arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۴۳۷۲
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۰۲ - ۱۳ آبان ۱۳۹۴

شناخت فشار های اجتماعی به تفسیرگرایی درست جوامع کمک می کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
"فشار اجتماعی می تواند عاملیت را به عوامل بیرونی منتقل کند برای شناخت و تفسیر این مسئله باید روابط درون خانوادگی قشرهای اجتماعی در جوامع از جمله ایران مطالعه شود."

به گزارش روابط عمومی انجتا،رییس انجمن نمادی جامع شناسی تفسیرگرایی ایران در کارگاهی که به همین منظور در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان برگزار شد ؛ با بیان مطلب فوق افزود: نظریه کولی در برابر سلف (self) به ما یادآور می شود که فشار اجتماعی می تواند عاملیت را به عوامل بیرونی بدهد؛ اما در تفسیر گرایی امریکایی با خود این عملیت به کنش گر داده می شود .

دکتر تنهایی در ادامه، در بخش روش شناسی با شرح سه مدل علی – متغیر شناسی و انگیزه، "پاردایم عوامل گرایی" را نقد کرد و یادآور شد : سه رویکرد قیاسی ، استقرایی و کنش پژوهی، ویژگی های خاص خود را دارند؛ اما مدل قیاسی به دلیل آزمون فرض های پیشاتجربی، متعلق به جامعه شناسان صندلی نشین (arm chair) است.

 وی در ادامه تصریح کرد: رویکرد های طبیعت گرایانه و فرود به زمین، میان دامنه یِ سه روش پارادایم تفسیری هستند؛  با استفاده از این روش بود که ساترلند موفق به کشف جرم یقه سفیدان شد.

رییس انجمن نمادی جامعه شناسی تفسیری ایران در ادامه تاکید کرد: بر اساس نظریه مرتن، باید وارد زندگی طبیعی و روزمره مردم شد و با شناخت این روابط به شناخت برخی از تنگناهای روابط درون خانوادگی جامعه پی برد.

دراین کارگاه دکتر علی یعقوبی نماینده انجمن جامعه شناسی ایران در گیلان و معاون آموزشی این دانشگاه، در تحلیلی برنامه پژوهشی انجمن تفسیرگرایی را معرفی نمود .

این کارگاه به مدت یک روز برای دانشجویان و علاقه مندان جامعه شناسی در استان گیلان برگزار شد.
 


نظرات بینندگان