arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۲۱ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۰

باگبو حداکثر تا يک روز ديگر دوام مي آورد

ونسان اوژو، کارشناس مسایل آفریقا و خبرنگار ارشد هفته نامه اکسپرس در مصاحبه با شبکه فرانس 24 گفت: در بدترین حالت برای کشور، لوران باگبو تا یک روز دیگر و در بهترین حالت تا چند ساعت دیگر دوام خواهد آورد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
لوران باگبو در بدبینانه ترین سناریو تا یک روز دیگر دوام می آورد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب، ونسان اوژو، کارشناس مسایل آفریقا و خبرنگار ارشد هفته نامه اکسپرس در مصاحبه با شبکه فرانس 24 گفت: در بدترین حالت برای کشور، لوران باگبو تا یک روز دیگر و در بهترین حالت تا چند ساعت دیگر دوام خواهد آورد.

اوژو توضیح داد: تنها شماری از گارد ریاست جمهوری و نیروهای کماندویی نزدیک به باگبو باقی مانده اند که البته به شدت مقاومت می کنند.

آنان مجبورند هم از کاخ ریاست جمهوری در محله پلاتو و هم از اقامتگاه باگبو در یک محله دیگر دفاع کنند.

موازنه قوا به شدت به نفع نیروهای طرفدار الحسن واتارا است.

درباره اینکه آیا باگبو تسلیم می شود یا فرار می کند، باید بگویم که شخصیت وی اساسا اینگونه نیست.

مخصوصا اینکه وی عمیقا اعتقاد دارد قربانی توطئه بعد از انتخابات شده و رییس جمهور مشروع است.

در هر صورت از هفته ها قبل وی با دو دیدگاه نزد نزدیکان و وفادارانش مواجه بوده است.

گروهی که عقیده داشتند که نبرد برای حفظ قدرت را می بازند و مناسب است تا دیر نشده، مذاکرات برای خروج آبرومندانه از قدرت را در پیش بگیرند.

و گروهی دیگر به رهبری همسرش سیمون باگبو که دارای رویکردها و اندیشه های مذهبی آخرالزمانی است که عقیده دارد باید مقاومت کرد.

با این حال چند هفته قبل همین خانم باگبو برای خرید ویلایی در کوتونو، پایتخت بنین، اقدام کرد که نشان می دهد تا اندازه ای شرایط امروز را پیش بینی کرده بودند.

گوینده فرانس 24 تصریح کرد که بنا بر اعلام گیوم سورو، نخست وزیر الحسن واتارا، باگبو و همسرش باید در دادگاه بین المللی کیفری محاکمه شوند.

ونسان اوژو درباره راهبرد سیاسی و نظامی الحسن واتارا برای غلبه بر مقاومت باگبو گفت: واقعیت است که در مقابله با بحران ها زمانبندی سیاسی با زمان بندی نظامی متفاوت است.

در عین حال نیروهای مسلح طرفدار الحسن واتارا در این مدتی که از تلاش های سیاسی می گذرد، بیکار نبوده و هم از جهت تسلیحاتی و هم از جهت جنگاور، خودشان را تقویت کرده اند.

همچنین باید گفت که تحریم ها و فشار های بین المللی نیز بی تاثیر نبوده است.

زیرا وقتی شما در ارتش هستید و مشاهده می کنید که رییس شما با تمام جامعه بین المللی مشکل دارد و همچنین نمی تواند حقوق شما را پرداخت کند، معلوم است که از وی رویگردان می شوید.

اوژو همچنین تاکید کرد: شکست باگبو به معنای پیروزی واتارا نیست.

بزرگ ترین چالش واتارا بعد از کنار رفتن باگبو این است که بتواند حاکمیت قانون را در کشور برقرار کند.

من مانند بسیاری از ناظران دیگر مانند کمیسیون حقوق بشر از ارتکاب خشونت های مرگبار از سوی نیروهای واتارا بیمناک هستیم.

این ها به هر حال افرادی هستند که از سال 2002 در نبرد حاضرند، مدت ها با زور اسلحه کنترل قوا در نیمه شمالی کشور را در اختیار داشته اند.

گیوم سورو و الحسن واتارا باید از هر گونه اقدام خشونت باری اجتناب کنند و این را بدانند که نمی توانند و نباید اداره کشور را بر اساس کشتار و خشونت پایه گذاری کنند.

به نظر من الحسن واتارا به محص اینکه باگبو از قدرت خارج شود، باید با مردم صحبت کند و خودش را به عنوان رهبر آشتی و صلح بین مردم ساحل عاج معرفی کند تا موفقیت ریاست جمهوری اش تضمین گردد.
نظرات بینندگان