arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۲۶۱۰
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۶ - ۰۴ آبان ۱۳۹۴

کار متفاوت یک کارگردان برای متاستاز عواطف

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشست خبری نمایش «متاستاز» به کارگردانی علی‌اصغر دشتی، صبح امروز، چهارم آبان ماه، در تئاتر شهر تهران با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.این تئاتر که از نهم آبان در هشت سالن مختلف در شهر تهران به روی صحنه خواهد رفت، به موضوع همپای بیماران مبتلا به سرطان می‌پردازد.

علی‌اصغر دشتی درباره ایده اجرای این تئاتر گفت: «به ازای هر بیمار مبتلا به سرطان حداقل یک نفر خود را فراموش می‌کند که به او همپا گفته می‌شود. متاستاز فرصتی برای یادآوری موضوعی است که مورد غفلت قرار گرفته‌؛ یعنی یادآوری همپا. بر همین اساس، تئاتر متاستاز شکل گرفت. پروژه‌ متاستاز، نتیجه ورك‌شاپي است كه بر پايه «بدن» و با رویکرد «عواطف معاصر» كار خود را شروع كرد و در طول تمرينات به‌تدریج موضوعي كه دغدغه مشترك دو نفر از اعضاي گروه بود، سمت و سوی آن را مشخص کرد.» وی با اشاره به حرکت اجتماعی که در این راستا صورت گرفته است، ادامه داد: «با پيش رفتن و پرورش ايده اجرا و به دلیل قابل تعميم بودن موضوع، پروژه به سمت شكل‌گيري كمپيني پيش رفت كه به‌مرور اجراي تئاتر را بخشي از خود کرد. چراکه ما باور داریم براي روبه‌رو شدن با پديده‌اي به قدرت سرطان، بايد با او به روش خودش رفتار كنيم. ما فکر می‌کنیم می‌شود به جای بیماری و غفلت، عواطفمان را به یکدیگر و توجه‌مان را به جامعه متاستاز کنیم تا شايد وجه ديگري از اين پديده ديده و درك شود.»

چیدمان و اجراهای «متاستاز» بر اساس دنباله فیبوناچی در سالن‌های تهران گسترش می‌یابند. دشتی در این باره توضیح داد: «اجراها با توجه به اعداد فیبوناچی در سالن‌های مختلفی برگزار می‌شوند. ما در حال حاضر برنامه 54 اجرا را در چهار ماه آینده ترتیب داده‌ایم و امیدواریم بتوانیم اجراهای بیشتری در شهرهای مختلف کشور برگزار کنیم.»

همچنین در نشست خبری تئاتر متاستاز، آرش وفاداری تهیه‌کننده این پروژه گفت: «دلیل اصلی من، دغدغه شخصی و حسی بود که با موضوع همپا برقرار کردم. من در گذشته با بیماری سرطان دست و پنجه نرم کردم و پدر و مادرم، به‌عنوان همپای من، سختی کشیدند. در واقع به این دلیل که از نزدیک شاهد نقش همپا بودم، یادآوری و به فکر همپا بودن، اهمیت و ارزش زیادی برایم داشت. در اطراف خیلی از ما، همپاهای زیادی هستند که به دلیل بیماری عزیزشان تحت فشارند و ما نباید از آن‌ها غافل شویم.» وی درباره حرکتی که به موازات این تئاتر شکل گرفته، عنوان کرد: «کمپین متاستاز علیه متاستاز، حرکتی بسیار مثبت و اثرگذار است که در این مدت کوتاه توانست افراد زیادی را نیز درگیر کند. استقبال مردم نشان داد که موضوع همپا، دغدغه خیلی‌هاست. یکی از ابزارهای این فعالیت، تئاتر بود ولی ابزارهای دیگری هم در راه هستند. ما به فکر برنامه‌های گسترده‌تری هستیم تا افراد بیشتری از این دغدغه اجتماعی آگاهی یابند و بتوانیم قدم‌های بیشتری در جهت یادآوری همپا برداریم.» وی درباره نقش مخاطب در این فعالیت اظهار داشت: «این تلنگر اجتماعی از ما می‌خواهد تا بیشتر به فکر همپاهایی که دور و برمان هستند، باشیم؛ شاید حتی با یک تلفن یا احوالپرسی، و در کل نگذاریم این افراد خودشان را فراموش کنند.»

نمایش متاستاز از شنبه نهم آبان ماه روی صحنه خواهد رفت که اجرای اول در سالن «سایه» تئاتر شهر برپا خواهد شد. این نمایش تا یکم اسفند ماه، در سالن‌های مختلفی از جمله برج آزادی، تئاتر شهر، تماشاخانه باران، تالار شمس (اکو)، داربست گالری محسن، تماشاخانه ارغنون و تالار مولوی اجرا خواهد داشت.

نظرات بینندگان