arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۵ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۰

بادام چینی هم آمد

بادام‌هاي آمريكايي توليد چين در بازار ايران با قيمت پايين‌تر از بادام‌هاي توليد داخلي به دست مردم مي‌رسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بادام‌هاي آمريكايي توليد چين در بازار ايران با قيمت پايين‌تر از بادام‌هاي توليد داخلي به دست مردم مي‌رسد.

به گزارش ايسنا، با توجه به افزايش ميزان تقاضا براي مصرف خشكبار در روزهاي پاياني هر سال و مشاهده انواع متمايز از اين محصولات شبهه واردات در اين بخش تقويت مي‌شود كه فعالان بخش خصوصي نيز اين موضوع را تاييد مي‌كنند.

رييس كنفدراسيون صادرات ايران با تاييد واردات مقداري خشكبار تصريح مي‌كند: ميزان مختصري بادام و گردو از مناطق آزاد و بازارچه‌هاي مرزي كشور وارد شده است.

هرچند اسدالله عسگراولادي از مبدا اين محصولات وارداتي قاچاق سخن نمي‌گويد اما از آنجايي كه پيش از اين خبر واردات گردوي چيني به ايران تاييد شده بود، مي‌توان اين موضوع را از فعالان تجارت با چين پيگيري كرد.

نايب رييس اتاق مشترك ايران و چين با تاييد وجود بادام و گردوهاي چيني در ايران مي‌گويد: گردوي چيني گردويي نيست كه مورد طبع ايراني‌ها باشند و مصرف‌كننده ايراني هم خيلي ميل به مصرف اين بادام‌ها ندارند اما براي واردات رسمي آن نيز منع قانوني‌ وجود ندارد.

مجيد حريري در مورد بادام‌هاي وارد شده كه درشت و خوش‌رنگ‌تر بودنشان نسبت به بادام‌هاي داخلي وجه متمايزكننده آن‌هاست نيز با بيان اينكه عمده بادام‌هايي وارد شده به ايران چيني هستند، متذكر مي‌شود: اين بادام‌هاي آمريكايي كه در بازار مشاهده مي‌شوند توليد كشور چين هستند و با قيمت 30 درصد پايين‌تر از بادام‌هاي توليد داخلي به فروش مي‌رسند.

او هرچند در مورد رسمي بودن يا نبودن اين واردات سخني نمي‌گويد اما برخلاف عسگراولادي كه اعتقاد دارد اين محصولات از مبادي غيررسمي وارد كشور مي‌شوند، معتقد است براي واردات اين نوع بادام‌ها حتما هم لازم نيست كه از مبادي غيررسمي وارد شوند و از مبادي رسمي هم مي‌توانند وارد شوند.

مراجعه به آمارهاي گمرك ايران نيز نشان مي‌دهد در مورد بادام، پيش از اين در سال 89 ايران تجربه تنها واردات بادام هندي از امارات متحده عربي را داشته و در مورد گردو نيز محصولي با عنوان «گردو پودر از الماس» از كشورهاي چين، اتريش، تركيه و جمهوري كره وارد ايران شده است.

البته ايران در سال گذشته صادرات گردو به كشورهاي عراق، امارات، بحرين، قطر و كويت را هم در كارنامه تجارت خود داشته است.
نظرات بینندگان