arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۴۵۵
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۰۱ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۰

واکنش کلینتون به احتمال حمله نظامی آمریکا به سوریه

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگویی تلویزیونی که روز یکشنبه پخش شد دخالت آمریکا را در سوریه با روشی که در لیبی دخالت می کند بعید دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگویی تلویزیونی که روز یکشنبه پخش شد دخالت آمریکا را در سوریه با روشی که در لیبی دخالت می کند بعید دانست.

به گزارش خبرگزاری انتخاب؛ کلینتون در عین حال افزود: هر قیام در هر کشور عربی ویژگیهای مخصوص به خود را دارد.

کلینتون افزود آمریکا از خشونتها در سوریه به شدت متاسف است اما شرایط در لیبی متفاوت است زیرا که معمر قذافی رهبر لیبی از نیروی هوایی و سلاح سنگین بر ضد غیرنظامیان استفاده کرده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا پیش بینی می شود که آمریکا در سوریه نیز همانند لیبی دخالت کند و منطقه پرواز ممنوع اعمال کند ، گفت نه.

کلینتون در این مصاحبه که متن آن را شبکه «سی بی اس» منتشر کرد گفت هر اوضاعی شرایط مخصوص به خود را دارد ، مطمئنا ما از شدت خشونتها در سوریه ابراز تاسف می کنیم و همان چیزی را از آنها می خواهیم که از دیگر حکومتها می خواهیم.

وی افزود ما از آنها می خواهیم نیازهای مردم را برآورده کنند ، به خشونت متوسل نشوند ، اجازه برگزاری اعتراضات مسالمت آمیز را بدهند و روند اصلاحات اقتصادی و اجتماعی را نیز آغاز کنند.

کلینتون افزود شرایط در دو کشور سوریه و لیبی با هم متفاوت است و خشونتها در سوریه و حملاتی که دولت این کشور به معترضان انجام می دهد در سطحی است که هنوز محکومیت بین المللی را در پی نداشته است و یا هنوز درخواستهایی از اتحادیه عرب یا دیگر طرفها برای اعمال منطقه پرواز ممنوع برفراز سوریه همانند آنچه که برفراز لیبی اعمال می شود مطرح نشده است.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود اگر ائتلافی در جامعه بین المللی وجود داشته باشد ، اگر قطعنامه ای در شورای امنیت صادر شود و اگر درخواستی از اتحادیه عرب و محکومیتی بین المللی وجود داشته باشد...

اما این اقدامات انجام نشده است.

وی افزود آنچه که در هفته های اخیر در سوریه رخ داده است نگران کننده است اما بین کمک گرفتن از هواپیما و بمباران کردن شهرها (همانند لیبی) و بین رفتار پلیس که به صراحت از زور استفاده می کند و هیچ کدام از ما نمی خواهیم آن را هم ببینیم تفاوت وجود دارد.
نظرات بینندگان