1+5 (آمريکا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين بعلاوه آلمان) و در نتيجه حفظ حق وتو اوباما در اين زمينه، جمهوري‌خواهان به دنبال راههاي جديدي براي برهم زدن برجام هستند.

بنا به گزارش روزنامه آمريکايي نيويورک‌تايمز، جمهوري‌خواهان که تمايلي به تصويب برجام در کنگره ندارند، در تلاش هستند راههاي جديدي را براي از بين بردن توافق ايران و ۱+۵ بررسي کنند که مي‌توان از اين راهها به تحميل مجدد تحريم‌هايي عليه ايران اشاره کرد که اين تحريم‌ها قرار بود طبق توافق وين برداشته شود.

سناتور «ميچ مک کونل» رهبر اکثريت جمهوري‌خواهان سنا آمريکا از ايالت «کنتاکي» در اينباره مي گويد: «در حاليکه رئيس‌جمهور احتمالاً مي‌تواند حق وتو خود را با حمايت محدود و اندک و حزبي يک سوم از يکي از مجالس کنگره به دست آورد، هر دو حزب کنگره مي‌بايست دفاع خود را در خليج‌فارس تقويت کند و مقابل نقض حتمي توافق توسط ايران بايستد.»

نيويورک‌تايمز گزارش کرد، چندين نفر از مشاوران نمايندگان کنگره اعلام کردند که تصويب تحريم‌هاي جديد، حتي با اينکه بسياري از آنها بعنوان بخشي از توافق هسته‌اي قرار است لغو شود، يک مسير احتمالي است زيرا به تهران و کاخ پيامي را ابلاغ مي‌کند و دموکرات‌ها را در جايگاه دشواري قرار مي‌دهد.

کاخ سفيد به طور دائم اعلام کرده است که تصويب تحريم‌هاي بيشتر عليه ايران مي‌تواند مشروعيت آمريکا را در نزد شرکاي مذاکره‌کننده خود تضعيف کند.

سناتور «باب کورکر» جمهوري‌خواه ايالت «تنسي» و رئيس کميته روابط خارجي سنا آمريکا قبل از تعطيلات آگوست کنگره و بعد از يک جلسه توجيهي با «ارنست مونيز» وزير انرژي آمريکا گفت: «يکي از اولين چيزهايي که کنگره بعد از پايان اين بحث صورت خواهد داد، تصويب تمديد تحريم‌ها (عليه ايران) است.»
منبع: فارس
نظرات بینندگان