«توپولفها روی دستمان مانده است»عنوان سرمقالهي روزنامهي جهان صنعت به قلم محمدحسین مهرزاد است كه در آن ميخوانيد؛
سرپرست وزارت راهوترابری در واکنش به اعتراض رییس کمیسیون عمران مبنی بر استفاده نشدن از متخصصان توپولف و بیکاری کارمندان مرتبط با این نوع هواپیما در ایرلاینها اعلام آمادگی کرده است تا به ایرلاینهای دارای توپولف مجوز کارگو بدهد( کارگو به هواپیماهای باربری گفته میشود که در ایران از این نوع هواپیما تعداد زیادی نیست).
علت کم تعداد بودن هواپیماهای کارگو البته به دو عامل مهم باز میگردد؛ اول آنکه اصولا حمل بار با هواپیما در زمره تجارتهای سودده قرار نمیگیرد و دوم آنکه تقاضای جابهجایی بار در ایران آنقدر زیاد نیست که چنین فعالیتی حاشیه سود مطمئنی داشته باشد.
با وجود آنکه این دو نکته بارها از سوی متخصصان هوایی اعلام شده اما مشخص نیست سرپرست وزارت راهوترابری براساس کدام توجیه اقتصادی چنین پیشنهادی ارایه کرده است.این پیشنهاد البته با زبانی دیگر توسط حمید بهبهانی، وزیر سابق راهوترابری هم داده شده بود. بهبهانی به ایرلاینها توصیه کرده بود با توپولفهایشان سبزیجات جابهجا کنند که همان زمان هم پیشنهاد وزیر پاسخی جز لبخند نداشت، لبخندی که معنای چندان خوبی از آن مستفاد نمیشد.حال سرپرست جدید همان پیشنهاد را داده است، باید دید آیا این پیشنهاد صرفا برای پاسخ به رییس کمیسیون عمران مطرح شده یا اینکه واقعا ایرلاینی در ایران پیدا میشود که توپولف را با مصرف سوخت بسیار بالا به هواپیمای باری تبدیل کند و روز به روز بر زیان خود بیفزاید.
«توپولفها روی دستمان مانده است»عنوان سرمقالهي روزنامهي جهان صنعت به قلم محمدحسین مهرزاد است كه در آن ميخوانيد؛
سرپرست وزارت راهوترابری در واکنش به اعتراض رییس کمیسیون عمران مبنی بر استفاده نشدن از متخصصان توپولف و بیکاری کارمندان مرتبط با این نوع هواپیما در ایرلاینها اعلام آمادگی کرده است تا به ایرلاینهای دارای توپولف مجوز کارگو بدهد( کارگو به هواپیماهای باربری گفته میشود که در ایران از این نوع هواپیما تعداد زیادی نیست).
علت کم تعداد بودن هواپیماهای کارگو البته به دو عامل مهم باز میگردد؛ اول آنکه اصولا حمل بار با هواپیما در زمره تجارتهای سودده قرار نمیگیرد و دوم آنکه تقاضای جابهجایی بار در ایران آنقدر زیاد نیست که چنین فعالیتی حاشیه سود مطمئنی داشته باشد.
با وجود آنکه این دو نکته بارها از سوی متخصصان هوایی اعلام شده اما مشخص نیست سرپرست وزارت راهوترابری براساس کدام توجیه اقتصادی چنین پیشنهادی ارایه کرده است.این پیشنهاد البته با زبانی دیگر توسط حمید بهبهانی، وزیر سابق راهوترابری هم داده شده بود. بهبهانی به ایرلاینها توصیه کرده بود با توپولفهایشان سبزیجات جابهجا کنند که همان زمان هم پیشنهاد وزیر پاسخی جز لبخند نداشت، لبخندی که معنای چندان خوبی از آن مستفاد نمیشد.حال سرپرست جدید همان پیشنهاد را داده است، باید دید آیا این پیشنهاد صرفا برای پاسخ به رییس کمیسیون عمران مطرح شده یا اینکه واقعا ایرلاینی در ایران پیدا میشود که توپولف را با مصرف سوخت بسیار بالا به هواپیمای باری تبدیل کند و روز به روز بر زیان خود بیفزاید.