arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۱ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۰

چرا پیرمردها زودتر می خوابند و زودتر بیدار می شوند؟

هورمونهایی که در خون جریان می یابند می توانند توضیح بدهند که چرا افراد مسن دارای الگوهای خواب متفاوتی نسبت به جوانترها هستند. این مطلب در مطالعه ای جدید به دست آمده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هورمونهایی که در خون جریان می یابند می توانند توضیح بدهند که چرا افراد مسن دارای الگوهای خواب متفاوتی نسبت به جوانترها هستند. این مطلب در مطالعه ای جدید به دست آمده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب، بر طبق یافته های این مطالعه، تنظیم ساعت شبانه روزی (24 ساعتی) بدن انسان بر عهده ژنهای ويژه ای در درون سلولهای بدن است و زمان خواب و بیداری را بیشینه شدن نسخه برداری و تولید این ژنها تعیین می کند. نسخه برداری این ژنها در افراد پیرتر زودتر به حد بیشینه می رسد و این نکته می تواند توضیح بدهد که چرا این افراد تمایل دارند که زودتر به رختخواب بروند و زودتر هم از بستر برخیزند.



در این تحقیق ، دانشمندان دانشگاه زوریخ سوئیس دریافتند که با دستکاری ساعت شبانه روزی سلول های پوست افراد جوان، می توان کاری کرد که رفتاری شبیه پیرمردها داشته باشند. برای این کار سلولهای افراد جوان را در سرم خون افراد پیر رشد دادند. با این دستکاری، سلولهای پوست افراد 20 ساله مانند سلولهای افراد 60 ساله رفتار کردند. علت اینکه از سلول های پوست استفاده شده این است که از مدتها پیش این مطلب شناخته شده است که سلول های پوست دارای ساعت هایی هستند که آینه رفتار صاحبانشان است.

استیو براون از دانشمندان حاضر در این مطالعه می گوید که بر مبنای نتایج این مطالعه، می توان گفت که در خون پیرترها هورمون یا مولکولی هست که توانایی اثرگذاری بر ساعت شبانه روزی سلول ها را داراست. ژنی که در افراد جوان در ساعت مشخصی به حداکثر تولید می رسد، وقتی در سرم خون افراد مسن قرار می گیرد دو ساعت زودتر به حد بیشنه می رسد. نتایج این تحقیق ، دوشنبه 11 آوریل 2011 در مجله معتبر PNAS منتشر گردیده است.
نظرات بینندگان