arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۶۹۱
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۲ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۰

نفوذ مواد رادیو اکتیو به آبهای زیرزمینی ژاپن

اپراتور نیروگاه هسته ای فوکوشیما اعلام کرد مواد رادیو اکتیو در آبهای زیرزمینی ژاپن نیز نفوذ کرده اما آبهای آشامیدنی را تحت تاثیر قرار نداده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اپراتور نیروگاه هسته ای فوکوشیما اعلام کرد مواد رادیو اکتیو در آبهای زیرزمینی ژاپن نیز نفوذ کرده اما آبهای آشامیدنی را تحت تاثیر قرار نداده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب به نقل  از آسوشیتدپرس، خبر نفوذ مواد رادیو اکتیو در آبهای زیرزمینی که اواخر روز پنج شنبه اعلام شد این نگرانی را بوجود آورده که ژاپن برای مدت طولانی درگیر این مساله خواهد بود و شرکت برق توکیو نیز به این زودیها نخواهد توانست وضعیت این نیروگاه را تحت کنترل در آورد. میزان آلودگی آبهای زیر زمینی به مواد رادیو اکتیو ده هزار برابر بیشتر از حد مجاز اعلام شده است.

مواد رادیو اکتیو نشت کرده از نیروگاه فوکوشیما پیش از این مواد غذایی را نیز الوده کرده بود و توانایی کارگران برای تحت کنترل در آوردن نیروگاه با مشکل مواجه کرده است.

در حالیکه به نظر نمی رسد میزان تشعشعات مشکلات جدی برای ژاپن ایجاد کند اما این نگرانی نیز وجود دارد که اگر میزان غلظت ید رادیو اکتیو در چشمه ها و رودخانه ها بیشتر شود آبهای آشامیدنی را نیز آلوده خواهند شد.

 کارشناسان محیط زیست معتقدند مواد رادیو اکتیو بسرعت در زمین منتشر خواهند شد همانگونه که انتشار آنها در آب اقیانوس نیز با سرعت صورت گرفت.

دولت ژاپن روز جمعه اعلام کرد برای اطمینان از آلوده نشدن مواد غذایی به مواد رادیو اکتیو، بر روی گوشت گاوهایی را که ذبح می شود آزمایشات بیشتری انجام خواهد دادد.

سخنگوی وزارت بهداشت ژاپن اعلام کرد در گوشت گاوی که در روز پانزدهم مارس در فاصله هفتاد کیلومتری نیروگاه فوکوشیما ذبح شده بود سزیم یافت شده است.

سزیم رادیو اکتیو اگر وارد بدن انسان شود سبب بروز انواع سرطانها خواهد شد. از روز یازدهم مارس که سیستم های خنک کننده نیروگاه از کار افتاد کارگران ژاپنی همچنان تلاش می کنند این راکتورها را که بیش از حد گرم شده اند خنک نگه دارند.

شرکت برق ژاپن برای حل مشکل راکتورهای هسته ای از کشورهای خارجی در خواست کمک کرده است.
نظرات بینندگان