arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۱۶۷
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۳ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۰

ویکی لیکس/دستور پادشاه بحرین به وزیر رسانه در مورد اسرائیل

اسناد جدید منتشر شده در پایگاه ویکی لیکس نشان می دهد پادشاه بحرین به وزیر امور رسانه این کشور دستور داده از ذکر اسرائیل با عنوان "دشمن" و یا "رژیم صهیونیستی خودداری کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهر: اسناد جدید منتشر شده در پایگاه ویکی لیکس نشان می دهد پادشاه بحرین به وزیر امور رسانه این کشور دستور داده از ذکر اسرائیل با عنوان "دشمن" و یا "رژیم صهیونیستی خودداری کند.

به گزارش روزنامه گاردین، "حمد بن عیسی آل خلیفه" پادشاه بحرین علاوه بر صدور دستور عدم ذکر اسرائیل به عنوان دشمن یا رژیم صهیونیستی از مقامات دولتی تقاضا کرده در اظهاراتشان مسئولیت مستقیم ترور "رفیق حریری" نخست وزیر فقید لبنان را به گردن سوریه بیاندازند.

از سوی دیگر اسناد ویکی لیکس نشان می دهد "ویلیام مونرو" سفیر وقت آمریکا در منامه در فوریه 2005 پس از دیدار با پادشاه بحرین پیامی با این عنوان برای کاخ سفید ارسال می کند: مقامات بحرین تماسهایی در سطح امنیتی و اطلاعاتی با موساد برقرار کرده اند که در آن از آمادگی خود برای توسعه همکاریها خبر داده اند.

بر این اساس، پاشاه بحرین در گفتگو با سفیر آمریکا درباره تحولات مسئله فلسطین و رژیم اسرائیل طی آن سالها ابراز رضایت می کرده و مفصل در این باره سخن می گفته است.

در این اسناد آمده است: پادشاه بحرین در سال 2005 به "محمد عبدالغفار" وزیر وقت امور رسانه تاکید می کند که در بیانیه های رسمی و یا اظهارات مقامات دولتی صادره از وزارت امور رسانه به اسرائیل به عنوان دشمن یا رژیم صهیونیستی اشاره ای نشود چون ما دارای روابط امنیتی و اطلاعاتی با آن هستیم.

حمد بن عیسی آل خلیفه همچنین تاکید داشته که حل نهایی مسئله فلسطین از معادله خاورمیانه و پایان دادن به منازعات اعراب و اسرائیل از قدرت ایران در استفاده از مسئله فلسطین برای تحقق اهداف خاص خود می کاهد.

سفیر وقت آمریکا در بحرین در ادامه تاکید می کند: پادشاه بحرین در آن زمان (سال ترور رفیق حریری در بیروت) شکی و تردیدی از خود درباره مسئولیت سوریه در این ترور نشان نمی داده است. بر این اساس، حمد بن عیسی آل خلیفه به سفیر آمریکا تاکید کرده که حریری 10 روز قبل از ترورش در منامه (پایتخت بحرین) حضور داشته و به او گفته که در نظر دارد پس از انتخابات پارلمانی (ماه می 2005) علنا به مخالفت با سوریه اقدام کند.

خاطر نشان می شود رژیم آل خلیفه در روزهای اخیر با کمک رژیم آل سعود شدیدترین برخورد را با مخالفان داشته که تاکنون دهها کشته بر جا گذاشته است.
نظرات بینندگان