arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۴۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۱ - ۱۲ آبان ۱۳۹۴

روایت سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از علت تصویب سریع برجام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عبدالرضا مصری عصر امروز در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان کرمانشاه اظهار کرد: سیاه‌نمایی و بزرگ‌نمایی در کشور غوغا می‌کند و واقعیت‌گرایی همیشه مظلوم واقع می‌شود.

وی با اشاره به تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی و بیان اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برابر برجام سه راه بیشتر نداشتند، گفت: تصویب، رد، عدم اظهارنظر و یا مشروط کردن برجام راه‌های پیش‌رو بود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: در صورت تصویب نکات مبهمی در برجام بود که بعدها دست مسئولان و مذاکره‌کنندگان ایرانی را می‌بست، رد آن هم غیرعاقلانه بود چون با توجه به اینکه ما اتحاد دنیای استکبار را شکسته بودیم، آنها به‌دنبال بهانه‌ای بودند تا اتحاد بزرگ‌تری ایجاد کنند.

مصری بیان داشت: عدم اظهارنظر مجلس هم بی‌فایده بود چون به هر حال در 26 مهرماه برجام باید اجرا می‌شد، اما نمایندگان مجلس آنچه آمریکایی‌ها به‌صورت شفاهی بیان می‌کردند و برداشت مسئولان ایرانی از آن چیز دیگری بود، آن برداشت‌ها را به قانون تبدیل و به دولت ابلاغ کرد.

وی با اشاره به احتمال مطرح کردن بهانه‌های دیگر توسط طرف غربی بعد از برجام، تصریح کرد: قبل از برجام موشک عماد را آزمایش کردیم تا به آنها اعلام کنیم که صنایع دفاعی ربطی به مسائل هسته‌ای ندارد و موضوع برجام صرفاً مسائل هسته‌ای است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی منشور رهبر معظم انقلاب و مصوبه مجلس شورای اسلامی و شورای امنیت ملی را خط پایانی بر برجام دانست و گفت: برجام جنایت‌های آمریکا را تطهیر نمی‌کند.

مصری با تصریح اینکه خواب آمریکا تعبیر نخواهد شد، اضافه کرد: برجام فاصله‌ای بین آمریکا و سایر کشورها ایجاد می‌کند، اما این به معنای آن نیست که با تصویب برجام زمینه‌های کودتای اقتصادی و سیاسی را فراهم کنیم.

وی به وضعیت اقتصاد ایران در پسابرجام گریزی زد و بیان داشت: در دوران پسابرجام اگر نظام‌ها و چرخ‌های کشور هم‌راستا بچرخند امکان یک حرکت هدف‌دار وجود دارد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نتیجه نظام اداری موجود در بودجه 220 هزار میلیارد تومانی امسال 170 میلیارد تومان سهم هزینه‌های جاری و تنها 35 میلیارد تومان سهم بودجه‌های عمرانی بود که در تمام دولت‌ها بودجه عمرانی هیچگاه به‌صورت صددرصد تخصیص نمی‌یابد.

مصری خاطرنشان کرد: در 36 سال گذشته 2 هزار و 168 میلیارد دلار درآمد نفتی عاید کشور شده است، اما باید دید این درآمد چقدر توانسته توان تولید کشور را ارتقا دهد.

وی ادامه داد: در سال‌های اولیه انقلاب نرخ بهره‌وری ایران 1.65 درصد بود و این نرخ در سال 90 و در کشورهایی که در آن زمان مشابه ایران بودند حدود 2.5 درصد بود که نرخ بهره‌وری ایران به 0.65 درصد تقلیل یافت.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان داشت: با احتساب نرخ بهره‌وری 2.5 درصدی باید درآمد 400 میلیارد دلاری ایران به یک‌هزار میلیارد دلار برسد و این یعنی 600 میلیارد دلار به‌دلیل عدم بهره‌وری حیف و میل شده است.

مصری تصدی‌گری دولت را یکی از دلایل وضعیت نامناسب اقتصادی کشور دانست و افزود: حاکمیت باید صحنه را برای بازیگران آماده کند و بروکراسی موجود در کشور را تسهیل کند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان