arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۷۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۰ - ۰۷ مهر ۱۳۹۴
امیر قطر در سازمان ملل:

ایران و کشورهای خلیج فارس باید توافق کنند؛ آمادگی میزبانی مذاکرات ایران و اعراب منطقه را داریم

امیر قطر در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ایران کشوری مهم و تاثیرگذار است که در همسایگی ما قرار دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایران و کشورهای خلیج فارس باید توافق کنند؛ آمادگی میزبانی مذاکرات ایران و اعراب منطقه را داریم

امیر قطر در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ایران کشوری مهم و تاثیرگذار است که در همسایگی ما قرار دارد.

به گزارش «انتخاب»، شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه بن حمد آل ثانی ، امیر قطر در سخنرانیش در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل با بیان اینکه باید از انتشار تسلیحات هسته ای در سطح منطقه و جهان جلوگیری کرد، تصریح کرد: توافق بین ایران و کشورهای پنج به علاوه یک، گامی مثبت و با اهمیت تلقی می شود. ما امیدواریم این توافق به استقرار امنیت در منطقه منجر شود. ما خواستار برچیده شدن سلاح هسته ای و تسلیحات کشتار جمعی از کل منطقه هستیم. استقرار امنیت در خلیج ( فارس ) موضوعی ضروری برای کشورهای منطقه است. منطقه خلیج ( فارس ) باید از خطر تسلیحات هسته ای مصون باشد. مردم این منطقه باید امکان بهره مند شدن از انرژی هسته ای برای اهداف و کاربردهای مسالمت آمیز، براساس قوانین بین المللی را داشته باشند.

وی افزود: ایران کشوری مهم و تاثیرگذار است که در همسایگی ما قرار دارد. همکاری بین ایران و کشورهای منطقه به نفع همه است. روابط و مناسبات دوجانبه میان ایران و قطر بر اساس مصالح و منافع مشترک ، رو به گسترش است . ما و ایران هیچگونه اختلافی در روابط دوجانبه خود نداریم . هیچ نزاع مذهبی بین اهل تسنن و شیعه در منطقه وجود ندارد . درگیری های کنونی در منطقه منشاء سیاسی دارد. ما هم اکنون شاهد اختلافات سیاسی منطقه ای میان ایران و اعراب هستیم . این اختلافات به هیچ وجه درگیری بین شیعه و سنی نیست . اختلافات مورد اشاره با گفتگو قابل حل است.

امیر قطر اضافه کرد: توافق میان ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس باید بر اساس عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر شکل گیرد. زمان گفتگو میان کشورهای خلیج ( فارس ) برای حصول چنین توافقی فرارسیده است. کشورهای این حوزه با یکدیگر همسایه هستند و نیازی به میانجیگری دیگران ندارند. ما از آمادگی لازم را برای میزبانی نشستی برای انجام گفتگو میان کشورهای منطقه برخورداریم .
نظرات بینندگان