arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۹۵۷۲
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۰۸ - ۱۹ مهر ۱۳۹۴

راند‌ پاياني زورآزمايي موافقان و مخالفان برجام د‌ر مجلس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :  
امروز سرنوشت برجام در مجلس روشن مي‌شود. برجامي كه رهبرمعظم انقلاب در رابطه با بررسي آن فرموده‌بودند مبادا سبب دودستگي در جامعه شود. ولي ما شاهد آن بوديم كه گروه اندكي براي رسيدن به اهداف نا معقول و جناحي خود بيانات معظم‌له را نيز ناديده‌گرفته و حتي در كميسيون برگزيده مجلس اختلاف و دو دستگي ايجاد كرده،به كف خيابان‌ها آمدند و كلاس درس آيت‌اللهي را تعطيل كردند!

 عقب نشيني هنگام باخت

عامل ‌اين درگيري‌ها يكي از نمايندگان به مجلس به نام زاكاني بود كه رياست كميسيون را بر عهده داشت. وي روز گذشته در آستانه تصويب طرح كميسيون امنيت‌ملي در مجلس با اظهاراتي ادعا كرد كسي به دنبال رد برجام نيست ولي حرف با عمل فاصله فراواني دارد. وي كه در آستانه يكشنبه سرنوشت ساز مجلس نشست‌خبري گذاشته بود،گفت: امروز کسی دنبال رد برجام نیست چرا این‌گونه القاء می کنید. عضو هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان با انتقاد از نگاه جزیره ای برخی از اعضای کمیسیون برجام گفت: این افراد تیمی تشکیل داده اند تا از برجام دفاع کنند و در دفتر آقای بروجردی تقسیم کار کردند تا با چه روشی از برجام دفاع کنند و به همین دلیل جلسات کمیسیون اقتصادی تشکیل نشد.زاکانی با بیان اینکه بنده در ابتدای حضور در کمیسیون ویژه بنای رد یا تایید برجام را نداشتم، گفت: متاسفانه برخی با بنای تايید برجام وارد کمیسیون شدند. آنها معتقد بودند که متن برجام را با دقت بررسی نکنند و تفسیری خوش بینانه از متن برجام بنویسند.رئیس کمیسیون برجام تصریح کرد: این تفسیر برای جامعه بین الملل قابل پذیرش نبوده و سند تلقی نمی شد.نماینده مردم تهران گفت: ما معتقد بودیم باید جزء به جزء برجام بررسی و نقاط ضعف و قوت آن در گزارش نهایی ذکر شود اما انتشار یا عدم انتشار آن برعهده مجلس بود.
 
 خط و نشان براي جلسه امروز

اين ادعاها در حالي بيان مي شود كه خبرهايي حاكي از نقشه شوم برخي  براي برهم زدن جلسه امروز بررسي طرح برجام به گوش مي‌رسد.عده‌اي از نمايندگان تندرو مجلس براي اينكه جلوي پيشرفت كشور و حل پرونده‌هسته‌اي را بگيرند، در فكرخود طرح  آبستراكسيون را پرورانده بودند ولي ديروز نقوی حسینی از مخالفان مذاكرات و از ياران زاكاني در خصوص اظهارات برخي نمايندگان مجلس مبنی بر احتمال آبستراکسیون جلسه علنی بررسی برجام توسط اصولگرایان گفت: این شایعات که از سوی ستادهای انتخاباتی اصلاح طلبان مطرح می‌شود، کذب محض است.نماینده مردم ورامین در مجلس ادامه داد: اصولگرایان در خصوص طرح برجام نظرات مستند و مستدل دارند که در هنگام بررسی کلیات و جريیات طرح برجام اعلام خواهند کرد.وي گفت: کمیسیون برجام نیز هفته گذشته گزارشی مستند به بند های برجام، قطعنامه و ضمائم آن ارائه داد اما متاسفانه تعدادی از اعضای کمیسیون که قبلا نظر خود را در بررسی بند های این گزارش ارائه داده بودند بیانیه ای دادند و بعد از آن گزارشی در مورد ۱۶۵ امتیاز برجام ارائه کردند.

وی ادامه داد: هیچ یک از این ۱۶۵ امتیاز به بند های برجام یا قطعنامه و یا ضمائم آن ارجاع نشده بود. به نظر می رسد این گزارش مستند و مستدل نبوده و عوام فریبی است.نقوی با بیان اینکه نظرات شخصی من با نظر کمیسیون متفاوت است، گفت: نظر شخصی من این است كه نباید به گزارش کمیسیون امنیت ملی در مورد برجام رای مثبت بدهیم. من فردا(امروز) به عنوان مخالف طرح برجام صحبت کرده واستدلال می‌کنم.وی در پایان از اقدام هیات رئیسه در عدم ارجاع طرح برجام به کمیسیون برجام انتقاد کرد و گفت: هیات رئیسه مجلس حتی طرح برجام را به عنوان کمیسیون فرعی نیز به کمیسیون ویژه برجام ارائه نداده است.

 بازهم توهين بي دليل

اين توهين‌ها به طرح كميسيون امنيت ملي از سوي سخنگوي اين كميسيون در حالي بيان مي‌شود كه اين طرح توسط هيات رئيسه به مجلس آمده است. طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام در کمیسیون امنیت با یک ماده واحده در 9 بند در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تصویب رسید که قرار است این طرح در جلسه علنی امروز مورد بررسی قرار گیرد.

  قانون‌شكنان مدعي قانونگرايي!

اين تنها بداخلاقي صورت گرفته در برابر دستور هيات رئيسه مجلس نبود و 17 نفر از اعضاي نزديك به پايداري نامه‌اي را به رئيس مجلس نوشتند و به نوعي او را براي برگزاري مراسم امروز مجلس تحت فشار گذاشتند.

 ياران مصباح در اين نامه خطاب  به علی لاریجانی درخواست كردند كه بررسی برجام در مجلس تا زمان ارائه لایحه متوقف شود و بررسی طرح بدون ارائه لایحه را مطابق با قانون ندانستند. اين در حالي است كه هفته گذشته همين افراد كه خود از چهره‌هاي شناخته شده ‌هستند تلاش داشتند تا طرح خود را در مجلس به تصويب برسانند.

از سوي ديگر دعوت به قانونگرايي از جانب افرادي كه مشوق بي قانوني در مقابله با برجام بودند، بسي جاي تامل دارد  و هيچ‌گونه نمي‌توان قبول كرد كه افرادي مانند،
 روح ا... حسینیان،حمید رسایی،سید محمود نبویان،سید مسعود میر کاظمی، بهرام بیرانوند وسايرهم‌طيفان دلسوزتر از مجريان فعلي سياست خارجي باشند.

پاسخ ملت به كاسبان

امروز روز سرنوشت ايران است.به طور حتم نمايندگاني كه راي مردم را حق‌الناس مي‌دانند و با راي آنها به مجلس آمده‌اند، تمام تلاش خود را به كار مي‌گيرند تا اينكه حقي از ملت بزرگ ايران ضايع نشود. 

اما روي سخن‌پاياني با جماعتي است كه سال‌هاست از طرق مختلف مانند كاسبي فتنه و تحريم به اهداف خود رسيده اند،اين طيف بايد بدانند كه مردم ايران بيدارند و به خوبي درك مي‌كنند كه حنجره پاره شده‌اي كه در صحن بهارستان فرياد مي‌زند چه نيتي در پس اعمال خود دارد و به موقع پاسخ همه اقدامات را بدون هيچ تعارفي خواهند داد.

قانون
نظرات بینندگان