arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۲۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۰ - ۰۴ آبان ۱۳۹۴
در گفت‌وگو با یک متخصص چشم بررسی شد

مانیتورهای کامپیوترهای سنتی مضر است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک متخصص چشم با بیان اینکه استفاده طولانی و پلک‌ نزدن دو مشکل اصلی پس از فراگیری ابزارهایی از جمله موبایل، تبلت و رایانه است،‌ گفت: محصولاتی از جمله لپ‌تاپ‌ها،‌ نمایشگرها و رایانه‌های بدون  کیس که از آنتی فلیکر برخوردارند میزان نوری که به سطح چشم می‌رسانند را کاهش می‌دهند و با تحریک کمتر سلول‌های بینایی باعث کاهش آسیب چشمی می‌شوند.

محمود جباروند با بیان اینکه دو مشکل اصلی در استفاده طولانی از ابزارهای ارتباطی، ناشی از تحریک تطابق و پلک‌ نزدن برای دقت بیشتر است، تاکید کرد: هیچ  ابزاری نمی‌تواند این دو مشکل را جبران کند؛ اما با پیشرفت فناوری،‌ ابزارهایی تولید شده‌اند که میزان آسیب چشمی را کاهش می‌دهند.

وی ادامه داد: استفاده از رایانه های جدید از جمله رایانه‌های بدون کیس میزان نور رسیده به چشم را کاهش می‌دهند که به دلیل  تنظیم میزان نورها و طبیعی کردن طیف‌های نورانی، استفاده از آنها برای کاهش آسیب‌های چشمی مفید است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به علت علمی تاثیر ابزارهای تنظیم‌کننده نور در کاهش آسیب‌های چشمی، توضیح داد: رنگ‌هایی که به چشم می‌رسند هر یک دارای طول موج خاصی هستند و برا اساس طول موج رنگ‌ها، یک اصل اثبات شده درباره نورها و تاثیر آن بر چشم وجود دارد.

وی گفت: از بین تمام امواجی که به چشم می‌رسد معمولا رنگ زرد متناسب با شبکیه است و نور زرد دقیقا روی شبکیه فوکوس می‌شود؛ اما نورهای آبی و قرمز خارج از شبکیه فوکوس می‌شوند و برای آوردن روی شبکیه باید عمل تطابق بیشتری انجام شود که باعث تحریک تطابق می‌شود.

وی افزود: در مانیتورهای کامپیوترهای سنتی که قابلیت آنتی فیلیکر و تنظیم نور را ندارند، این اتفاق رخ می‌دهد که این می تواند در طولانی مدت باعث آسیب شبکیه چشم شود.

وی با ذکر مثالی توضیح داد: برای مثال نور قرمز پشت شبکیه فوکوس می‌شود و برای آوردن از پشت به روی شبکه باید تطابق بیشتری انجام شود که ضرر دارد و از این رو از قدیم تأکید داشتند که با خودکار قرمز ننویسید که باعث تشدید نزدیک‌بینی می‌شود.

جباروند خاطر نشان کرد: تنظیم نورها و طبیعی کردن طیف‌های نورانی باعث آرامش چشم‌ها می‌شود و در کیفیت دیدن بسیار مفید است و تحولی که در ساخت نمایشگرهای جدید از جمله رایانه‌های بدون کیس شده است می‌تواند در دریافت نورهای طبیعی و بهبود کیفیت دیدن بسیار کمک کننده باشد.

براساس این گزارش، سلامت چشم و استفاده از ابزارهای الکترونیکی که دارای نمایشگرهای آنتی فلیکر هستند می تواند در روند سلامت چشم کارمندان و کارکنان شرکت های خصوصی و دولتی اثرگذار باشد.

امروزه توجه به مقوله سلامت یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ابزارهای الکترونیکی در روند توسعه تکنولوژی است. همچنان که در حال حاضر در تمامی دنیا استفاده از نمایشگرهای دارای قابلیت آنتی فیلیکر از جمله رایانه‌های بدون کیس، به یک اصل تبدیل شده است.
نظرات بینندگان