arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۳۷۶۰
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۳ - ۱۱ آبان ۱۳۹۴

استقبال بازار سرمایه از افزایش سرمایه فولاد مبارکه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اميرحسين نادري ، معاون اقتصادي و مالي شرکت فولاد مبارکه با اعلام اين خبر افزود: پس از اينکه افزايش سرمايه فولاد مبارکه در مجمع فوق العاده شرکت درتاريخ بيستم مهر ماه به ميزان 50 درصد و به رقم 7500 ميليارد تومان به اتفاق آراء سهامداران تصويب و فولاد مبارکه به بزرگترين شرکت بورس اوراق بهادار به لحاظ سرمايه تبديل شد، گوي سبقت را از ديگر بزرگان بازار سرمايه همچون بانک صادرات ، مخابرات، ملي مس و هلدينگ خليج فارس ربود. اين در حالي اتفاق افتاد که بازار سرمايه نيز از اين افزايش سرمايه استقبال نمود.

وي تأکيد کرد: عليرغم افت شديد شاخص بورس طي سال 93 و نيمه اول سال 94 و به دنبال آن افت ارزش بازار شرکت هاي بورسي، ليکن فولاد مبارکه با توجه به سه مرحله افزايش سرمايه متوالي همچنان جايگاه مناسبي در ميان شرکت هاي بورسي دارد.

وی استقبال بازار سرمايه از افزايش سرمايه شرکت به ميزان 50 درصد را بسيار مثبت و حائز اهميت خواند و اضافه کرد: قيمت هر سهم شرکت قبل از تاريخ مجمع فوق العاده با سرمايه 5000 ميليارد تومان، 1162 ريال بود که بدين ترتيب ارزش بازار شرکت  به رقم 5810 ميليارد تومان بالغ مي گرديد، ليکن با توجه به بازگشايي نماد در تاريخ 6/8/94 و معامله سهام تا سقف 1107 ريال با سرمايه جديد 7500 ميلياردتومان، ارزش بازار شرکت به 8300  ميليارد تومان افزايش يافت . بدين ترتيب با تصويب  اين افزايش سرمايه، 2,490 ميليارد تومان معادل 42 درصد به ارزش بازار شرکت افزوده شد.

نادري در ادامه  با اشاره به دلايل افت قيمت سهام تصريح کرد: بخش عمده اي از نوسانات قيمت سهام ناشي از عوامل بيروني کل بازار سرمايه همچون رکورد اقتصادي، عوامل سياسي ونرخ رشد اقتصادي نشأت مي گيرد، به گونه اي که شاخص کل بازار سرمايه در بيشترين ميزان خود در تاريخ 15/10/92 به رقم 89,500 واحد رسيد ليکن در پي عوامل کلان اقتصادي و سياسي حاکم بر کشور به رقم 62,923 در حال حاضر کاهش يافت که افتي معادل 42 درصد مي باشد و بالتبع بخشي از افت قيمت سهام فولاد مبارکه نيز تحت تأثير رکود حاکم بر بازار سرمايه رخ داده است.

معاون اقتصادي و مالي فولاد مبارکه در ادامه به پتانسيل هاي بالقوه رشد سودآوري شرکت اشاره کرد و افزود: ارزش واقعي فولاد مبارکه بسيار بيشتر از ارزش بازار فعلي سهام شرکت است به گونه اي که عليرغم افت شديد قيمت سهام شرکت هاي معدني  و فولادي طي ماه هاي اخير، ارزش خالص دارايي هاي هر سهم فولاد هرمزگان(NAV) بالغ بر 250 تومان و ارزش خالص آن شرکت 3750 ميليارد تومان مي باشد که با احتساب ارزش بازار ساير سهام هاي موجود در سبد سرمايه گذاري هاي فولاد مبارکه، ارزش سبد سرمايه گذاري ها بالغ بر 5860 ميليارد تومان مي گردد که با تقسيم اين عدد بر تعداد سهام جديد شرکت ارزش سرمايه گذاريهاي فولاد مبارکه به ازاي هر سهم آن حدود 80 تومان مي گردد که اين رقم صرف نظر از ساير داراييهاي شرکت نظير تجهيزات ، ماشين آلات ، زمين و ساختمان ، دارائي هاي جاري و حق امتيازهاي شرکت مي باشد.

وي با اشاره به رقم سرمايه گذاري انجام شده در طرح هاي توسعه شرکت به ميزان 2500 ميليارد تومان ابراز اميدواري کردند که با به بهره برداري رسيدن اين طرح ها جهشي قابل توجه در سودآوري و ارزش سهام شرکت رخ دهد.

در همين رابطه مرتضي شباني، رييس امور سهام و مجامع شرکت ، با بيان جزييات اين افزايش سرمايه افزود: اين افزايش سرمايه از دو محل سود انباشته و آورده نقدي و مطالبات صورت گرفت. بدين صورت که از 2500 ميليارد تومان مبلغ افزايش سرمايه ، مبلغ 500 ميليارد تومان از محل سود انباشته يا سهام جايزه و مابقي به ميزان 2000 ميليارد تومان از محل آورده نقدي و مطالبات مي باشد. به اين ترتيب با اين مصوبه، سرمايه شرکت از 5000 ميليارد تومان به 7500 ميليارد تومان به ميزان 50 درصد افزايش يافت که 10 درصد آن از محل انباشته و 40 درصد ديگر از محل آورده نقدي و مطالبات است .

وي هدف اصلي اين افزايش را طرح توسعه سنگان ذکر کردو افزود: اين طرح از دو واحد توليد کنسانتره و توليد گندله هر کدام به ظرفيت 5 ميليون تن تشکيل شده که واحد گندله سازي تاکنون 70 درصد و واحد کنسانتره 15درصدپيشرفت فيزيکي داشته و پيش بيني مي شود از اواسط سال95 واحد گندله سازي و ابتداي 96 واحد کنسانتره سازي به بهره برداري برسد.

مرتضي شباني در پايان از چاپ و توزيع فرم حق تقدم سهامداران تا 10 روز آينده خبر داد.
نظرات بینندگان