arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۷۳۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۸ - ۰۴ مهر ۱۳۹۴

فاجعه انساني در حج

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به دنبال وقوع فاجعه انساني درمنا2000نفر كشته و به همين تعداد زخمي شده‌اند. اين در حالي است كه هنوز دولت سعودي آمار رسمي ارائه نكرده است. مسئولين سازمان حج و زيارت نيز آمار رسمي و كامل ازكشته و مجروحين حجاج ايراني نداده‌اند و فعلاً كشته شدن 133نفر ايراني را در حالي تائيد كرده اند كه مي‌گويند، بيش از 366 نفر از حجاج ايراني مفقوداند و اطلاعي از آنها ندارند. اولين مشكل بعد از وقوع حادثه، بلبلشوي مديريتي در مداواي مجروحان و رسيدگي به آسيب‌ديدگان بوده است؛ به طوري كه هنوز هيچ كشوري اطلاع دقيق از مجروحان و كشته شدگان حجاج خود ندارد. ضعف مديريتي از سوي سعودي‌ها اولين پيامدي است كه همه كشورهاي اسلامي در اعتراض به وقوع اين فاجعه در مراسم حج ابراز كرده‌اند.

اگر چه شاه سعودي از فرزندان خود كه مسئوليت برگزاري حج را دارند، تشكر و تمجيد كرده است و در اولين مصاحبه ضمن ابراز تأسف گفته است «فرزندان خانواده سلطنتي كه مسئوليت حج را به عهده دارند، به خوبي از انجام وظايف خود بر مي‌آيند!» اين واقعيت كه چرا سعودي‌ها از انجام مديريت بدون حوادث در حج ناتوان هستند؛ ديگر مورد پرسش نيست، بلكه واقعيتي شده كه مورد اعتراض اغلب دولت‌ها در كشورهاي اسلامي قرار گرفته‌است؛ اما مشكل اين است كه هر بار دولت‌ها در كشورهاي اسلامي با اعلام تأسف از وقوع حوادث بعد از مدتي كوتاه از كنار آن عبور مي‌كنند در حالي كه دولت سعودي مخارج بالايي از هزينه‌سازي براي رفاه حجاج را ارائه و با آن خبرسازي مي كند. به نظر مي رسد مشكل اگر چه در ضعف مديريت، عليرغم مخارج بسيار ديده مي‌شود، اما ريشه آن در جاي ديگر است. ريشه اين گونه حوادث را بايد در نگاه خانواده سلطنتي سعودي به «انسان» ديد و ارزيابي كرد. مرگ يك مسلمان براي سعودي‌ها آن چنان عادي است كه در برابر آن هرگز احساس مسئوليت نمي‌كنند. به يمن نگاه كنيد. در ماه حرام(ذي‌الحجه) همچنان اين كشور مسلمان را زيرآتش مرگبار و بمباران‌هاي هوايي خود قرار داده‌اند و هر روز به كشتار مسلمانان يمن ادامه مي‌دهند. از نگاه «وهابيت» كه باور حكام سعودي است، ساير دسته بندي‌هاي مذهبي مردودند و به خصوص شيعيان مهدورالدم‌اند و ريختن خون آن‌ها هيچ اشكالي ندارد.

واكنش مسئولين سعودي در برابر فاجعه انساني در منا و كشته شدن 2000نفر از حجاج را بايد در باور وهايبت آنها جستجو كرد. شيوخ وهابي اگر قدرت داشتند، حتي حرم نبوي را هم ويران مي‌كردند، همان گونه كه بارها اين آروزي خود را به زبان آورده‌اند و بسياري از مراسم حج را شرك مي‌شمارند. بنابراين از حادثه منا كه چندصد نفر از حجاج كشته يا زخمي شده‌اند چندان احساس نگراني ندارند. رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيام خود درباره فاجعه منا، تاكيد كرده‌اند كه «دولت سعودي موظف است مسئوليت سنگين خود را در اين حادثه تلخ بپذيرد و به لوازم آن به قاعده‌ي حق و انصاف عمل كند.

مديريت غلط و اقدامات ناشايسته كه عامل اين فاجعه بوده نبايد از نظر دور بماند.» پرونده اين فاجعه تازه باز شده است؛ اما اگر در سطح دولت‌هاي اسلامي بررسي آن و چاره انديشي درباره آن به درستي انجام نگيرد؛ اين پرونده فاجعه بار همچون ديگر پرونده‌ها به دست فراموشي سپرده خواهد شد و دولت سعودي نه تنها گوش به هيچ اعتراضي نخواهد داد، بلكه همچنان از مصدر باور وهابيت، ريختن خون مسلمان را عادي و اين گونه حوادث را ناشي از سوءرفتار حجاج معرفي خواهد كرد و نه ضعف مديريت خود!

*اطلاعات
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
علی محمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
0
3
این ننگ بی تفاوتی حاکمان سعودی درقبال مسلمانان وبخصوص حادثه عظیم منا تاابد برپیشانی این نابخردان باقی خواهد ماند.
نظرات بینندگان