arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۶۸۰۹
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۶ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۴

واردات خودرو با ارز دارو؟!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو انجمن واردکنندگان خودرو گفت: ما نه استفاده‌کننده از ارز دارو بودیم و نه ارائه‌کننده این ارز، بنابراین اطلاعاتی در مورد مباحث مطرح شده مبنی بر واردات خودرو با ارز دارو ندارم.

عبدالرضا فهیمی در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه وزیر بهداشت وقت دولت دهم در سال 1391 به واردات خودرو با ارز دارو اعتراض کرده بود، این کار از سوی چه کسانی صورت گرفت؟ اظهار کرد: ما نه استفاده‌کننده از ارز دارو بودیم و نه ارائه‌کننده این ارز، بنابراین اطلاعاتی در مورد مباحث مطرح شده مبنی بر واردات خودرو با ارز دارو ندارم.

وی ادامه داد: واقعیت این است که سطح سیاست‌زدگی در اقتصاد کشور افزایش یافته و هر موضوعی را می‌خواهیم به موضوع سیاسی وصل کنیم. اقتصاد پدیده سیاسی شده و بخشی از رکود فعلی نیز ناشی از سیاست‌زدگی اقتصاد است.

عضو انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به اینکه کمیسیون اصل 90 مجلس در گزارشی برخی تخلفات واردکنندگان خودرو از جمله واردات خودرو با ارز مرجع 1226 تومانی و فروش آن با نرخ ارز آزاد را تایید کرده است، شما در سال 1391 محصولاتی که با ارز 1226 وارد کردید را با چه نرخی فروختید؟ اظهار کرد: ما در آن سال با هر ارزی که خودرو وارد کردیم با همان نرخ نیز فروختیم و بعضا نیز به دلیل افزایش نرخ ارز متضرر شدیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود برخی واردکنندگان خودرو از کمپین تحریم خودروهای داخلی استفاده کرده‌اند، خاطرنشان کرد: این اتهام است و وقتی تحت فشار باشید می‌توانید هر عاملی را برجسته کنید. کلاس قیمتی خودروهای ما رقیب خودروهای داخلی نیست. باید نیاز مصرف‌کنندگان دیده شده و برآورده شود در آن صورت به جای آنکه همدیگر را متهم کنیم، بهتر است به این موضوع توجه کنیم.

فهیمی ادامه داد: البته هم‌اکنون خودروهای چینی که اکثریت‌شان حجم موتوری کمتری از 2000 سی‌سی دارند تعرفه واردات‌شان پایین و 40 درصد است به همین دلیل خودروهای چینی توانسته‌اند به عنوان رقیب خودروهای داخلی وارد شوند در حالیکه دولت باید با تغییر تعرفه‌ها، رقابت را به سوی خودروهای با قیمت بالاتر سوق دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعریف صورت گرفته از خودروهای لوکس نادرست است، تصریح کرد: اینکه مبنای تعریف لوکس بودن یا نبودن خودرو، حجم موتور آن باشد درست نیست. در حال حاضر خودروی بسیار لوکس با حجم موتور کمتر از 2500 سی‌سی وارد می‌شود اما خودروی معمولی با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی نمی‌تواند وارد شود.

عضو انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: این در حالی است که براساس عرف موجود خودروهای سایز متوسط با ارزش بالای 70 هزار دلار و خودروهای شاسی‌بلند با قیمت بالای 100 هزار دلار لوکس محسوب می‌شوند بنابراین معیار لوکس بودن خودرو، ابعاد و کلاس آن است نه حجم موتور.

وی در پاسخ به اینکه چند درصد خودروهای تویوتای وارد شده در پنج ماهه نخست امسال از سوی نمایندگی رسمی و چند درصد از سوی واردکنندگان متفرقه وارد شده است؟ گفت: امسال 45 درصد خودروهای تویوتا از سوی نمایندگی رسمی و 55 درصد ازسوی واردکنندگان متفرقه وارد شده است.

در این نشست کوروش مرشد سلوک - عضو هیات مدیره شرکت ایرتویا، اظهار کرد: در زمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت طبق بخشنامه‌ای اجازه واردات خودرو از سوی عاملیت‌های فروش را صادر کرد به‌گونه‌ای که بازرگانان می‌توانند بروند از نمایندگی‌های فعال در کشورهای همسایه، نمایندگی فروش بگیرند و به عنوان نمایندگی دسته دوم فعالیت کنند.

وی در پاسخ به اینکه در این صورت عاملیت فروش که قراردادی با شرکت خودروساز خارجی منعقد نکرده، چگونه می‌تواند استانداردها و دانش فنی سرویس و تعمیر خودروهای مربوطه را از خودروساز خارجی اخذ و به داخل کشور منتقل کند؟ خاطرنشان کرد: یکی از موارد مذاکره با وزارت صنعت، معدن و تجارت همین است که این امکان را ایجاد نکنند زیرا از این طریق خودرویی وارد می‌شود که از سوی نمایندگی رسمی وارد نشده و باعث ایجاد مشکلاتی برای مصرف‌کننده خواهد شد. در این زمینه مکاتباتی از طریق انجمن واردکنندگان خودرو با وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گیرد تا به این شکل نمایندگی واردات خودرو واگذار نشود.
نظرات بینندگان