arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۷۵۹۹
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۵ - ۰۵ مهر ۱۳۹۴

وجود يك بازار مالي كارآمد از پیش نيازهاي بنیادی توسعه بخش كشاورزي است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جلسه كارگروه نظام مالي و تامين و تجهيز منابع در بخش كشاورزي و منابع طبيعي روز يكشنبه 29 شهريورماه به ميزباني بانك كشاورزي برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي بانك كشاورزي، در اين جلسه دكتر مرتضي شهيدزاده رئيس هيات مديره و مديرعامل بانك كشاورزي ، با اشاره به جايگاه مهم و نقش كليدي بخش كشاورزي در توسعه پايدار اقتصادي ، امنيت غذايي، فقرزدایی، رفع چالش هاي اجتماعي ، اقتصادی ،محيط زيستي و ایجاد اشتغال ، سرمايه گذاري در اين بخش را ضرورت توسعه كشور دانست و دسترسي آسان و سريع به منابع مالي را از الزامات سرمايه گذاري در بخش كشاورزي اعلام كرد.

دکترشهيد زاده دربخش ديگري از سخنان خود توسعه نيافتگي بازارهاي مالي كشاورزي و ریسک بالای سرمایه گذاری را عامل كاهش سودآوري فعاليت هاي اين بخش و کاهش رغبت سرمایه گذاران دانست وافزود: تجربه کشورهای موفق نشان می دهد که به كارگيري تجهيزات سرمايه اي در بخش هاي مختلف توليد  به افزایش بهره وری عوامل تولید از جمله مدیریت، نیروی کار و زمین منجر می شود و این امر علاوه بر پوشش هزینه نهاده های تولید و ایجاد بازده مناسب برای سرمایه گذاری ها، مازاد عرضه داخلی و توسعه صادرات محصولات کشاورزی را به همراه دارد.

وی ادامه داد: بازار مالی کشاورزی به سبب نقش موثری که در تامین منابع مالی و سرمایه مورد نیاز برای سرمایه گذاری و توسعه بخش کشاورزی دارد از اهمیت بالایی برخوردار است و وجود يك بازار مالي كارآمد كه نيازهاي مالي كشاورزان را با هزينه مبادله ای نسبتا پايين فراهم كند از پیش نيازهاي بنیادی توسعه بخش كشاورزي است.

دکترشهیدزاده  تصريح كرد: در برنامه ششم بايستي به ویژگی ها و چالش های بازار ها و نهاده های مالی کشاورزی در کشور  پرداخته و شرايط حاكم بر بازارهاي مالي كشاورزي و روستایی  بررسي شود. سپس یک بازار مالی کشاورزی توسعه یافته و نحوه تامین مالی آن معرفی شود.

وی گفت: بانك كشاورزي با ايجاد صندوق يكم سرمايه گذاري در بازار بورس تا کنون حدود 50 هزار ميليارد سرمايه جذب و به بخش کشاورزی تزریق كرده است .

بر اساس اين گزارش، مدیر عامل و رئیس هیات مدیره بانک کشاورزی در این کارگروه برای ساماندهی بازارهای مالی کشور پیشنهاداتی مطرح کرد که از آن جمله می توان پبشنهاد به كارگيري مكانيزم هاي بازار سرمايه در تنظيم بازار كالاي كشاورزي، به كارگيري منابع بازار سرمايه براي توسعه زيرساخت هاي كشاورزي، ایجاد شرکت تامین سرمایه در بازار سرمایه برای بخش کشاورزی، به كارگيري سرمايه هاي خارجي به منظور توسعه زيرساخت ها و تولید اقتصادی و استاندارد به منظور صادرات محصولات کشاورزی ، استفاده از ظرفيت قانون رفع موانع تولید براي توسعه سرمايه گذاري در بخش کشاورزی ، استفاده كامل از ظرفيت صندوق توسعه ملي و توانمند سازي تشكل هاي توليدي به منظور ایجاد و تقویت زنجیره ارزش در بخش کشاورزی را نام برد.

شایان ذکر است تاکید بر اهمیت افزایش حجم پول در بخش کشاورزی، تلاش برای سازماندهی منابع پراکنده و در اختیار گرفتن نظام مند آن ها به منظور توسعه بخش کشاورزی از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

نظرات بینندگان