arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۴۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۹ - ۱۵ آبان ۱۳۹۴
آیت الله لاریجانی:

دولت حق دخالت در دستگاه قضا را ندارد / برخی توقع‌شان از برجام و دولت فراتر رفته است

آت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، سه‌شنبه 12 آبان سفر 3 روزه به استان مازندران را آغاز کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دولت حق دخالت در دستگاه قضا را ندارد/ بر قوه مجریه نظارت می‌کنیم / برخی توقع‌شان از برجام و دولت فراتر رفته است
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، سه‌شنبه 12 آبان سفر 3 روزه به استان مازندران را آغاز کرد.

به گزارش «انتخاب»، رئیس قوه قضائیه در جمع خانواده دستگاه قضا در استان مازندران با نفی هم معنی دانستن استقلال قوه قضائیه از سایر قوا با گسستگی قوای سه گانه گفت: بر اساس اصول متعدد در قانون اساسی قوه مجریه حق دخالت در دستگاه قضا را ندارد.

وی افزود: در قانون اساسی در اصول متعدد به بحث استقلال دستگاه قضا و وظایف این قوه اشاره شده است و بر اساس این اصول قوه قضائیه از قوای دیگر مجزا شده است و استقلال دارد که البته این استقلال به معنای این است که قوا جزایر از هم گسسته باشند اما در انجام وظایفشان استقلال دارند.

آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: بر اساس همین اصول است که می‌گوییم قوه مجریه هر چند که در قانون اساسی به عنوان مجری قانون اساسی شناخته شده است اما حق دخالت در دستگاه قضا و امورات این قوه را ندارد.

به نوشته فارس، رئیس قوه قضائیه با اشاره به وظایف متعددی که در قانون بر عهده قوه قضائیه گذاشته شده است، افزود: به موجب این وظایف باید بر عملکرد قوه قضائیه نظارت کنیم که کار دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور از این دست است.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جمع قضات و کارکنان دستگاه قضایی کشور نیز گفت:‌ بر اساس اصل 156 قانون اساسی 5 وظیفه مهم برعهده دستگاه قضایی کشور گذاشته شده است.

وی افزود: این وظایف عبارتند از رسیدگی و صدور حکم، ادای حقوق عامه و گسترش آزادی مشروع، نظارت بر حسن اجرای قانون، کشف جرم و اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم است.

آملی لاریجانی گفت: یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که به‌عنوان وظیفه بر عهده دستگاه قضایی گذاشته شده است نظارت‌های قوه قضاییه بر عملکرد دستگاه مجریه است.

رئیس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: برای مثال دیوان عدالت می‌تواند مصوبات و آیین‌نامه‌های دولت را آنجایی که خلاف مقررات و قوانین باشد ابطال کند که این اختیار بسیار مهم است.

آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه شورای اداری استان مازندان نیز با اشاره به اینکه در موضوع برجام کمک‌های زیادی به دولت کردیم و دولتی‌ها نیز به این موضوع اذعان دارند، گفت: این در حالی است که ما با برخی از مواد برجام مشکل داشتیم اما در چارچوب‌های نظام از دولت حمایت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: تعامل میان قوا تعامل بسیار خوبی در طول سال‌های اخیر بوده است هرچند قوه قضاییه مستقل است اما همچنان تعامل خود را با سایر قوا دارد.

آملی لاریجانی گفت: متأسفانه برخی توقع‌شان از برجام و دولت فراتر رفته است و این درست نیست زیرا خیلی‌ها، خیلی‌ چیزها دل‌شان می‌خواهد که قرار نیست محقق شود.
نظرات بینندگان